Začalo tvoje auto znieť ako starý traktor? Alebo si počul ostré syčanie spod kapoty presne v momente, keď sa ti rozsvietila kontrolka motora? Toto je situácia, ktorá vystraší aj skúseného šoféra. A pritom často nejde o žiadnu skrytú katastrofu v motore, ale o jednu prehliadanú súčiastku, ktorá pracuje v extrémnych podmienkach. Mechanik z TRQ upozorňuje, že za hlučným motorom a náhlym check engine veľmi často stojí prasknutý výfukový zvod.
Výfukový zvod je kovový diel priskrutkovaný priamo na hlavu motora. Zbiera horúce plyny z valcov a posiela ich ďalej do výfuku. Predstav si ho ako rozhorúčený kovový lievik, ktorý pri každom štarte aj vypnutí motora dostane teplotný šok. Počas jazdy sa vie dokonca rozžeraviť do červena a potom rýchlo vychladne. Tento cyklus sa opakuje stále dokola a presne to je dôvod, prečo zvod časom jednoducho praskne.
Prečo zvod praskne aj pri normálnej jazde
Mechanik z TRQ vysvetľuje jednoduchú fyziku: kov sa pri zahriatí roztiahne a pri ochladení stiahne. To znamená, že zvod neustále pracuje, rozťahuje sa a zmršťuje v obrovských teplotných rozdieloch. Po určitom počte cyklov sa materiál unaví, vzniknú mikrotrhliny a tie sa časom rozšíria na viditeľnú prasklinu. Funguje to rovnako ako pri ohýbaní sponky tam a späť, spočiatku je pevná, ale po chvíli sa zlomí bez ohľadu na to, ako opatrne s ňou pracuješ.
Nie všetky zvody sú rovnaké. Materiál rozhoduje o životnosti
Veľkú rolu zohráva aj samotný materiál, z ktorého je zvod vyrobený. Liatinové zvody, ktoré sa nachádzajú najmä na starších autách alebo amerických modeloch, sú síce pevné, ale aj veľmi krehké. Vydržia menej tepelných cyklov a často praskajú podobne ako keramika, keď sa dlhodobo prehrievajú. Naopak, oceľové a nerezové zvody, typické pre novšie autá, nepraskajú priamo v tele zvodu, ale zvyčajne v miestach zvarov, kde je materiál prirodzene oslabený. Moderné náhradné diely dnes ponúkajú aj flexibilnejšie konštrukcie, ktoré lepšie odolávajú tepelnému napätiu a môžu dosiahnuť dlhšiu životnosť.
Čo sa stane, keď zvod praskne
Keď vznikne prasklina, zvod už neodvádza výfukové plyny tam, kam má. Plyny začnú unikať priamo v motorovom priestore, čo spôsobí ostrý, kovový a nepríjemný zvuk. Najviac ho počuť pri studenom štarte, keď je kov stiahnutý a prasklina najväčšia.

Po zahriatí sa zvuk môže mierne stlmiť, ale nezmizne. Tento únik zároveň spôsobí nasávanie falošného vzduchu, ktorý prejde okolo lambda sondy. Tá následne zaznamená nesprávny pomer vzduchu a výfukových plynov, čo vyhodí chybu a rozsvieti check engine. Typickým výsledkom je hlásenie o chudobnej zmesi.
To však nie je všetko. Únik horúcich plynov dokáže prehriať aj okolité komponenty, najmä plastové kryty, káble, hadičky a dokonca oslabiť tesnenia v blízkosti hlavy motora. Pri turbomotoroch je situácia ešte vážnejšia. Extrémne teploty v kombinácii s tlakom môžu poškodiť turbo, čo je následne oprava v stovkách až tisíckach eur.
Dá sa prasknutý zvod opraviť
Najspoľahlivejším riešením je vždy výmena zvodu. Pri väčšine moderných motorov je to jediná dlhodobo bezpečná možnosť. Pri liatinových zvodoch sa niekedy používa zváranie. Takáto oprava však slúži skôr ako dočasné riešenie, pretože liatina je krehká a po oprave často praskne na inom mieste. Zmysel má to najmä pri starších autách, kde nový diel stojí priveľa alebo sa už nedodáva. Pri turbomotoroch sa zváranie neodporúča vôbec. Teploty sú tak vysoké, že by oprava dlho nevydržala a riziko ďalšieho poškodenia je výrazne vyššie.
Pri akejkoľvek oprave sa musia vymeniť aj tesnenia a skrutky, pretože pôvodné bývajú extrémne zapečené a pri demontáži sa môžu zlomiť. Je to úplne normálne a seriózne servisy s tým rátajú.
Ako spoznáš, že problém je práve výfukový zvod
Najčastejším príznakom je ostrý kovový zvuk pri studenom štarte, kedy je prasklina najväčšia. Ak sa k tomu pridá zápach výfukových plynov pri motore alebo dokonca v kabíne, je vysoká pravdepodobnosť, že plyny unikajú zo zvodu. A ak súčasne svieti aj check engine s chybami týkajúcimi sa zmesi, napríklad P0171, je veľmi pravdepodobné, že ide práve o prasknutý výfukový zvod.
