Otočíš kľúčom a namiesto pekného štartu počuješ cvakanie, pomalé točenie alebo nepríjemné škrípanie? Priprav sa, tvoje auto ti týmto „šepká“, že niečo vážne nie je v poriadku. A hoci sa tieto zvuky často pripisujú odchádzajúcemu štartéru, expert z kanála Marscottech upozorňuje, že celý štartovací okruh je omnoho komplexnejší. Ak chceš naozaj zistiť, čo sa deje, musíš myslieť aj na ostatné súčiastky, ktoré spôsobujú úplne rovnaké prejavy ako pokazený štartér.
Keď otočíš kľúčom a ozve sa len „cvak“. Môže za to štartér alebo… batéria?
Rýchle alebo jednotlivé cvakanie sa často interpretuje ako porucha štartéra, no v skutočnosti je najčastejším vinníkom slabá alebo vybitá batéria. Solenoid sa síce pokúsi zapnúť štartér, no keď si motor vypýta vysoký prúd, napätie batérie prudko klesne, solenoid vypne a cyklus sa opakuje. Preto vzniká typické „rýchle cvak-cvak-cvak“.

Batéria je pritom často vinná aj za pomalé pretáčanie, keďže nedokáže dodať dostatok energie a elektromotor štartéra jednoducho nemá z čoho vytvoriť silné magnetické pole. Preto je vždy kľúčové najskôr skontrolovať stav batérie a svorky, ktoré môžu byť uvoľnené alebo zoxidované.
Pomalé pretáčanie motora nemusí byť vždy chyba štartéra
Pomalé otáčanie môže určite naznačovať opotrebované uhlíky, poškodené vinutia alebo zvýšený vnútorný odpor štartéra. Expert z Marscottech vysvetľuje, že elektromotor už nedokáže vytvoriť dostatočnú silu na roztočenie motora. No treba dodať, že oveľa častejšou príčinou je slabá batéria alebo zlé elektrické spoje, ktoré obmedzujú prúd. V zriedkavých prípadoch môže ísť aj o zvýšený mechanický odpor samotného motora, napríklad veľmi hustý olej v tuhej zime alebo problém v rozvodoch.
Auto má plnú elektrinu, ale štartér je ticho. Nemusí byť pokazený
Ak po otočení kľúčom nenastane vôbec nič, mnohí hneď obviňujú vinutia štartéra. Lenže častejšie zlyhá niečo mimo neho. Bežnou príčinou je opotrebovaný spínač zapaľovania, ktorý neuzavrie okruh medzi kľúčom a štartérom. Rovnako často prestane fungovať štartovacie relé (malý elektrický spínač, ktorý sa ovláda prúdom) alebo poistka, ktorá jednoducho preruší napájanie solenoidu.
A ak zlyhá bezpečnostný spínač, pri automatoch ten, ktorý kontroluje polohu prevodovky, a pri manuáloch spínač spojkového pedála, auto ťa z bezpečnostných dôvodov nepustí štartovať vôbec. Systém musí byť presvedčený, že je vozidlo v bezpečnej polohe, inak sa motor neroztočí.
Škrípanie alebo točenie naprázdno: tu už je problém v samotnom štartéri
Ak pri štarte počuješ škrípanie alebo sa štartér točí, no motor nereaguje, ide takmer určite o poruchu Bendixovho ozubeného prevodu. Toto malé koliesko má presne zapadnúť do venčeka na zotrvačníku, no ak je opotrebované alebo sa nezasunie správne, štartér sa roztočí bez záťaže a motor ostane úplne nečinný.
Prečo musíš najprv vylúčiť lacné a jednoduché príčiny
Mnohí vodiči najprv vymenia drahý štartér, hoci problém spôsobovala stará batéria alebo uvoľnená svorka za pár eur. Preto má správna diagnostika vždy jasnú postupnosť. Najskôr treba preveriť batériu, jej napätie a stav svoriek, pretože slabé napájanie je najčastejšou príčinou cvakania aj pomalého pretáčania. Potom je nutné skontrolovať káble a kostry, keďže pokazený kontakt dokáže simulovať rovnaké príznaky ako mŕtvy štartér. Ak to nepomôže, nasledujú poistky a relé, ktoré môžu nečakane prerušiť obvod. Až nakoniec prichádza rad na samotný štartér, teda najdrahšiu súčiastku v celom reťazci.
Kedy je štartér skutočne na odchode
Podľa experta z Marscottech je štartér naozaj chybný v momente, keď motor pri štarte vydáva škrípanie alebo sa štartér točí úplne naprázdno, čo je jasný mechanický problém Bendixu. Rovnako je podozrivá úplná nečinnosť štartéra aj po tom, čo sú batéria, relé, poistky a všetky bezpečnostné spínače potvrdene funkčné. A ak motor stále točí pomaly aj pri silnej, nabitej batérii, je veľmi pravdepodobné, že štartér už produkuje príliš slabý krútiaci moment a je na konci životnosti.
@marscottechSigns of a bad starter motor
Nepodceňuj prvé varovné príznaky
Štartér môže odísť náhle. Dnes funguje, zajtra po práci už neurobí ani zvuk. Preto je kľúčové neignorovať cvakanie, pomalé otáčanie či zvláštne škrípanie. Správna diagnostika ti môže ušetriť desiatky až stovky eur, pretože často stačí dotiahnuť svorky alebo vymeniť lacné relé. Až keď vylúčiš všetko ostatné, rieš samotný štartér, pretože ak odchádza, býva to definitívne.
