Smrdí ti v aute ako v šatni po tréningu? Ten odporný zápach starej ponožky, ktorý ťa ovalí hneď po naštartovaní, nie je náhoda. Podľa experta z BezKarbonu vzniká preto, že väčšina vodičov používa klimatizáciu úplne nesprávne a vlastne si ten smrad vytvára sama.
Prečo klimatizácia zapácha a čo s tým má spoločné vypínanie
Klimatizácia v aute nie je len o tom, že v lete ochladí vzduch. V jej vnútri sa nachádza výparník, kovový blok so stovkami tenkých lamiel. Keď je klimatizácia zapnutá, výparník sa ochladí, vodná para zo vzduchu sa na ňom mení na kvapky a tie odtekajú preč. Je to rovnaké, ako keď sa ti na studenom pohári malinovky objaví voda.
Problém vzniká vo chvíli, keď po príchode domov vypneš motor aj klimatizáciu naraz. Výparník ostane mokrý, kabína sa začne prehrievať a v útrobách klimatizácie vznikne vlhké, uzavreté a teplé prostredie. Presne také, aké milujú baktérie, plesne a kvasinky. A keď klimatizáciu zapneš nabudúce, všetko to preletí cez ventiláciu rovno do tvojho nosa.
Dve až tri minúty pred cieľom rozhodnú, či bude klimatizácia smrdieť
Expert z BezKarbonu odporúča jednoduchý zvyk. Asi dve až tri minúty pred tým, než zaparkuješ, vypni klimatizáciu tlačidlom A/C alebo tlačidlom so symbolom vločky. Ventilátor nechaj bežať.

Teplý vzduch z jazdy začne prúdiť cez výparník a vysuší ho. Je to ako keď necháš mokré tričko na slnku, ak ho schováš vlhké do skrine, zatuchne. Keď ho necháš vyschnúť, problém je preč. Výparník funguje rovnako.
Veľmi dôležité: prúdenie musí byť zvonku, nie recirkulácia
Ak chceš výparník vysušiť čo najefektívnejšie, musíš mať vypnutú recirkuláciu vzduchu. To znamená, že nesmie byť zapnuté tlačidlo so symbolom zakrivenej šípky, ktorá sa točí v kabíne.
Pri recirkulácii sa vzduch krúti len vnútri auta a množstvo čerstvého, suchšieho vonkajšieho vzduchu je minimálne. Vysušenie výparníka je potom oveľa pomalšie alebo neúčinné. Pri vypnutej recirkulácii prúdi cez systém väčší objem teplejšieho vzduchu z vonku, ktorý odoberie vlhkosť rýchlejšie.
Prečo nestačí len zvýšiť teplotu
Niektorí vodiči si myslia, že keď si len prepnú teplotu z chladnej na teplú, efekt je rovnaký. Nie je. Pokiaľ svieti tlačidlo A/C, výparník stále beží a stále sa rosí. Na sušenie je potrebné klimatizáciu skutočne vypnúť tlačidlom A/C.

Fyzika, ktorá to celé vysvetľuje
Za všetkým stojí kondenzácia. Keď je výparník studený, vzduch v kabíne dosiahne rosný bod a para sa mení na vodu. Keď motor vypneš, výparník ostáva vlhký. Tepelne sa ohreje len pomaly a vlhkosť v uzavretom priestore vytvorí ideálne podmienky pre mikroorganizmy. Teplý, suchší vzduch prúdiaci cez výparník pred dojazdom túto vlhkosť odstráni, pretože dokáže udržať viac vodnej pary než studený.
Čo ak zápach pretrváva aj po vysušovaní?
Niekedy už výparník býva poriadne zanesený biologickým filmom. Tu naozaj pomáha profesionálna dezinfekcia v servise. Predtým však môžeš vyskúšať aj jednoduchú svojpomocnú metódu.
Existujú dezinfekčné peny a spreje špeciálne určené na klimatizácie. Aplikujú sa buď cez ventiláciu alebo priamo do priestoru výparníka a pomáhajú zničiť baktérie a plesne, ktoré spôsobujú zápach. Je to dočasné riešenie, ale mnohým vodičom výrazne pomôže.
Čo máš teda ako vodič robiť
Ak nechceš, aby tvoje auto zapáchalo ako zabudnuté športové ponožky, osvoj si jeden jednoduchý zvyk. Dve až tri minúty pred zastavením vypni A/C, nechaj bežať ventilátor, vypni recirkuláciu a nechaj výparník vysušiť.
Je to najlacnejší spôsob, ako sa zbaviť bakteriálneho zápachu a zároveň predĺžiť život klimatizácie. A áno, funguje to.
