Preskočiť na obsah
Domov » Toto je najrýchlejší spôsob, ako zabiť motor auta. Hydrolock príde skôr, než stihneš zareagovať

Toto je najrýchlejší spôsob, ako zabiť motor auta. Hydrolock príde skôr, než stihneš zareagovať

soferovanie_2

Stačí pár sekúnd v hlbšej vode a tvoje auto sa môže doslova roztrhnúť zvnútra. Zatiaľ čo vodiči si myslia, že najväčším rizikom je utopená elektrika, realita je oveľa drsnejšia. Ak sa voda dostane do valcov, motor sa mení na kovový granát. Túto tému podrobne vysvetlil známy automobilový expert Marscottech, ktorého sleduje viac než 140 tisíc fanúšikov. A jeho varovanie je jednoduché: hydrolock je jedna z najničivejších porúch, ktoré môžeš svojmu motoru spôsobiť vlastnými rukami.

Hydrolock je presne ten moment, keď piest narazí na niečo, čo sa nedá stlačiť. Voda v motore pôsobí ako betónový stĺp. A keď kľuková hriadeľ pokračuje v otáčaní, končí to ohnutými ojnicami, prasknutými piestami a neraz aj roztrhnutým blokom motora. Presne ako vo virálnych videách britského YouTubera Toma Sunderland, ktorý dokumentuje autá končiace v hlbokých vodách. Stačí jedna chyba a motor sa rozpadne na kusy. Na videá upozornil server theautopian.com.

Motor zničený za sekundu. Prečo stačí len malé množstvo vody

Najväčším mýtom je predstava, že auto sa musí „utopiť“. Nemusí. Na hydrolock stačí pár decilitrov vody v hornej časti valca. Keď sa piest zdvíha, tlak rastie extrémne rýchlo, a preto je hydrolock taký okamžitý a brutálny. Moderné turbo motory sú na to dokonca náchylnejšie, pretože sanie vytvára silný podtlak a vodu doslova vtiahne dovnútra.

Presne to vidíme aj vo videách zo zahraničia. Vodič prejde pomaly cez vodu, voda jemne preleje kapotu a motor zrazu stíchne. O pár sekúnd neskôr počuť kovové rany a auto stojí ako priklincované.

Najväčší problém je vlna, nie hĺbka. Ako sa voda dostane do sania

Marscottech upozorňuje na detail, ktorý prehliada väčšina vodičov. Nie hĺbka mláky, ale „bow wave“, teda vlna, ktorú si vytváraš sám, je skutočné riziko. Voda sa zdvihne pred nárazníkom, vyletí hore a trafí presne miesto, kde máš vzduchový filter. Stačí malá rýchlosť alebo nesprávny uhol a nasávanie vtiahne vodu ako vysávač.

Extrémne rizikové sú autá s nízkym saním alebo namontovaným studeným saním. Tam je voda prakticky vždy problém.

motor auta_5
Zdroj: Autorady.sk

A potom je tu druhá možnosť. Vypnuté auto stojace vo vode môže naslurpovať vodu späť cez výfuk. Stačí, aby hladina bola po koncovku a pokus o štart dokončí katastrofu.

Hydrolock nevzniká len vodou. Vinníkom môže byť aj palivo či chladiaca kvapalina

Vodiči často ani nevedia, že hydrolock sa môže stať aj na suchu. Spôsobí ho:

  • Zaseknutý vstrekovač, ktorý preplaví valec benzínom či naftou.
  • Prasknuté tesnenie hlavy, cez ktoré tečie chladiaca kvapalina.
  • Chybná hlava, ktorá pustí tlak aj tekutiny tam, kde nemajú byť.

Výsledok je ale vždy rovnaký, piest nemá priestor na kompresiu a ojnica sa prehne alebo zlomí.

Najväčšia a najdrahšia chyba je pokus o reštart

Väčšina motorov nezomrie priamo vo vode. Zomrie o pár sekúnd neskôr. Možno sa teraz pýtaš prečo? Pretože vodič sa pokúsi motor znovu naštartovať. A to je moment, keď motor exploduje zvnútra.

Presne to vidno v prípade nedávneho Renaultu Clio, ktorý zachytil Tom Sunderland. Auto zastalo v hlbokej vode. Vodič ho vytlačil von. Auto nechcelo naštartovať, správna chvíľa zavolať odťah. Lenže on otočil kľúčikom ešte raz.

kluc auto_2
Zdroj: Autorady.sk

Motor sa chytil, zo zadného tlmiča išla para, teda jasný znak, že voda je vo valcoch. Vodič pridal plyn a o sekundu neskôr prišla rana, ktorá otriasla celou ulicou. Olej tiekol po ceste, blok motora bol roztrhnutý a na asfalte ležali kusy hliníka veľké ako dlane.

Toto je dokonalý a veľmi drahý príklad toho, prečo reštart vo vode znamená definitívny koniec motora.

Varovné signály, že motor už nasával vodu

Ak sa toto deje, okamžite zastav a neštartuj:

  • Dusenie motora, trhanie. Voda sa dostáva do sania.
  • Hustý biely dym. Môže ísť o chladiacu kvapalinu vo valci.
  • Kovové buchnutie. Ojnica práve dostala ranu.
  • Motor zhasne bez varovania. Typický nábeh hydrolocku.

Čo robí mechanik, keď ešte existuje šanca na záchranu

Postup vyzerá jednoducho, ale musí byť urobený presne:

  • Vyberú sa sviečky alebo žhaviče. Aby voda mala kadiaľ odísť.
  • Motor sa pretočí ručne alebo štartérom bez zapálenia. Voda vystriekne z valcov.
  • Kontroluje sa olej. Ak je v ňom voda, mení sa okamžite.
  • Skontroluje sa rovinnosť ojnice. Aj milimetrové ohnutie znamená problém.
  • Preskúma sa sanie a ventily. Voda ich často poškodí.

Ak je ojnica ohnutá alebo je v bloku prasklina? Motor končí. Generálka alebo výmena.

Prečo moderné autá trpia hydrolockom viac než staršie

Vyšší výkon, nižší podvozok, väčší ťah sania. Moderné turbo motory sú rýchle, ale zraniteľné. Aj menšia mláka dokáže narobiť obrovský problém. Staré autá so saním vysoko a bez turba mali oveľa väčšiu toleranciu voči vode.

Ako hovorí Marscottech, moderné autá milujú vzduch, ale nenávidia vodu. A keď voda nahradí vzduch, nastane katastrofa.

@marscottechHydrolock and how it affects the engine♬ original sound – Marscottech

Toto je najdrahšia chyba, akú môžeš s autom urobiť

Hydrolock nie je len o tom, že auto nejde. Je to okamžitá porucha, ktorá mení bežný motor na kusy kovu. Stačí malá vlna, trocha vody a zlé rozhodnutie za volantom.

A ak si myslíš, že teba sa to netýka, spomeň si na ten Renault Clio vo videu vyššie či stovky áut z videí Toma Sunderland. Všetky zlomila rovnaká vec. Vodič, ktorý veril, že „to nejako prejdem“ alebo „ešte raz to skúsim naštartovať“. Hydrolický koniec nastal vždy rovnako rýchlo.