Preskočiť na obsah
Domov » Mechanik prezradil 5 vecí, ktoré predĺžia život tvojho auta. Posledná ti môže zachrániť zadok na ceste

Mechanik prezradil 5 vecí, ktoré predĺžia život tvojho auta. Posledná ti môže zachrániť zadok na ceste

motor auta_4

Americký mechanik známy ako Mechanic Pat, ktorého na sociálnych sieťach sleduje viac ako 120-tisíc fanúšikov áut, si servítku pred ústa neberie. Vo svojom virálnom videu pomenoval päť najdôležitejších vecí, ktoré podľa neho rozhodujú o tom, či ti auto vydrží desať rokov alebo skončí na vrakovisku omnoho skôr. Jeho rady sú síce podané drsne, ale o to pravdivejšie. Tu je vysvetlenie, prečo má v každom bode absolútnu pravdu.

1. Udržuj pruženie v dobrej kondícii

Väčšina vodičov sa o podvozok stará až vtedy, keď niečo buchne alebo začne nepríjemne hrkať. Mechanic Pat však upozorňuje, že tlmiče, pružiny a silentbloky sa opotrebúvajú pomaly, takže si zmeny ani nevšimneš. A práve to je problém. Ak ich necháš v zlom stave, auto sa začne horšie ovládať, pneumatiky sa zodierajú nerovnomerne a jazda sa zmení na utrpenie.

tlmice auto_2
Zdroj: Autorady.sk

Predstav si, že máš rozhegané kolieska na nákupnom vozíku, presne tak sa správa auto s unaveným zavesením. Tlmiče nedržia kontakt kolies s vozovkou, auto sa pri brzdení viac nakláňa a predlžuje sa brzdná dráha. Zlé silentbloky zase menia geometriu kolies a vytvárajú zvláštne „plávajúci“ pocit v zákrutách. Preto raz za pár rokov nechaj mechanika skontrolovať stav ramien, čapov, tyčiek stabilizátora a tlmičov. Dobré pruženie nie je len o komforte, ale aj o bezpečnosti.

2. Rotuj pneumatiky

Pneumatiky sa neopotrebúvajú rovnomerne, predné sú viac zaťažené riadením, brzdami a prenášaním váhy motora, zadné trpia menej. Ak ich však pravidelne vymieňaš medzi nápravami (ideálne každých 8 až 10-tisíc kilometrov), predĺžiš ich životnosť o celé sezóny a zlepšíš priľnavosť auta.

pneumatika koleso auto_3
Zdroj: Autorady.sk

Nejde len o úsporu, ale aj o stabilitu v krízovej situácii. Auto s nerovnomerne zjazdenými pneumatikami sa správa inak pri prudkom brzdení alebo akvaplaningu. Rotácia pomáha zachovať rovnomerný záber na všetkých kolesách a zabraňuje vibrovaniu volantu. Ak máš pohon predných kolies, tie sa opotrebúvajú rýchlejšie, preto ich presuň dozadu. Pri autách s pohonom zadných kolies je to presne naopak.

3. Kontroluj a pravidelne meň chladiacu kvapalinu

Mnohí vodiči si myslia, že chladiaca kvapalina je „na celý život“. Nie je. Po čase stráca chemické prísady, ktoré bránia korózii, a mení sa na agresívnu tekutinu, ktorá dokáže rozožrať hliníkové časti motora a upchať chladič. Navyše sa v nej môžu vytvárať usadeniny a znižuje sa jej schopnosť odvádzať teplo. Mechanic Pat varuje, že zanedbaná výmena kvapaliny môže viesť až k prehrievaniu motora – a to je oprava, ktorá dokáže vyprázdniť peňaženku.

chladiacia kvapalina_4
Zdroj: Autorady.sk

Ak chceš, aby motor držal teplotu ako má, meň kvapalinu aspoň raz za 2 až 3 roky. Farba ti napovie veľa, ak je tmavá, hnedastá alebo zapácha, je najvyšší čas ju vymeniť. Používaj len druh odporúčaný výrobcom (G11, G12, G13 atď.) a nikdy ich nemiešaj medzi sebou. Nesprávna kombinácia môže vytvoriť hustý gél, ktorý upchá systém.

4. Meň olej skôr, než ťa na to upozorní auto

Motorový olej je doslova krv tvojho motora. Zabezpečuje mazanie, chladenie aj odplavovanie nečistôt. Ak ho necháš starý a znehodnotený, začne sa v ňom hromadiť karbón, kovové čiastočky a voda. Olej oxiduje, stráca viskozitu a jeho schopnosť mazania klesá. To spôsobuje trenie a prehrievanie, motor sa postupne „zožerie“ zvnútra.

kontrola oleja v aute_2
Zdroj: Autorady.sk

Mechanic Pat odporúča držať sa zásady: čím častejšie jazdíš po meste, tým častejšie meň olej. Krátke trasy znamenajú, že sa olej nestihne zohriať a nezbaví sa vlhkosti. Výmena raz ročne je rozumné minimum, aj keď auto neujazdí veľa kilometrov. A ak chceš motoru dopriať, po výmene vždy vymeň aj olejový filter, zadržiava drobné kovové piliny, ktoré by inak cirkulovali v systéme.

5. Neignoruj výstražné kontrolky

Podľa Pata je to najčastejšia chyba vodičov, rozsvieti sa oranžová kontrolka motora, oni si povedia „nič sa nedeje“ a jazdia ďalej. Lenže tá ikonka tam nesvieti pre ozdobu. Každá kontrolka signalizuje konkrétny problém, a čím dlhšie ho necháš bez riešenia, tým viac sa predraží.

motorovy olej kontrolka_1
Zdroj: Autorady.sk

Existuje jednoduché pravidlo: oranžová znamená skontroluj čoskoro, červená znamená okamžite zastav. Ak napríklad bliká kontrolka oleja, ide o kritický problém – nízky tlak mazania môže motor zničiť v priebehu pár minút. Pri kontrolke batérie zas hrozí, že alternátor nefunguje a auto sa čoskoro vypne. Dnešné autá ti dávajú varovania včas, len ich treba brať vážne. Je to rozdiel medzi lacnou opravou a katastrofou na ceste.

@patricknowsall The Top 5 Things You Can do to Make Your Car LAST LONGER! 😮🤔 #cars #carguy #automotive #mechanic #racing ♬ original sound – Mechanic Pat

Mechanic Pat hovorí tvrdo, ale pravdivo: auto sa ti odvďačí len vtedy, ak sa oň staráš priebežne, nie až keď sa niečo pokazí. Väčšina porúch nepríde z ničoho nič, ale kvôli zanedbaniu drobností, ktoré vodiči považujú za nepodstatné. Pravidelná kontrola zavesenia, výmena kvapalín, oleja a rotácia pneumatík stoja pár desiatok eur, no dokážu ti ušetriť tisíce. A niekedy aj tvoj zadok, keď sa vyhneš poruche uprostred diaľnice.