Preskočiť na obsah
Domov » Pozri sa, ako rýchlostný index pneumatík ovplyvňuje pohodlie tvojej jazdy. Toto väčšina vodičov netuší

Pozri sa, ako rýchlostný index pneumatík ovplyvňuje pohodlie tvojej jazdy. Toto väčšina vodičov netuší

pneumatika koleso auto_3

Ak si myslíš, že všetky pneumatiky sú rovnaké a jediné, čo riešiš, je cena a dezén, môžeš byť nemilo prekvapený. Podľa portálu SlashGear práve rýchlostný index, to nenápadné písmenko na konci rozmeru pneumatiky, rozhoduje o tom, či budeš jazdiť pohodlne, ticho a úsporne, alebo bude každá nerovnosť pripomínať tresnutie kladivom. A áno, nejde len o to, akou rýchlosťou môže pneumatika bezpečne ísť. Tento údaj zásadne mení správanie celého auta.

Prekvapenie číslo jeden: čím vyšší rýchlostný index, tým tvrdšia a tuhosťou „nabúchaná“ pneumatika. A čím tvrdšia je pneumatika, tým viac vnímaš nerovnosti, hluk aj vibrácie. Fyzika jednoducho nepustí.

Prečo vyšší rýchlostný index mení správanie auta

Pneumatika s vysokým rýchlostným indexom musí zvládnuť obrovské sily. Pri rýchlej jazde sa guma neustále ohýba, zahrieva a deformuje. Aby to bez poškodenia zvládla, výrobca musí spevniť bočnice, zahustiť konštrukciu a obmedziť jej priehyb.

Fyzikálne ide o jednoduchý mechanizmus: keď sa pneumatika pri jazde ohýba, vytvára viac trenia, tým pádom viac tepla. A teplo je najväčší nepriateľ gumy. Preto majú pneumatiky pre vysoké rýchlosti extrémne pevné bočnice, ktoré sa ohýbajú len minimálne. Výsledok je, že presnosť riadenia ide hore, komfort ide dole.

Predstav si rozdiel medzi mäkkou sedačkou v obývačke a športovým pretekárskym sedadlom. Jedna rozmaznáva, druhá drží telo pevne na mieste, ale je tvrdá. Presne takto sa správajú aj pneumatiky.

Tvrdšia pneumatika = menej pohodlia. Potvrdzuje to aj výskum

Podľa SlashGear práve spevnená konštrukcia spôsobuje, že pneumatiky s vyšším rýchlostným indexom prenášajú viac vibrácií a sú hlučnejšie. Aj vedci to potvrdzujú. Štúdia z roku 2023 v časopise Energies ukázala, že zvýšenie tlaku o 15 percent zvýšilo tuhosť pneumatiky o 11 percent a znížilo schopnosť tlmiť nárazy o 4 percentá.

Toto je výborný príklad na porozumenie: ak už samotný tlak dokáže spraviť pneumatiku tvrdšou, spevnená konštrukcia rýchlostných indexov V, W či Y to posúva na úplne inú úroveň.

Vplyv na ovládateľnosť: presnosť za cenu komfortu

Vyšší rýchlostný index však nie je „tvrdý“ len tak pre nič za nič. Spevnené bočnice znamenajú aj lepšiu odozvu riadenia, presnejšie zatáčanie a menšie nakláňanie karosérie v zákrutách. Auto reaguje okamžite, čo je pri športovej jazde obrovská výhoda.

soferovanie_2
Zdroj: Autorady.sk

Lenže pri bežnom aute, ktoré jazdí po našich cestách, sa táto hyper-reakcia prejaví hlavne ako nepríjemná tvrdosť. Je to kompromis: buď chceš maximálnu presnosť, alebo pohodlie. Oboje naraz získaš len ťažko.

Rýchlostný index a hmotnostný index: nerozlučná dvojica

Mnohí si neuvedomujú, že rýchlostný index je testovaný pri maximálnom zaťažení pneumatiky. To znamená, že konštrukcia musí byť dostatočne pevná, aby zvládla vysokú rýchlosť aj plné zaťaženie naraz. Preto sú tieto pneumatiky často „príliš tuhé“ pre bežné autá jazdiace s minimálnou záťažou.

Príklad: pneumatika s označením 97V znamená:

  • 97 = nosnosť (730 kg),
  • V = rýchlostný index (do cca 240 km/h).

Ak ju nasadíš na malé auto, ktoré má pri jazde zaťaženie možno tretinu z maxima, jej konštrukčná tvrdosť bude pôsobiť ešte výraznejšie.

Vplyv na spotrebu paliva: valivý odpor nie je detail

Pneumatiky s vysokými rýchlostnými indexmi často používajú mäkšie a priľnavejšie zmesi, aby mali lepší grip pri rýchlosti. To však zvyšuje valivý odpor, teda odpor, ktorý musí motor prekonávať pri točení kolesa. Ako už asi tušíš, výsledkom je vyššia spotreba paliva.

benzin prazdna nadrz auto
Zdroj: Autorady.sk

Naopak, pneumatiky so strednými indexmi (T, H) bývajú navrhnuté s dôrazom na ekonomiku jazdy a nižší valivý odpor. Pre bežného vodiča je to citeľný rozdiel, najmä pri dlhodobom používaní.

Má zmysel dávať na bežné auto vyšší rýchlostný index?

Jednoducho: nie, ak nejazdíš rýchlosti, na ktoré bol navrhnutý.

Pneumatiky s vysokým indexom môžu byť prínosom pre športové autá, občasné jazdy na okruhu alebo pre vodičov, ktorí potrebujú maximálnu stabilitu pri vysokých rýchlostiach. Pre každodenné jazdenie sú však často len drahšie, tvrdšie a menej komfortné.

Podľa SlashGear pre väčšinu vodičov najlepšie fungujú indexy S, T a H – pohodlné, tiché, lacnejšie a úplne postačujúce aj na diaľničné jazdy.

Ako čítať označenie na pneumatike

Na bočnici pneumatiky nájdeš vždy dve dôležité značky: dvoj- alebo trojciferné číslo, ktoré udáva nosnosť (load index), a písmeno na úplnom konci, ktoré označuje rýchlostný index. Vyzerá to napríklad takto: 225/45 R17 94W. Číslo 94 hovorí, koľko kilogramov pneumatika unesie, a písmeno W znamená, akú maximálnu rýchlosť zvládne pri plnom zaťažení.

Hmotnostný index (Load Index): hodnoty a nosnosť

  • 75 = 387 kg
  • 76 = 400 kg
  • 77 = 412 kg
  • 78 = 425 kg
  • 79 = 437 kg
  • 80 = 450 kg
  • 81 = 462 kg
  • 82 = 475 kg
  • 83 = 487 kg
  • 84 = 500 kg
  • 85 = 515 kg
  • 86 = 530 kg
  • 87 = 545 kg
  • 88 = 560 kg
  • 89 = 580 kg
  • 90 = 600 kg
  • 91 = 615 kg
  • 92 = 630 kg
  • 93 = 650 kg
  • 94 = 670 kg
  • 95 = 690 kg
  • 96 = 710 kg
  • 97 = 730 kg
  • 98 = 750 kg
  • 99 = 775 kg
  • 100 = 800 kg
  • 101 = 825 kg
  • 102 = 850 kg
  • 103 = 875 kg
  • 104 = 900 kg
  • 105 = 925 kg
  • 106 = 950 kg
  • 107 = 975 kg
  • 108 = 1000 kg
  • 109 = 1030 kg
  • 110 = 1060 kg

Vždy rešpektuj odporúčania výrobcu auta. Nižší rýchlostný index nikdy neber, je to nebezpečné a nezákonné. Vyšší si vziať môžeš, ale počítaj s tým, že pneumatika bude tvrdšia, hlučnejšia a menej pohodlná.

  • A1 – A8 = 5 až 40 km/h
  • B = 50 km/h
  • C = 60 km/h
  • D = 65 km/h
  • E = 70 km/h
  • F = 80 km/h
  • G = 90 km/h
  • J = 100 km/h
  • K = 110 km/h
  • L = 120 km/h
  • M = 130 km/h
  • N = 140 km/h
  • P = 150 km/h
  • Q = 160 km/h
  • R = 170 km/h
  • S = 180 km/h
  • T = 190 km/h
  • U = 200 km/h
  • H = 210 km/h
  • V = 240 km/h
  • W = 270 km/h
  • Y = 300 km/h
  • (Y) = nad 300 km/h

Poznámka: H je historická výnimka a nesedí do abecedného poradia.

Malé písmenko, veľký rozdiel

Rýchlostný index nie je len o maximálnej rýchlosti. Ovplyvňuje komfort, presnosť riadenia, stabilitu, spotrebu paliva aj celkové správanie auta. Je to rozhodnutie medzi pohodlím a športovosťou. A pre väčšinu vodičov je pohodlie jednoducho dôležitejšie.

Ak chceš jazdiť bezpečne, komfortne a úsporne, drž sa odporúčaní výrobcu a nenechaj sa zlákať písmenkami, ktoré tvoje auto nikdy nevyužije.