Údržba auta alebo kedy meniť filtre a kvapaliny

Medzi základný servis každého automobilu patrí určite výmena filtrov a kvapalín. Čo sa týka filtrov, ktoré sa pravidelne menia, poznáme olejové, vzduchové, kabínové (peľové) a palivové. Najčastejšie sa musí meniť olejový, ktorý sa mení vždy pri výmene motorového oleja. Pri o niečo dlhších intervaloch sa mení vzduchový, kabínový a nakoniec palivový hlavne pri naftových motoroch.

Autodielňa

Z kvapalín sa teda mení logicky najčastejšie motorový olej. Ak nerátame samotné palivo alebo kvapalinu do ostrekovačov. Ďalej pri výraznejšie dlhších intervaloch je to chladiaca kvapalina, brzdová kvapalina, prevodový olej. Poznáme napríklad aj kvapalinu do posilňovača riadenia ale tá sa v podstate nemení.

Medzi základné veci alebo súčiastky, ktoré sa ešte menia pomerne často sú zapaľovacie sviečky pri benzínovom motore a pri naftovom sú to žhaviace sviečky.

Sú rôzne rozmery a typy, či už filtrov, kvapalín alebo sviečok. Akosi vybrať a kedy ich meniť sa dozviete v ďalších riadkoch.

Motorový olej

Existujú takzvané longlife oleje, ktoré by mali vydržať  vraj 30 000 km. Tie samozrejme vôbec neodporúčam a nie som ich zástancom ani omylom. Takýto olej síce môžete použiť, no určite ho v aute nenechávajte takú dlhú dobu. Reálne by sa mal motorový olej meniť aspoň každých 15 000km alebo po roku, podľa toho čo nastane skôr. Pokiaľ jazdíte športovo alebo  jazdíte často krátke trasy so studenými štartmi po meste, je len dobre vymeniť ho o niečo skôr. Pokojne aj po 10 000 km.

Pokiaľ ste si kúpili nové auto, prvú výmenu urobte pokojne už po pár tisícoch kilometrov, teda po zábehu. Nový motor sa totiž musí zabehnúť a súčiastky si „sadnúť“. Pri tom vznikajú častice a kovové piliny, ktoré tam nemajú čo robiť. Vždy pri každej výmene motorového oleja sa mení aj olejový filter.

Olejový filter

Olejové filtre

Olejový filter nám čistí motorový olej. Počas práce motora dochádza k uvoľňovaniu kovových mikročastíc, ktoré treba filtrovať. Samozrejme tým pádom stráca olejový filter svoju účinnosť.

Preto sa mení vždy s motorovým olejom, to znamená maximálne pri nájazde 15 000 km alebo raz ročne. Kvalitnejšie značky filtrov sú napríklad Mann, Bosch, Mahle, Knecht. Nesnažte sa prosím ušetriť na takýto základných veciach.

Každý dobrý e-shop má vyhľadávač, kde uvediete značku vášho auta, motora a následne vám odporučí dané filtre.

Vzduchový filter

Vzduchový filter

Čistí vzduch, ktorý putuje cez sacie potrubie do motora respektíve spaľovacieho priestoru kde je spálený spolu s palivom. Keby ho nečistil, nečistoty by mohli obrusovať motor zvnútra a spaľovacie komory, piesty a ventily by mohli byť zničené.

Zanesený filter môže zvýšiť spotrebu paliva (hlavne pri starších motoroch s karburátorom) a pri moderných autách je to hlavne výkon. Podľa nasatého vzduchu totiž upravuje riadiaca jednotka množstvo vstreknutého paliva do sania.

Stačí ho meniť pri cca 30 000 km pokiaľ často nejazdíte v prašnom prostredí. Jeho výmena je dosť jednoduchá, takže veľakrát si ho zvládnu ľudia vymeniť aj sami behom chvíľky. S filtrom býva udávaný aj návod. Tu opäť poukazujem na spoľahlivé značky ako napríklad Mann, Bosch, Mahle, Knecht ale svoju úlohu by mali splniť aj Alco a Mayle.

Palivový filter

Palivový filter

Palivový filter slúži na filtráciu paliva, ktoré putuje z nádrže do motora. Zachytáva nečistotu, hrdzu, usadeniny z nádrže ale pri naftových motoroch aj vodu. Presný interval výmeny sa neudáva. Pozrite sa do manuálu od vozidla alebo sa opýtajte v autorizovanom servise. Interval výmeny ovplyvňuje aj kvalita tankovaného paliva.

Kabínový (peľový) filter

Kabínový filter filtruje vzduch, ktorý ide do interiéru vozidla. Zachytáva prach, peľ a rôzne nečistoty. Vyrábajú sa aj varianty vhodné pre alergikov s aktívnym uhlíkom, ktorý zachytáva pachy a emisie z premávky. Zanesený filter zapácha, znečisťuje a zahmlieva čelné sklo. Výmenu môžete vykonať pri 15 000 km. Jeho výmena býva jednoduchá, šikovný človek si ho môže vymeniť aj sám. S filtrom býva udávaný aj návod.

 

Brzdová kvapalina

Brzdová kvapalina by sa mala meniť kvôli bezpečnosti a optimálnemu fungovaniu bŕzd raz za cca 2-4 roky. V servisnej knižke môže byť uvedený taktiež kilometrový interval výmeny (napr. 40 000 km). Existuje ich niekoľko druhov s označením DOT ( DOT 4, DOT 5.1, DOT 3). Skoro vo všetkých vozidlách (90%) sa môže používať špecifikácia DOT 4 alebo DOT 4 LV (s nízkou viskozitou). DOT 4 LV sa hodí lepšie do novších vozidiel, ktoré majú okrem ABS aj systémy kontroly stability alebo trakcie (ESP, ASR,EBD,TCS). V týchto elektronických systémoch je potrebné aby kvapalina pretekala riadiacimi mechanizmami hladko. Taká DOT 5  alebo DOT 5.1 je odporúčaná pre športové vozidlá alebo športovejšiu jazdu.

Môžete používať brzdovú kvapalinu s lepšou špecifikáciou ako pôvodnou, nie však naopak. Môžete tým zlepšiť účinnosť bŕzd. Takže môžete vymeniť DOT 3 za DOT 4 alebo DOT 4 za DOT 4LV.

Chladiaca kvapalina

Mení sa tiež približne raz za 2-4 roky. Najpoužívanejšie sú kvapaliny s označením G11 a G12 ale záleží samozrejme opäť od vášho konkrétneho motora. Zmiešaním s destilovanou vodou si viete namiešať takú akú potrebujete. Do nádržky pri jej úbytku môžete doplniť aj samotnú destilovanú vodu. Dolievajte vždy pri studenom motore. Pred zimou je dobré si dať potom skontrolovať a zmerať bod mrazu.

Prevodový olej

Interval výmeny nebýva predpísaný. Predpokladá sa, že vydrží celú dobu životnosti auta. Avšak ak si plánujete ponechať auto čo najdlhšiu dobu, odporúča sa meniť ho približne každých 70 tisíc kilometrov alebo raz za 5 rokov. V automatickej prevodovke meňte olej každých 60 000 km. Ak však ťaháte často príves, jazdíte športovejšie alebo v tvrdom teréne je vhodné tento interval skrátiť. To akú špecifikáciu musí spĺňať prevodový olej do vášho auta je lepšie si zistiť cez voľne dostupné mazacie plány alebo sa spýtať predajcu. V servisnej knižke sa o tom veľa nedočítate.

Kvapalina do posilňovača (servo) riadenia

Mení sa iba v prípade nejakej väčšej opravy, výmeny hydraulického systému a generálnych servisných zásahoch. Prípadne ho treba skontrolovať a doliať. Je to typ hydraulického oleja, ktorý prenáša pohyb volantu na riadenie kolies. Pri jeho nedostatku sa prejavuje sťaženým chodom volantu pri točený na mieste alebo vydávaním škrípavých zvukov pri vytočení do krajných polôh.

Zapaľovacie sviečky

Zapaľovacie sviečky

Sú súčasťou benzínového (zážihového) motora a zapaľujú stlačenú zmes paliva vzduchu. Nachádzajú sa v hlave každého valca preto je nutné si kúpiť toľko kusov, koľko má váš motor valcov. Pokiaľ sviečka prestane fungovať motor pracuje prerušovane, má nepravidelný chod, vibruje na voľnobeh, zle štartuje a má zvýšenú spotrebu paliva. Bežné sviečky sa menia po cca 30-60 tisíc km

Za mňa môžem odporučiť kvalitné zapaľovacie sviečky značky NGK. Výber je pomerne jednoduchý, môžete si u predajcu respektíve v e-shope zadať svoju značku, typ auta a vyberať si.

U naftových (vznetových) motorov sa nachádzajú takzvané žhaviace sviečky. V tomto prípade má funkciu pripraviť motor na studený štart. Ich životnosť je cca 30 000 km, závisí od počtu štartov.