Preskočiť na obsah
Domov » Toto je najviac podceňovaná lacná údržba, ktorú vodiči ignorujú. Odborník varuje, že je to tichý zabijak auta

Toto je najviac podceňovaná lacná údržba, ktorú vodiči ignorujú. Odborník varuje, že je to tichý zabijak auta

auto SUV rodine auto_1.jpg

Ak si myslíš, že tvoje auto je v poriadku len preto, že ide rovno a nič nebúcha, mechanici z Central Park Garage by ti vedeli rozprávať. Práve tie najtichšie detaily dokážu potichu zničiť pneumatiky, brzdy aj motor. A čo je na tom najhoršie, ide o veci, ktoré stoja pár eur a vodiči ich roky ignorujú.

Geometria nie je len dobrá alebo zlá, rozhodujú presné uhly

Vodiči často vnímajú geometriu kolies ako jednoduché nastavenie. Buď je v poriadku alebo nie. Lenže v skutočnosti ide o tri rôzne uhly, ktoré spolu určujú, ako sa auto správa, akú má stabilitu a ako sa opotrebúvajú pneumatiky.

Zbiehavosť a rozbiehavosť (Toe) určujú, či predné časti kolies mieria mierne k sebe alebo od seba. Nesprávna hodnota spôsobuje feathering, teda jemné zúbkovanie na hrane behúňa, ktoré cítiš aj prstami.

Odklon kolesa (Camber) je uhol, v ktorom sa koleso nakláňa smerom dovnútra alebo von. Ak je odklon príliš veľký, pneumatika sa zodiera len na jednej strane. To je klasický prípad, keď vodič po čase objaví „plešinu“ na vnútornej alebo vonkajšej hrane.

pneumatika koleso auto_3
Zdroj: Autorady.sk

Sklon osi riadenia (Caster) ovplyvňuje stabilitu auta, návrat volantu po zatočení a celkový pocit z riadenia. Nesprávny sklon spôsobuje nervózne správanie auta, najmä vo vyšších rýchlostiach.

A ešte jedna dôležitá vec. Cupping, teda nepravidelné jamky a vlnky na pneumatike, nie je vždy výsledok zlej geometrie. Mechanici hovoria, že cupping väčšinou signalizuje slabé tlmiče alebo zlé vyváženie kolies. Preto je dôležité chápať, že na opotrebovanie pneumatík má vplyv viac faktorov než len samotná geometria.

tlmic auta piestnica_1.jpg
Zdroj: Autorady.sk

Rotácia pneumatík predlžuje ich životnosť o desiatky percent

Podľa experta z Central Park Garage je ideálne rotovať pneumatiky približne každých 10 000 kilometrov. Nie je to formalita. Je to spôsob, ako rozložiť opotrebovanie a ušetriť si stovky eur za novú sadu.

  • Nesmerové pneumatiky umožňujú krížovú rotáciu, teda predné koleso sa presunie dozadu na opačnú stranu.
  • Smerové pneumatiky môžeš rotovať len predok za zadok na tej istej strane, pretože ich vzor je šípový.
  • Autá s pohonom predných kolies najviac zaťažujú predné pneumatiky, preto sa presúvajú dozadu.
  • Autá s pohonom zadných kolies majú najviac namáhané zadné pneumatiky, takže tie idú dopredu.
Zdroj: Autorady.sk
Zdroj: Autorady.sk

Ide o jednoduchú logiku. Predné kolesá brzdia, zadné poháňajú auto. Ak ich občas neprehodíš, jedna sada trpí viac než druhá a životnosť pneumatík sa výrazne skracuje.

Tlak v pneumatikách nie je o odhade, ale o fyzike

Stačí malá odchýlka a pneumatika sa začína ničiť zvnútra. Podhustenie o 0,3 až 0,5 Bar znamená nielen horšiu ovládateľnosť, ale aj dlhšiu brzdnú dráhu a vyššiu spotrebu. Oko ti to nepovie. Moderné senzory tiež nie, pretože reagujú až na približne trojpercentnú odchýlku tlaku. Keď už vidíš podhustené pneumatiky voľným okom, tak je často neskoro.

makka pneumatika_1
Zdroj: Autorady.sk

Správne hodnoty tlaku nájdeš vždy na nálepke v stĺpiku dverí vodiča, vo veku nádrže alebo v manuáli. Väčšina osobných áut jazdí v rozmedzí približne 2,0 až 2,5 Bar podľa zaťaženia.

Ak jazdíš dlhodobo podhustený, pneumatika sa viac prehrieva, ohýba a stráca svoju pevnosť. Fyzika je jednoduchá. Podhustená pneumatika má väčšiu styčnú plochu, väčší odpor a rýchlejšie sa zodiera.

Olej chráni motor pred kovovým trením, ale len kým je čerstvý

Starý olej stráca viskozitu a ochranné vlastnosti. Kovové časti v motore sa začnú dotýkať, vytvárajú teplo a odierajú sa o seba. Starý olej vytvára aj karbónové usadeniny, ktoré postupne upchávajú jemné kanáliky v motore.

kontrola motorove oleja_1
Zdroj: Autorady.sk

Výmena oleja je najlacnejšia investícia, akú môžeš pre svoje auto spraviť. A pri každej výmene ti mechanik skontroluje aj ďalšie veci, ktoré by si inak prehliadol.

Brzdová kvapalina starne rýchlo, lebo pije vodu ako špongia

Brzdová kvapalina je extrémne hygroskopická. To znamená, že absorbuje vodu zo vzduchu. A tu vzniká vážny problém. Voda drasticky znižuje bod varu brzdovej kvapaliny. Pri prudkom brzdení sa kvapalina zahreje a voda v nej sa môže začať variť. Vytvorí paru, a para je stlačiteľná.

Výsledok? Pedál sa prepadne, brzdný účinok sa stratí a ty brzdíš len dúfaním. To je presná fyzika, ktorá stojí za tým, prečo je odporúčané meniť brzdovú kvapalinu každé dva roky.

pedale auto_2
Zdroj: Autorady.sk

Okrem toho voda spôsobuje koróziu brzdových trubiek zvnútra, čo môže viesť k ich prasknutiu. A to je už problém, ktorý dokáže auto odstaviť okamžite.

Čo najviac zanedbávajú vodiči podľa experta z Central Park Garage

Mechanik to zhrnul jasne. Vodiči najčastejšie zabúdajú na tri veci. Prvou je kompletný servis zapaľovania a filtrov, teda takzvaný tune up. Druhou sú výmeny a preplachy tekutín, ako je brzdová a chladiaca kvapalina. Treťou je geometria kolies, ktorá rozhoduje o tom, či tvoje pneumatiky vydržia roky alebo pár mesiacov.

Auto nemusí kričať o pomoc nahlas. Niekedy stačí jeden pohľad na pneumatiku, jeden tlakomer alebo jeden rýchly servis a ušetríš stovky eur. A presne o tom je dobrá údržba.