Ak má tvoje auto pocit, že sa mu už nechce dýchať, ver mi, že to väčšinou nie je náhoda. Slabý ťah, vyššia spotreba, kontrolka motora a dokonca aj zvláštny „smrádok“ z výfuku sú signály, ktoré ti auto posiela ako zúfalé SOS. A veľmi často za tým stojí súčiastka, na ktorú si spomenieš až vtedy, keď je neskoro, katalyzátor. Túto tému výborne vysvetľuje expert z TRQ Auto Parts, ktorý presne ukázal, čo sa deje, keď katalyzátor začne odchádzať.
Ako zistíš, že tvoj katalyzátor odchádza?
Prvý signál je klasika, rozsvieti sa kontrolka motora. Keď katalyzátor prestáva pracovať, riadiaca jednotka vidí, že výfukové plyny neprebiehajú cez systém tak, ako majú.

Ďalším varovaním je vyššia spotreba paliva. Motor sa doslova zadýchava, musí pracovať ťažšie a minie viac benzínu či nafty.
Do tretice prichádza strata výkonu. Auto zrýchľuje pomaly, do kopca ide len zo slušnosti a máš pocit, že ti niekto „zavrel výfuk“. To je typický znak upchatého katalyzátora.
A potom ešte divný zápach z výfuku. Mechanik z TRQ ho opísal ako „funky smell“. Najčastejšie pripomína síru alebo zhnité vajcia, znak, že chemické reakcie v katalyzátore už nefungujú správne.

A veľmi dôležitý, no často ignorovaný prejav, je rozžeravený katalyzátor. Pri bohatom spaľovaní sa katalyzátor môže rozžeraviť až do červena. V extrémnych prípadoch vie dokonca podpáliť izoláciu či plastové diely v okolí.
Čo sa vlastne deje vo vnútri katalyzátora?
Katalyzátor je kovová nádoba, ktorá vo vnútri obsahuje keramickú plástovú mriežku (honeycomb). Tá je pokrytá drahými kovmi, ktoré pri vysokej teplote menia škodlivé plyny na menej škodlivé.
Keď výfukové plyny prechádzajú cez mriežku, vytvára sa teplo a prebieha „čistenie“ spalín. To funguje iba vtedy, keď je mriežka neporušená a priechodná. Ak sa upchá alebo rozpadne, výfukové plyny nemajú kade ísť a vzniká silný spätný tlak, ktorý motor doslova udusí.
Prečo katalyzátor odchádza? Vinu nenesie len on
Upchávanie mriežky
Najčastejšia príčina, ktorú spomína aj TRQ. Ak motor spaľuje olej alebo pracuje na príliš bohatej zmesi, do katalyzátora sa dostáva prebytočné palivo či olejové nánosy. Tie mriežku zanášajú, kým sa neupchá ako sifón v kúpeľni.
Mechanické poškodenie
Katalyzátor môže zlyhať aj fyzicky. Keramická mriežka sa môže rozpadnúť na kúsky pri silnom náraze, otrase alebo teplotnom šoku. Tie kúsky potom putujú ďalej výfukom a upchajú aj ďalšie časti systému.
Tepelný šok
Typický scenár je, keď ideš, katalyzátor je rozpálený na niekoľko stoviek stupňov a zrazu prejdeš cez hlbokú mláku. Studená voda obleje rozžeravený kov a keramika vnútri praskne. Toto sa deje najmä autám, ktoré jazdia krátke trasy, pretože katalyzátor sa prehrieva aj ochladzuje častejšie.
Softvérové zlyhanie
Áno, aj to sa stáva. Niekedy nie je problém v katalyzátore, ale v jeho „očiach“. Predná lambda sonda môže posielať nesprávne údaje o zmesi a motor potom spaľuje zle, čo katalyzátor zabíja. Zadná lambda zas sleduje účinnosť katalyzátora, keď zlyhá, auto hlási chybu, aj keď je katalyzátor úplne v poriadku.
Keď motor bojuje s odporom, ktorý nemá existovať
Motor vytvára tlak, ktorým tlačí spaliny cez výfukový systém. Katalyzátor je jedna zo staníc, cez ktorú musia plyny prejsť. Ak je táto stanica upchatá, vzniká proti-tlak. Motor musí pracovať proti vlastnému odporu. Je to, akoby si sa snažila dýchať cez slamku, do ktorej niekto pchá vatu.
Tento proti-tlak spôsobí stratu výkonu, prehrievanie motora, vyššiu spotrebu a postupne môže poškodiť aj turbo či výfukové ventily.

Ako mechanik odhalí, že práve katalyzátor je tvoj problém
Profesionáli používajú dve jednoduché metódy:
- Test s odpojením výfuku: Mechanik odpojí výfuk pred katalyzátorom. Ak auto okamžite ožije, je jasné, že katalyzátor brzdil prietok.
- Meranie spätného tlaku: Pomocou manometra sa meria tlak pred katalyzátorom. Ak je vysoký, mriežka je upchatá alebo poškodená.
Pre laikov je to skvelé, pretože hneď pochopia, že nie vždy je dobré meniť katalyzátor naslepo. Niekedy stačí vymeniť sondy alebo opraviť problém v motore.
Prečo ti toto môže ušetriť stovky eur
Katalyzátor nie je len „nejaká plechovka“ pod autom. Je to chemická továreň, ktorá funguje v extrémnych podmienkach. Keď sa upchá, rozpadne, praskne alebo keď mu riadiaca jednotka posiela zlé dáta, auto prestane fungovať normálne.
V 90 % prípadov katalyzátor zničí problém v motore, nie katalyzátor sám. Preto vždy hľadaj príčinu, nie len následok.
