Preskočiť na obsah
Home » Takto si potichu ničíš motor. Odborník ukázal, ako správne zahriať motor auta. Väčšina šoférov to robí nesprávne

Takto si potichu ničíš motor. Odborník ukázal, ako správne zahriať motor auta. Väčšina šoférov to robí nesprávne

auto soferovanie statie na mieste_1

Vieš, čo sa stane, ak ráno v zime naštartuješ auto a hneď sa rozbehneš? Niektorí vodiči veria, že musia nechať motor bežať na voľnobehu aj päť minút, iní naopak štartujú a okamžite vyrážajú. Ktorý prístup je správny? Odpoveď dal odborník z kanála Autoscope, ktorý sa roky venuje opravám a diagnostike motorov. Vysvetlil, že pravda je niekde uprostred, auto sa ti síce nepokazí, ak sa hneď pohneš, no pár sekúnd čakania vie spraviť veľký rozdiel.

Prečo motor potrebuje krátky čas po štarte

Keď otočíš kľúčikom, olej, ktorý sa počas noci usadil v spodnej časti motora, sa musí znovu rozliať do všetkých jeho zákutí. Olej sa stará o to, aby sa kovové súčiastky v motore nedreli o seba nasucho. Ak by si hneď po štarte prudko pridal plyn, niektoré časti by sa ešte nestihli namazať a mohli by sa mierne poškodiť.

motorovy olej auto_4
Zdroj: Autorady.sk

Preto odborník odporúča nechať motor bežať asi 30 sekúnd. Za ten čas sa olej dostane tam, kam má, a všetky kvapaliny začnú prúdiť. Nie je však potrebné čakať dlhšie, moderné motory sa totiž o zvyšok postarajú samy počas jazdy.

Čo sa deje, keď je vonku zima

V chladnom počasí sa motorový olej správa inak než v lete. Je hustejší, takže mu trvá dlhšie, kým sa dostane do obehu. To isté platí aj pre chladiacu kvapalinu či prevodový olej. Ak necháš auto stáť celú noc vonku, dopraj mu po štarte 30 až 45 sekúnd, aby sa všetko „prebralo“.

Potom sa môžeš pokojne vydať na cestu, no prvý kilometer ber ako rozcvičku. Jazdi pomaly, vyhýbaj sa prudkému zrýchleniu a nepretáčaj motor do vysokých otáčok. Počas tejto doby sa motor aj prevodovka zahrejú na ideálnu teplotu a olej sa stane redším, čo zníži trenie aj opotrebovanie.

Prevodovka potrebuje čas rovnako ako motor

Tento detail si mnoho vodičov neuvedomuje. Automatická prevodovka má vlastný olej, ktorý sa pri státí na mieste nezahrieva. Motor síce beží, ale olej v prevodovke ostáva studený. To znamená, že ani dlhé „zahrievanie“ na parkovisku jej nepomôže.

otacky motora teplota motora
Zdroj: Autorady.sk

Preto je pomalá jazda po štarte dôležitá aj pre prevodovku. Prvé stovky metrov umožnia, aby sa olej v prevodovke rozprúdil a dosiahol správnu teplotu. To zabezpečí hladké radenie a menšie opotrebovanie ozubených kolies či spojok vo vnútri prevodovky.

Emisie, senzory a katalyzátor

Moderné motory sú oveľa múdrejšie než tie spred dvadsiatich rokov. Po štarte bežia chvíľu na bohatšiu zmes paliva, aby sa motor rýchlejšie zahrial. Až po dosiahnutí prevádzkovej teploty sa zapojí tzv. „uzavretá slučka“, riadiaca jednotka (ECU) začne využívať údaje z Lambda sondy, aby upravila množstvo paliva a vzduchu na ideálny pomer.

motor auta_4
Zdroj: Autorady.sk

To isté platí aj pre katalyzátor, ktorý neutralizuje škodlivé emisie, musí sa zahriať, aby fungoval naplno. A práve pomalá jazda po štarte pomáha obom: motoru aj katalyzátoru. Čím skôr sa zohrejú, tým menej emisií vzniká a auto spotrebuje menej paliva.

Staršie a moderné motory sa správajú odlišne

Staršie autá s karburátorom mali inú logiku fungovania. Nemali elektronické riadenie vstrekovania paliva, preto bolo nutné ich po štarte nechať dlhšie bežať, aby sa motor stabilizoval.

Moderné motory so vstrekovaním a riadiacou jednotkou si už poradia samy. Elektronika prispôsobuje dávkovanie paliva, otáčky aj voľnobeh tak, aby bol motor chránený od prvej sekundy. Dlhé státie na voľnobehu tak nielenže nepomáha, ale môže skôr škodiť, napríklad zbytočne riediť olej nespáleným palivom.

Dieselové motory a žhaviace sviečky

U dieselov platí rovnaké pravidlo, krátke čakanie, potom pokojná jazda. Rozdiel je len v tom, že diesel potrebuje pred štartom chvíľu žhaviť. Počkaj, kým na palubovke zhasne kontrolka žhavenia, a až potom motor naštartuj. Následné dlhé státie nemá zmysel, aj diesel sa najlepšie zahreje počas jazdy.

Prečo dlhé zahrievanie škodí

Možno si myslíš, že čím dlhšie necháš auto bežať na mieste, tým lepšie. V skutočnosti je to naopak. Motor sa na voľnobehu zahrieva veľmi pomaly a spaľovanie nie je úplne dokonalé. To znamená, že vnútri vzniká viac usadenín, ktoré sa môžu lepiť na sviečky a výfukové ventily.

Navyše počas státia míňaš palivo úplne zbytočne. Pri päťminútovom zahriatí spotrebuješ v zime približne 0,1 až 0,2 litra benzínu alebo nafty, čo sa pri každodennom používaní rýchlo nazbiera. Krátke zahrievanie a následná plynulá jazda je preto efektívnejšia aj ekologickejšia.

Koľko sekúnd je ideálne?

V lete postačí 10 až 15 sekúnd, v zime 30 až 45 sekúnd. Potom sa jednoducho rozbehni a nechaj motor, aby sa zahrial jazdou. Ak máš moderné auto s elektronickým vstrekovaním, počítač už sám reguluje bohatšiu zmes paliva, takže motor dostane presne to, čo potrebuje.

@autoscopecarcaredallasNot warming up car BREAKS YOUR ENGINE?!?♬ BRAZILIAN PHONK – DJ FKU

Odborník z Autoscope preto odporúča zabudnúť na dlhé zahriatie na parkovisku. Najlepšia starostlivosť o auto je plynulá jazda bez prudkého zrýchlenia, kým sa motor aj prevodovka zohrejú.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *