Preskočiť na obsah
Domov » Ako často by si mal meniť zapaľovacie sviečky? Tento malý diel väčšina vodičov roky ignoruje

Ako často by si mal meniť zapaľovacie sviečky? Tento malý diel väčšina vodičov roky ignoruje

motor auta sviecky

Motor sa ti môže tváriť, že je všetko v poriadku, no v skutočnosti potichu stráca výkon, zvyšuje spotrebu a ničí sám seba. Jedna z najčastejšie podceňovaných príčin má veľkosť prsta a väčšina vodičov na ňu nemyslí celé roky. Reč je o zapaľovacích sviečkach. Podľa experta na autá z dielne Central Park Garage práve ich zanedbaná výmena patrí medzi najčastejšie chyby, ktoré ľudia robia, najmä pri jazdených autách.

Zapaľovacie sviečky pritom nie sú žiadna drobnosť. Bez nich by sa motor ani nepohol. A ak nefungujú správne, problémy sa začnú kopiť skôr, než si to vôbec uvedomíš.

Čo vlastne robí zapaľovacia sviečka a prečo je taká dôležitá

Zapaľovacia sviečka vyšľahne v presnom okamihu iskru, ktorá zapáli zmes vzduchu a paliva vo valci. Táto malá explózia tlačí piest nadol a vytvára pohyb, ktorý poháňa celé auto.

Keď je sviečka opotrebovaná, iskra je slabá alebo nepravidelná. Motor potom spaľuje zmes neefektívne. Laicky povedané, auto ide, ale nie tak, ako by malo. Stráca výkon, viac žerie a časom si koleduje o vážnejší problém.

Varovné signály, ktoré nesmieš ignorovať

Zlé zapaľovacie sviečky sa neozývajú nápisom „vymeň ma“. Dávajú signály, ktoré si veľa vodičov vysvetľuje nesprávne alebo ich ignoruje.

Typickým príznakom sú ťažké ranné štarty. Motor dlho točí, kým naskočí, akoby sa mu nechcelo. Ďalším signálom je nepravidelný voľnobeh. Cítiš jemné vibrácie v sedadle alebo vidíš, ako ručička otáčkomera jemne kmitá.

kluc auto_2
Zdroj: Autorady.sk

Veľmi časté je aj takzvané vynechávanie motora, odborne misfire. Pri pridávaní plynu motor cukne, akoby na sekundu stratil dych. To je moment, keď jedna zo sviečok jednoducho nehodila iskru.

Varovným znakom môže byť aj zápach benzínu z výfuku. Znamená to, že palivo sa v motore nespálilo a putuje ďalej do výfuku.

Ako často meniť sviečky a prečo záleží na materiáli

Podľa Central Park Garage neexistuje univerzálny interval výmeny. Rozdiel robí nielen typ motora, ale aj materiál samotných sviečok.

Staršie autá používali najmä medené alebo niklové sviečky. Sú lacné, ale majú krátku životnosť. Bežne vydržia 30- až 50-tisíc kilometrov.

Moderné motory dnes používajú platinové alebo irídiové sviečky. Irídium je extrémne odolné voči vysokým teplotám a tlakom, preto tieto sviečky zvládnu aj 100- až 160-tisíc kilometrov. Práve preto sú dnes štandardom.

Typ motora / sviečky Odporúčaný interval výmeny
Staršie autá (medené sviečky) 30 000 – 50 000 km
Moderné autá (irídiové sviečky) 100 000 – 160 000 km
LPG / CNG pohon 20 000 – 30 000 km
Preplňované a športové motory okolo 60 000 km

Atmosférický verzus preplňovaný motor. Prečo turbo sviečky ničí rýchlejšie

Atmosférický motor spaľuje zmes pri nižšom tlaku a teplote. Sviečky sú menej namáhané a vydržia dlhšie.

Preplňovaný motor s turbom alebo kompresorom tlačí do valcov viac vzduchu. Výsledkom sú silnejšie explózie, vyšší tlak a vyššia teplota. A práve v tomto prostredí dostávajú zapaľovacie sviečky poriadne zabrať. Preto sa pri týchto motoroch odporúča výmena skôr.

Dominový efekt. Čo všetko môže zlá sviečka zničiť

Zlá zapaľovacia sviečka neškodí len sama sebe. Ak je opotrebovaná a má príliš veľký odtrh, zapaľovacia cievka musí vytvárať oveľa vyššie napätie, aby iskra vôbec preskočila. To vedie k jej prehrievaniu a predčasnému zlyhaniu. A cievka už rozhodne nestojí pár eur.

Ďalším ohrozeným dielom je katalyzátor. Nespálené palivo dohorieva vo výfuku, katalyzátor sa prehrieva a môže sa doslova roztaviť. Výmena sviečok stojí desiatky eur, výmena katalyzátora stovky až tisíce.

vyfuk auto_1
Zdroj: Autorady.sk

Sviečka ako zrkadlo stavu motora

Skúsený mechanik vie z vybratej sviečky prečítať veľa. Čierna a sadzová sviečka naznačuje príliš bohatú zmes, teda veľa paliva.

Zaolejovaná sviečka môže znamenať, že sa olej dostáva do spaľovacieho priestoru, často kvôli opotrebovaným piestnym krúžkom.

Biela alebo vypálená sviečka zas upozorňuje na príliš chudobnú zmes alebo prehrievanie motora. Aj preto má zmysel sviečky nielen meniť, ale občas sa na ne aj pozrieť.

Dieselové motory sú iný príbeh

Na záver jedna častá mýlka. Dieselové motory nemajú zapaľovacie sviečky. Používajú žeraviace sviečky, ktoré spaľovaciu komoru predhrievajú, nie zapaľujú zmes iskrou.

Ak máš benzínový motor, zapaľovacie sviečky sú pre jeho zdravie kľúčové. A ak si nie si istý, kedy boli menené naposledy, práve toto je jedna z vecí, ktoré sa neoplatí odkladať.