Preskočiť na obsah
Domov » Mal by si auto pravidelne umývať aj v zime? Pozri sa, čo sa s ním deje, ak to zanedbáš

Mal by si auto pravidelne umývať aj v zime? Pozri sa, čo sa s ním deje, ak to zanedbáš

umyvanie auta_2

Ak si myslíš, že umývanie auta v zime je len o tom, aby vyzeralo čisto, si na omyle. Podľa experta z BMW of Minnetonka môže pravidelné umývanie raz týždenne rozhodnúť o tom, či tvoje auto prežije zimu bez drahých porúch alebo či v servise necháš tisíce eur. Mechanik priamo ukazuje, ako soľ dokáže zničiť podvozok, senzory aj obyčajné skrutky. A najväčšie prekvapenie? Tomuto všetkému sa dá predísť jednoduchou údržbou.

Prečo práve zima ničí tvoje auto oveľa rýchlejšie

Zmes soli, piesku a cestnej chémie sa na podvozok lepí pri každej jazde. Keď na kovových dieloch zostane dlhšie, spúšťa sa zrýchlený proces oxidácie. Kov reaguje s kyslíkom a vlhkosťou a postupne sa rozpadá. Fyzika je v tomto jasná. Soľ funguje ako katalyzátor, ktorý celý proces ešte zrýchli.

Zdroj: Autorady.sk

Mechanik z BMW of Minnetonka ukazoval na konkrétnom aute, že skrutka, ktorá má vydržať roky, sa mu rozsypala medzi prstami. Podľa neho je to typický dôsledok toho, že podvozok nebol pravidelne umývaný, aj keď auto jazdilo v extrémnych zimných podmienkach.

Keď zlyhá jeden malý senzor, v zime si bez ochranných systémov

Porucha, ktorú riešil technik, bola v snímači otáčok kolesa. Tento senzor určuje, či sa koleso pretáča alebo spomaľuje, a bez neho nefunguje ABS ani trakčná kontrola. V zime je to zásadný problém. Ak dáš prudko brzdu a kolesá sa šmýkajú, auto ti nemusí vôbec pomôcť.

Bežná výmena snímača je jednoduchá. No keď sú držiaky, káble a skrutky zhrdzavené, oprava sa predraží na stovky až tisíce eur. Technici musia zrezať skrutky, meniť úchyty, opravovať poškodené konektory a často narazia aj na ďalšie skryté problémy spôsobené koróziou.

Prečo umývanie auta raz týždenne skutočne funguje

Soľ ničí kov iba vtedy, keď na ňom zostáva. Ak ju zmyješ, chemická reakcia sa preruší. Preto má pravidelnosť obrovský význam. Krátke umytie za pár eur dokáže zabrániť poškodeniu komponentov, ktoré sú niekoľkonásobne drahšie.

umyvanie auta_4
Zdroj: Autorady.sk

Predstav si to jednoducho. Keď máš na rukách lepkavý tmel a zmyješ ho hneď, nič sa nedeje. Keď ho necháš zaschnúť, poškodí pokožku aj povrch, na ktorý sa dostane. Soľ robí niečo podobné, len oveľa agresívnejšie a rýchlejšie.

@bmw_of_minnetonka You can thank us later 😉 Preventative care for your vehicle is crucial in saving you money and increasing the longevity of your vehicle. Sometimes it is as simple as getting regular car washes to prevent rust! Do get car washes regularly in the winter? #washyourcar #bmwdealership #BMWofMinnetonka #bmwcars #bmw #carwash @bmw ♬ Censor_Bleep-1kHz01-3(Long)(1530477) – OtoLogic

Dôležitosť technológie umývania. Prečo nestačí len opláchnuť karosériu

Dôležité je ale povedať, že nie každé umývanie je účinné. Ak chceš svoje auto naozaj ochrániť, musíš riešiť najmä podvozok.

Tlakové umývanie podvozku je absolútny základ. Automatická kefová umyváreň umyje len karosériu, no soľ, ktorá poškodzuje čapy, ramená, brzdy a elektrické konektory, zostáva tam, kde škodí najviac. Preto vyberaj umyvárne, ktoré ponúkajú program s vysokotlakovým preplachom podvozku. To je jediné, čo dokáže odstrániť agresívnu zmes soli a špiny z miest, kam nevidíš.

Voskovanie, ideálne teplým alebo polymérnym voskom, vytvorí na povrchu auta ochrannú bariéru. Tá odpudzuje vlhkosť a spomaľuje koróziu medzi jednotlivými umývacími cyklami. Táto tenká vrstva funguje ako „pršiplášť“, soľ sa na nej tak ľahko neudrží.

Ochrana dutín a vnútorných častí karosérie

Hrdza nezačína len na podvozku. Mnoho áut koroduje aj zvnútra, kde si to vodiči vôbec nevšimnú.

Rámy dverí a prahy zachytávajú soľ v tesneniach a odtokoch. Ak tieto miesta neprepláchneš, voda so soľou ostane v dutinách a pomaly zožiera kov. Pri umývaní preto otvor dvere, opláchni vnútorné prahy a skontroluj, či nie sú odtokové kanáliky zanesené.

Vlhkosť v interiéri je ďalší problém. Sneh a soľ na topánkach prechádzajú pod kobercami, kde držia vlhkosť. Dlhodobo môže vzniknúť nielen zápach, ale aj korózia podlahy. Riešením sú gumové rohože a pravidelné vetranie interiéru.

Staršie auto nemusí znamenať hrdzavé auto

Mechanik z BMW of Minnetonka ukázal auto s 200 000 kilometrami, ktoré bolo zničené koróziou. Následne dodal, že rovnaké modely s rovnakým nájazdom vyzerali omnoho lepšie. Rozdiel bol len v tom, ako často ich majitelia umývali.

Hrdza teda nie je otázka veku auta, ale údržby.

Jedna lacná prevencia, tisíce ušetrených eur

Expert to vo videu povedal jasne: „Umývanie auta raz týždenne ti môže ušetriť tisíce dolárov.“ A má pravdu. Zanedbaná údržba sa prejaví vždy vtedy, keď to najmenej čakáš, keď ti začne svietiť ABS, rozpadnú sa skrutky, alebo sa pretrhne kábel, ktorý mal vydržať desaťročia.

V zime preto na umyváreň nepozeraj ako na zbytočný luxus. Je to najlacnejšia investícia do toho, aby tvoje auto prežilo tuhé zimy bez škôd. A hlavne, aby si na opravy neminul viac, než je samotná hodnota auta.