Preskočiť na obsah
Domov » 9 nenápadných zlozvykov, ktoré potichu ničia tvoje auto. Robí ich väčšina vodičov a ani o tom netuší

9 nenápadných zlozvykov, ktoré potichu ničia tvoje auto. Robí ich väčšina vodičov a ani o tom netuší

soferovanie_1

Keď sadneš za volant, možno máš pocit, že jazdíš správne. Veď auto ide, nič nesvieti, nič nebúcha. Lenže mechanici hovoria vetu, ktorú by mal poznať každý šofér: „To, že sa ti ešte nič nepokazilo, neznamená, že robíš veci právne.“

A presne na toto upozorňujú aj experti z Car From Japan vo svojich videách „9 Bad Driving Habits That Are Harming Your Car“.

Nasledujúcich deväť zlozvykov patrí medzi najčastejšie chyby, ktoré vodiči robia úplne bežne. Pri každom bode nájdeš aj jednoduché vysvetlenie, prečo je to škodlivé a čo sa v aute fyzicky deje.

1. Ruka položená na radiacej páke

Toto robí veľká časť vodičov. Pri jazde si jemne oprú ruku o radiacu páku, aby „mali kontrolu“. Lenže v prevodovke sú presne vyrobené kovové časti uložené na ložiskách. Keď na páku tlačíš, aj keď len minimálne, prenášaš tlak na radiace vidličky.

riadiaca paka_1
Zdroj: Autorady.sk

Tie sú určené len na okamih radenia, nie na trvalé zaťaženie. Dlhodobé zaťaženie vedie k ich opotrebovaniu, horšiemu radeniu a v najhoršom prípade k poškodeniu prevodovky.

2. Jazda z kopca so zošliapnutou brzdou

Pri jazde z kopca mnohí držia brzdu neustále. Kotúče a doštičky sa tým prehrievajú, brzdný účinok klesá a brzdový systém trpí.

brzdove dosticky pneumatika koleso_1
Zdroj: Autorady.sk

Lepší postup je jednoduchý: prejdi do nižšieho rýchlostného stupňa. Motor zvýši otáčky a začne prirodzene spomaľovať. Tento jav sa nazýva brzdenie motorom a je omnoho šetrnejší, pretože využíva kompresiu vo valcoch, nie brzdové obloženie.

3. Státie v kopci na spojke

Niektorí vodiči držia auto v kopci len spojkou. Auto síce stojí, ale spojka vnútri prešmykuje, čo vytvára intenzívne teplo. To opotrebúva lamelu aj prítlačný tanier. Najviac pritom trpí vypínacie ložisko. Správne riešenie je jednoduché. V kopci používaj ručnú brzdu alebo systém Auto Hold.

elektronicka rucna brzda_1
Zdroj: Autorady.sk

4. Ignorovanie varovných kontroliek

Nie všetky kontrolky znamenajú okamžitú poruchu, ale niektoré sú veľmi vážne. Najnebezpečnejšie sú kontrolky oleja a teploty motora. Svetlo oleja neznamená, že máš málo oleja. Znamená, že motor nemá tlak oleja a beží v suchu. V takom stave sa motor doslova brúsi zvnútra. Rovnako nebezpečné je ignorovať dlhodobé problémy so spojkou či prevodovkou.

Experti z Car From Japan upozorňujú, že jazda s čiastočne stlačenou spojkou spôsobuje rýchlu eróziu vypínacieho ložiska.

5. Nedostatočné zahriatie motora po štarte

Mnohí vodiči naštartujú a okamžite pridajú plyn. Olejové čerpadlo však potrebuje pár sekúnd, aby vytvorilo tlak a dostalo olej do celého motora.

motorovy olej auto_4
Zdroj: Autorady.sk

Ak hneď pridáš, kovové časti ešte nie sú správne premazané, čo spôsobuje trenie. Najlepšie je nechať motor bežať približne 10 sekúnd a potom sa pohnúť pomaly. Dlhé zahrievanie na voľnobehu je zbytočné. Motor sa najlepšie zohrieva jemnou jazdou.

6. Jazda s takmer prázdnou nádržou

Toto čerpadlo je umiestnené v nádrži a chladí ho samotné palivo. Keď jazdíš často na rezerve, čerpadlo je ponorené v malom množstve paliva, čo spôsobuje jeho prehrievanie a rýchlejšie opotrebovanie. Výmena palivového čerpadla stojí stovky eur, preto je najlepšie udržiavať nádrž aspoň na jednej tretine.

tankovanie benzin_1.jpg
Zdroj: Autorady.sk

7. Zbytočné preťaženie auta

Každé kilo navyše zvyšuje tlak na tlmiče, pružiny, brzdy aj motor. Auto je navrhnuté na určitú maximálnu hmotnosť, ktorú nájdeš v manuáli alebo na štítku na dverách.

Ak ju výrazne presiahneš, auto horšie brzdí, zle sedí v zákrutách a podvozkové komponenty sa opotrebujú výrazne rýchlejšie. Udržuj v kufri len to, čo skutočne potrebuješ.

8. Parkovanie bez použitia ručnej brzdy

Toto je najčastejší zlozvyk vodičov s automatom. Keď zaparkuješ v polohe P, auto drží malý kovový háčik v prevodovke, tzv. parkovacia západka. Ak parkuješ v kopci bez ručnej brzdy, celá váha auta visí práve na tomto malom mechanizme. Môže sa opotrebovať, zakusnúť alebo dokonca prasknúť. Správny postup je jednoduchý. Najprv zatiahni ručnú brzdu, až potom zaradíš P.

9. Vynechávanie údržby pri malých problémoch

Mnohí vodiči ignorujú drobné zvuky, vibrácie či zápachy. Každá veľká porucha však začína ako nenápadný detail.

Klepot môže byť začiatok zničeného silentbloku, pískanie bŕzd môže signalizovať koróziu kotúčov a ťažšie radenie môže naznačovať problém so spojkou. Pravidelné kontroly sú najlacnejšou prevenciou pred drahými opravami.

Deväť nenápadných zlozvykov, ktoré sa môžu zdať neškodné, dokáže spôsobiť drahé opravy, kratšiu životnosť auta a zbytočné komplikácie. Dobrou správou je, že všetkým sa dá vyhnúť jednoduchými zmenami v jazdení. Ako pripomínajú odborníci z Car From Japan, väčšina vodičov robí tieto chyby len preto, že im ich nikto nikdy podrobne nevysvetlil. Teraz už patríš medzi tých, ktorí vedia. A tvoje auto sa ti za to poďakuje.