Preskočiť na obsah
Home » Toto ti v servise nepovedia. Známy Mechanik odhalil 6 údržbových trikov, ktoré ti môžu zachrániť motor auta aj peňaženku

Toto ti v servise nepovedia. Známy Mechanik odhalil 6 údržbových trikov, ktoré ti môžu zachrániť motor auta aj peňaženku

Mechanik Pat, ktorého sleduje viac než 120-tisíc fanúšikov áut, si neberie servítku pred ústa. V jednom zo svojich najpopulárnejších videí zhrnul päť vecí, ktoré ti väčšina mechanikov nikdy nepovie, nie preto, že by nechceli, ale preto, že na to jednoducho nemajú čas. Tento skúsený odborník, známy svojimi ostrými, ale pravdivými radami, sa rozhodol pomenovať tie najväčšie chyby vodičov, ktoré potichu ničia ich autá.

Vymeň chladiacu kvapalinu, kým nie je neskoro

Starý chladiaci roztok sa časom mení na hustý kal, ktorý pomaly ničí motor zvnútra. Ak sa ti prehrieva motor, alebo si už dlho nemenil kvapalinu, je najvyšší čas to urobiť. Výmena nie je drahá, no ak ju zanedbáš, riskuješ prasknuté tesnenie pod hlavou a opravu za stovky eur.

chladiacia kvapalina_4
Zdroj: Autorady.sk

Nový chladiaci roztok udržiava správnu teplotu, bráni korózii a predlžuje životnosť celého systému. Mechanik Pat odporúča výmenu chladiacej kvapaliny každé dva až štyri roky, podľa odporúčaní výrobcu a počtu najazdených kilometrov.

Nezabúdaj na výmenu motorového oleja

Olej je krv motora. Ak ho nemeníš pravidelne, motor sa prehrieva, opotrebúva a stráca výkon. Mnohí vodiči si myslia, že stačí výmena po 30-tisíc kilometroch, no to je omyl. Mechanik Pat odporúča meniť olej každých 10 až 15-tisíc kilometrov alebo raz ročne, najmä ak jazdíš po meste, kde sa motor viac opotrebúva.

kontrola oleja v aute_2
Zdroj: Autorady.sk

Zanedbaný olej stráca mazacie schopnosti, hustne a mení sa na čiernu pastu, ktorá upcháva kanáliky. To vedie k zníženiu výkonu, prehrievaniu a v najhoršom prípade k zadretiu motora. A to je oprava, ktorá často znamená jeho koniec.

Sleduj geometriu kolies

Ak ti auto ťahá do strany alebo vidíš, že sa ti pneumatiky opotrebúvajú nerovnomerne, niečo nie je v poriadku. Nesprávna geometria nie je len o zle natočených kolesách, znamená, že podvozok dostáva zabrať a ovládateľnosť auta sa zhoršuje. Ak to necháš tak, nielen že ti odídu pneumatiky, ale auto sa stáva nebezpečným, najmä pri vyšších rýchlostiach alebo v daždi. Stačí krátka kontrola v servise a máš pokoj

Geometriu kolies sa oplatí skontrolovať po každej výmene pneumatík alebo po náraze do obrubníka, čo je jedna z najčastejších príčin jej rozladenia.

Meníš kabínový filter? Mal by si

Väčšina vodičov kabínový filter ignoruje, no pritom práve cez neho dýchaš vzduch, ktorý prúdi do interiéru. Starý filter zachytáva prach, peľ aj plesne. Výsledok? Slabšia klimatizácia, zápach a zhoršené prúdenie vzduchu. Mechanik Pat upozorňuje, že výmena je otázkou pár minút a pár eur, no zlepší kvalitu vzduchu v aute o sto percent.

Kabínový filter sa odporúča meniť aspoň raz ročne, ideálne po zime alebo po peľovej sezóne, keď je najviac zanesený.

Používaj ručnú brzdu aj na rovine

Nie, ručná brzda nie je len pre kopce. Ak ju nezapínaš, všetku váhu auta drží prevodovka, čo ju časom ničí. Tento zlozvyk je častý najmä pri automatoch. Ak sa ti zdá, že zbytočne, spomeň si, že oprava prevodovky môže stáť stovky až tisíce eur.

elektronicka rucna brzda_1
Zdroj: Autorady.sk

Pri manuálnych prevodovkách sa záťaž rozloží medzi spojku a prevody, no pri automatoch drží váhu celý aretačný mechanizmus v polohe „P“. A práve ten sa najrýchlejšie opotrebúva. Ručná brzda je malý pohyb ruky, ktorý ti môže ušetriť veľa peňazí, a v kopci aj nehodu.

Nezabúdaj na palivový systém

Palivový systém je ako cievny systém auta. Ak sú hadice popraskané alebo vstrekovače zanesené, motor nedostáva správne množstvo paliva a spotreba prudko rastie. Často to vodič zistí až vtedy, keď auto stráca výkon alebo začne zhasínať. Mechanik Pat radí aspoň raz ročne skontrolovať celý systém, prípadne pridať čistič vstrekovačov do paliva. Tak si udržíš motor čistý a výkon stabilný.

Pravidelná kontrola hadíc, palivového filtra a tlaku čerpadla pomáha odhaliť problémy skôr, než sa zmenia na drahú opravu.

@patricknowsall Top 5 SMARTEST Vehicle Maintenance Tips! 😲🤔 #racing #mechanic #automotive #carguy #cars ♬ original sound – Mechanic Pat

Koľko to stojí a prečo sa to oplatí

Väčšina týchto úkonov stojí v servise len pár desiatok eur, napríklad výmena kabínového filtra 10 až 20 eur, preplach chladiaceho systému okolo 40 eur. Ak to však necháš tak, výsledná oprava môže presiahnuť aj 500 eur. A to je rozdiel, ktorý cítiť.

Tieto preventívne zásahy predlžujú životnosť auta, znižujú spotrebu a chránia motor pred zbytočným opotrebovaním.

Prečo tieto rady fungujú

Každý z týchto krokov predchádza problémom, ktoré sa v servise menia na mastné faktúry. Starostlivosť o auto nie je veda, je to len o pozornosti a pravidelnosti. Aj malé údržbové kroky, ako kontrola kvapalín či filtrovanie vzduchu, predlžujú život auta o celé roky.

„Väčšina ľudí čaká, kým sa niečo pokazí,“ hovorí Mechanik Pat. „Ale keď sa to pokazí, už je neskoro. Údržba je ako poistenie, stojí pár drobných, ale zachráni ti peňaženku.“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *