Zima dokáže auto zničiť potichu a bez varovania. Nejde len o sneh a mráz. Podľa skúseností automechanikov z dielne Autodraft robia vodiči každú zimu tie isté chyby. Auto nechajú „prežiť“ niekoľko mesiacov bez starostlivosti a na jar sa čudujú, prečo zrazu neštartuje, hrdzavie alebo prestáva fungovať úplne banálna technika. Pritom veľká časť problémov sa dá vyriešiť jednoduchými krokmi, ktoré zaberú minimum času.
Soľ je tichý zabijak karosérie aj podvozka
Najväčší zimný nepriateľ auta nie je sneh, ale soľ. Tá sa počas zimy lepí na karosériu, podvozok aj podbehy kolies. Ak ju tam necháš celé mesiace, spúšťa sa chemický proces oxidácie, teda hrdzavenia kovu.

Soľ viaže vlhkosť a drží ju priamo na plechu. Výsledkom je, že kov degraduje oveľa rýchlejšie než v suchu. Preto je mýtus, že auto sa v zime neumýva. Práve naopak. Podľa mechanikov z Autodraftu je pravidelné oplachovanie auta jednou z najlepších zimných prevencií.

Prevencia, ktorú veľa vodičov ignoruje
Ideálne je auto pred zimou navoskovať alebo použiť ochranný sealant. Vytvorí sa ochranná vrstva, na ktorú sa soľ a nečistoty neprichytia tak ľahko. Umývanie je potom jednoduchšie a lak je oveľa lepšie chránený.
Batéria: tichý odchod v mraze
Ak v zime auto zrazu neštartuje, v drvivej väčšine prípadov je vinníkom batéria. Mráz výrazne znižuje jej kapacitu a zároveň zvyšuje odpor v motore. Studený olej je hustejší a štartér musí zabrať oveľa viac.

Batéria, ktorá v lete ešte „nejako fungovala“, sa v mraze často vzdá bez varovania. Preto mechanici odporúčajú pred zimou absolvovať záťažový test akumulátora, ktorý ukáže jeho reálnu kondíciu.
Problémom sú aj krátke jazdy po meste. Pri nich sa batéria nestihne poriadne dobiť. Ak jazdíš len krátke trasy, je dobré auto občas prevetrať na dlhšej jazde, kde má alternátor čas energiu doplniť.

Primrznuté dvere a zahmlené okná majú spoločného menovateľa
Primrznuté dvere nie sú smola, ale dôsledok suchej a neošetrenej gumy. Vlhkosť v tesnení zamrzne a dvere sa doslova prilepia ku karosérii. Silné trhanie ich môže poškodiť natrvalo.

Rovnako často vodiči v zime bojujú so zahmlenými oknami. Paradoxne pritom vypínajú klimatizáciu, hoci práve tá je v zime veľmi užitočná.

Prečo má klimatizácia zmysel aj v zime
Klimatizácia funguje ako vysúšač vzduchu. Rýchlo odstráni vlhkosť z interiéru a výrazne urýchli odhmlievanie okien. Zároveň jej občasné zapnutie premaže tesnenia v systéme, čím sa znižuje riziko úniku chladiva.
Ostrekovače, brzdy a kvapaliny sú zimný základ
Zamrznuté ostrekovače sú jednou z najčastejších zimných porúch. Ak v systéme zostane letná alebo slabá zimná zmes, kvapalina zamrzne a môže poškodiť motorček alebo hadičky.
Rovnako dôležité sú aj prevádzkové kvapaliny. Brzdová kvapalina časom viaže vlhkosť, čo znižuje jej účinnosť. Chladiaca kvapalina zase musí mať dostatočný bod mrazu. Ak je stará alebo zriedená, môže v extrémnych mrazoch zamrznúť priamo v bloku motora a spôsobiť fatálne poškodenie.

Zimná výbava v kufri rozhoduje o tom, či sa dostaneš domov
Niektoré veci stoja pár eur, no v krízovej situácii môžu zachrániť celé auto aj nervy. V zime by si mal mať v kufri aspoň základnú výbavu.
Patrí sem metlička a kvalitná škrabka (kreditná karta sklo nezachráni), rozmrazovač zámkov uložený v taške, nie v aute, štartovacie káble a rukavice. Tie oceníš nielen pri výmene kolesa, ale aj pri odhadzovaní snehu.
Zima auto neničí naraz. Robí to pomaly, systematicky a bez hluku. Stačí však trochu prevencie a pár správnych návykov, aby si sa na jar nepozeral na účet zo servisu s otvorenými ústami.
