Preskočiť na obsah
Domov » Jazdíš krátke trasy na diesli? Toto je trik, ktorý ti môže ušetriť stovky eur na DPF filtri

Jazdíš krátke trasy na diesli? Toto je trik, ktorý ti môže ušetriť stovky eur na DPF filtri

soferovanie_2

Ak jazdíš s dieselom najmä po meste, možno ani netušíš, že tvoj motor práve teraz trpí. A to nie kvôli nejakej drobnosti, ale kvôli DPF filtru, ktorý patrí medzi najdrahšie súčiastky moderných dieselov. Expert z Profimacar autoservis upozorňuje, že práve mestská prevádzka je pre DPF najhoršie prostredie, aké si moderný motor môže zažiť.

DPF filter je keramická „špongia“ vo výfuku, ktorá zachytáva sadze vznikajúce pri spaľovaní nafty. Keď je motor horúci a auto jazdí dlhšie v ustálenom režime, dokáže ich spáliť a filtrovať ďalej. V meste sa však toto takmer nikdy nedeje.

Sadze a popolček: dôležitý rozdiel, ktorý väčšina vodičov nepozná

Regenerácia naozaj dokáže spáliť sadze, ktoré sa vo filtri ukladajú. Je to proces, ktorý prebieha pri teplotných špičkách nad 550 stupňov Celzia a ktorý väčšinou funguje dobre, pokiaľ motor dostane šancu sa zahriať.

soferovanie_5
Zdroj: Autorady.sk

Málokto však vie, že existuje ešte druhá zložka, popolček. Ten vzniká zo spáleného motorového oleja, z aditív v nafte a z prirodzeného opotrebovania motora. Tento popolček sa nikdy nespáli, ani keď pôjdeš na diaľnicu a budeš jazdiť čistých 30 minút. Jednoducho sa trvalo ukladá vo filtri a pomaly zapĺňa jeho fyzickú kapacitu. Preto aj vodiči, ktorí jazdia prevažne mimo mesta, musia pri nájazde zhruba 150 až 200 tisíc kilometrov počítať s profesionálnym čistením DPF, lebo žiadna jazda „prefúkať motor“ tento popolček neodstráni.

Prečo sa DPF v meste upcháva najrýchlejšie

Aby sa sadze spálili, výfukové plyny musia byť extrémne horúce. Toto sa nazýva regenerácia a existuje vo viacerých formách.

Pasívna regenerácia prebieha prirodzene počas jazdy po diaľnici, keď je motor dlhodobo zahriaty. Je to najzdravší spôsob, ako môže filter fungovať. Ak sa motor nezahreje dostatočne, pokúsi sa o tzv. aktívnu regeneráciu, pri ktorej riadiaca jednotka pridá trocha paliva navyše, aby zvýšila teplotu vo výfukovom systéme. Toto je dôvod, prečo môžeš pri niektorých jazdách pocítiť vyššiu spotrebu alebo jemne iný zvuk motora. Ak však filter zostane dlhodobo preplnený, auto už nedokáže regeneráciu spustiť samo a vtedy nastupuje núdzová, servisná regenerácia, ktorú je možné urobiť iba cez diagnostiku v servise.

auto v servise_1.jpg
Zdroj: Autorady.sk

V meste však auto takmer nikdy nedosiahne teplotu potrebnú ani na pasívnu regeneráciu, ani na efektívnu aktívnu regeneráciu. Neustále brzdenie, jazda na nízkych otáčkach a krátke trasy spôsobujú, že DPF sa plní rýchlejšie, než ho auto stíha čistiť.

Najväčší zabijak DPF: vypnutie motora počas regenerácie

Veľa vodičov ani netuší, že ich auto práve regeneruje. Pri aktívnej regenerácii motor pridáva palivo navyše, aby zvýšil teplotu. Ak však práve vtedy zaparkuješ pred domom a vypneš motor, regenerácia sa preruší.

Nespálené sadze ostanú vo filtri, riadiaca jednotka sa o pár minút pokúsi o ďalšiu regeneráciu a motor opäť vstrekne palivo navyše. Pri opakovanom prerušovaní regenerácie dochádza k tomu, že časť paliva steká popri stenách valcov do olejovej vane a mieša sa s motorovým olejom. Takto vzniká riedenie oleja naftou. Olej stráca mazaciu schopnosť a hrozí poškodenie motora aj turbodúchadla.

Ak si niekedy všimneš, že hladina oleja je nad maximom, je to varovný signál, že regenerácie sa prerušujú a olej je zriedený palivom. V takom prípade treba olej vymeniť skôr, než sa stane problém.

Zanesený EGR ventil: skrytý dôvod častých regenerácií

Ak ti DPF kontrolka svieti často, problém nemusí byť iba v jazde po meste. Veľmi častým vinníkom je zanesený EGR ventil. Keď EGR nepracuje správne, do motora sa dostáva oveľa viac sadzí, čo znamená častejšie regenerácie a rýchlejšie upchávanie DPF filtra. Je to jedna z najbežnejších závad, s akou sa servisy stretávajú, a každý odborník, vrátane Profimacar, to veľmi dobre pozná z praxe.

ikona DPF filtra_1
Zdroj: Autorady.sk

Tri rady od Profimacar, ktoré ti môžu ušetriť stovky eur

Najdôležitejšie je dopriať autu pravidelnú jazdu mimo mesta. Stačí aspoň dvadsať minút v ustálenom tempe, aby motor dosiahol teplotu, pri ktorej dokáže reálne začať regenerovať. Takto spáli sadze, ktoré by v meste ostali nazbierané vo filtri.

Pomôcť môže aj tankovanie kvalitnej nafty s aditívami, pretože čisté horenie znamená menej sadzí a tým aj menej regenerácií.

Rovnako je dobré vyhýbať sa dlhému voľnobehu, ktorý nevytvára dostatočnú teplotu a sadze vďaka nemu pribúdajú ešte rýchlejšie.

Čo sa stane, keď kontrolku budeš ignorovať

Kontrolka DPF nepredstavuje len malé upozornenie. Je to jasný signál, že filter je preplnený a auto už nedokáže situáciu riešiť samo. Keď to budeš ignorovať, motor môže prejsť do núdzového režimu, spotreba vystrelí nahor a auto prestane ťahať. V takom stave regenerácia už nemusí pomôcť vôbec.

A najväčším problémom je práve popolček, keď sa filter naplní, nepomôže žiadna diaľnica ani dlhá jazda. Jediným riešením je profesionálne čistenie alebo výmena, ktorá môže stáť aj 700 až 1500 eur.