Preskočiť na obsah
Domov » Jazdíš s dieselom len po meste? Mechanik prezradil chybu, ktorú robí 90 percent vodičov

Jazdíš s dieselom len po meste? Mechanik prezradil chybu, ktorú robí 90 percent vodičov

soferovanie_2

Ak máš diesel a väčšinu jázd tráviš po meste, tvoj DPF filter to nezvláda. Mechanik z Profimacar autoservis, ktorý denne rieši diesely udusené sadzami, varuje, že mestská jazda je pre DPF najhorší možný scenár. A kým väčšina vodičov žije v domnení, že „veď ja jazdím len krátko, to autu stačí“, realita je presne opačná.

DPF filter je ako špongia, nasáva sadze z výfuku a priebežne ich spáli. Problémom ale je, že v meste sa tento proces nestíha. A keď sa zanesenie dostane na kritickú úroveň, auto začne dymiť, zrýchľuje lenivejšie, spotreba vyskočí a napokon sa rozsvieti kontrolka. A to je už moment, ktorý nesmieš ignorovať.

Krátke trasy sú najväčší zabijak DPF filtra

Profimacar upozorňuje na detail, ktorý si väčšina vodičov vôbec neuvedomuje: DPF filter potrebuje teplotu. A tú pri jazde 1 až 5 kilometrov jednoducho nedosiahneš. Motor zostáva studený, výfuk má nízku teplotu a sadze sa hromadia rýchlejšie, než sa stíhajú spáliť.

auto soferovanie statie na mieste_1
Zdroj: Autorady.sk

V praxi to znamená veľmi jednoduchú vec, každá cesta do škôlky, obchodu, fitka či práce vzdialenej dva kilometre postupne zabíja tvoj DPF.

Čo sa deje vo vnútri motora keď sa DPF upcháva

DPF filter sa čistí dvomi spôsobmi:

  • Pasívna regenerácia: prebieha počas ustálenej jazdy mimo mesta, keď má výfuk prirodzene vysokú teplotu.
  • Aktívna regenerácia: auto si samo pridá palivo, zvýši teplotu výfuku a pokúsi sa sadze vypáliť. Preto môžeš počas jazdy niekedy cítiť zvýšenú spotrebu.

V meste však nejde ani jeden z týchto procesov. Motor sadze vytvára, no nemá šancu ich spáliť. Filter sa plní a auto to cíti, je menej živé, viac vibruje a chová sa jednoducho inak.

Pozor na prerušenú regeneráciu

Mnohí vodiči robia túto chybu každý deň, aj keď vôbec netušia, že si tým ničia DPF. Auto sa rozhodne, že nastal správny čas vypáliť sadze, a spustí regeneráciu. Motor zmení chod, spotreba jemne stúpne, teplota vo výfuku sa zvyšuje… no vodič to nezachytí. Urobí to, čo robí bežne, vypne motor, lebo prišiel domov alebo sa motá po meste a po pár stovkách metrov opäť vypína motor.

Lenže regenerácia sa musí dokončiť v jednom súvislom procese. Ak ju prerušíš, auto ju neskončí a všetko palivo, ktoré si motor pripravil na vypálenie sadzí, zhorí zbytočne. Sadze sa pritom nespália a len sa ďalej hromadia.

Je to trochu ako keď dáš práčku prať, ale po piatich minútach ju vypneš. Oblečenie zostane špinavé a bubon plný vody. Presne to isté sa deje v DPF: proces sa spustí, ale nedokončí. Motor bude musieť skúsiť regeneráciu znova, častejšie, a sadzí bude pribúdať stále viac.

A najhoršie je, že mnoho vodičov o tom vôbec nevie, pretože spustenie regenerácie auto nijako výrazne neoznamuje, žiadne pípnutie, žiadna kontrolka. Auto iba nenápadne zmení chod, zvýši otáčky, spotrebu alebo cítiť zvláštny zápach z výfuku.

Ak regeneráciu pravidelne prerušuješ, DPF sa upchá násobne rýchlejšie a auto môže nakoniec padnúť do núdzového režimu. Regenerácia sa preruší. Palivo ostane nedohorené, sadze pribúdajú a pri každom prerušení sa zanášanie zrýchľuje.

Možno sa teraz pýtaš, ako vlastne spoznáš, že regenerácia práve prebieha? Zvýšené otáčky, vyššia spotreba, silnejší zápach alebo ventilátor, ktorý dobieha po vypnutí motora.

Tri pravidlá, ktoré ti môžu zachrániť DPF

  • Raz týždenne dopraj dieselu 20 až 25 minút mimo mesta.
    Diesel potrebuje teplotu a čas. Päť minút absolútne nestačí.
  • Tankuj kvalitnú naftu s aditívami.
    Lacná nafta = viac sadzí. Aditíva pomáhajú palivu lepšie horieť.
  • Vyhni sa dlhému voľnobehu.
    Motor vytvára sadze, ale výfuk je studený. Najhoršia kombinácia pre DPF.

Nie každý problém je upchatý filter

Profimacar tiež upozorňuje, že rozsvietená kontrolka DPF nemusí vždy znamenať „plný filter“. Veľmi často za to môžu chyby:

  • snímača diferenciálneho tlaku,
  • teplotných senzorov,
  • EGR ventilu, ktorý pri poruche vytvára extrémne množstvo sadzí.

Aj preto je diagnostika dôležitá. Len tak vieš, či je problém v samotnom DPF alebo v senzore, ktorý mu posiela zlé údaje.

Čo máš urobiť keď sa rozsvieti kontrolka DPF

Žltá kontrolka znamená prvé štádium upchatia. V tomto bode ešte často pomôže jazda mimo mesta v ustálených otáčkach počas 20 až 30 minút.

ikona DPF filtra_1
Zdroj: Autorady.sk

Červená kontrolka alebo núdzový režim už znamená, že filter je kriticky zanesený a ďalšia jazda ho môže úplne zničiť.

Vtedy je čas na odborné riešenie. Profimacar robí:

  • nútenú regeneráciu cez diagnostiku (ak filter nie je úplne zanesený),
  • demontáž a profesionálne čistenie špecializovanou technológiou,
  • ak ho už nemožno opraviť, tak je potrebná jeho výmena.

Kedy je DPF filter už na výmenu

Životnosť originálneho DPF filtra sa pohybuje okolo 200 000 až 250 000 km za podmienky, že s autom jazdíš dostatočne dlhé trasy. Ak sa filter opakovane zanáša, regenerácie nepomáhajú a čistenie vydrží len krátko, filter môže byť jednoducho „mechanicky unavený“.

Profimacar preto odporúča nepodliehať lacným pokusom o opravu, napríklad rýchlym sprejom v autoumyvárni. Nekvalitný zásah dokáže filter zničiť a predražiť celú opravu.

Mestské jazdy a diesel si jednoducho nerozumejú

Diesel potrebuje priestor, dlhšie trasy a teplotu. Ak jazdíš prevažne po meste, musíš mu tieto podmienky vedome dopriať. Inak sa DPF skôr či neskôr upchá, je to len otázka času.

Ak už kontrolka svieti, nesnaž sa ju ignorovať.