Preskočiť na obsah
Domov » Brusel cúvol. Staršie autá si vydýchli, ročné STK sú minulosťou, no napriek tomu nás čakajú zmeny

Brusel cúvol. Staršie autá si vydýchli, ročné STK sú minulosťou, no napriek tomu nás čakajú zmeny

vyfuk auto_2

Ak si sa obával, že s autom starším ako desať rokov budeš chodiť na technickú kontrolu každý rok, môžeš si konečne vydýchnuť. Rada ministrov dopravy Európskej únie podľa oficiálnej tlačovej správy rozhodla, že kontroverzný návrh na každoročné STK končí. Návrh Európskej komisie, ktorý v apríli 2025 spustil hotovú búrku medzi vodičmi aj odborníkmi, sa totiž nakoniec nepresadil.

Ale čo sa vlastne stalo? Prečo Komisia tento plán vôbec navrhla a prečo ho ministri tak rázne zastavili?

Prečo chcela Komisia každoročnú STK pre staršie autá

Komisia tvrdila, že staršie vozidlá sa kazia častejšie a že môžu častejšie neplniť emisné normy. Chcela preto zaviesť prísnejší režim kontrol pre autá a dodávky staršie ako 10 rokov. Logika bola jednoduchá. Ak má auto technickú kontrolu napríklad ešte na celý rok, no medzičasom sa pokazí brzda alebo dôležitý bezpečnostný senzor, nikto si to nemusí všimnúť. Komisia preto argumentovala, že častejšie kontroly zvýšia bezpečnosť a znížia znečistenie.

V praxi by to znamenalo, že väčšina vodičov v Európe by po desiatom roku vlastníctva chodila na STK každý rok. Najviac by to zasiahlo krajiny, kde jazdia staršie autá. Zatiaľ čo v bohatších štátoch dominuje mladý vozový park, v iných krajinách je situácia výrazne odlišná. V niektorých štátoch tvoria staršie autá veľkú väčšinu áut na cestách, čo by znamenalo, že milióny vodičov by museli platiť dvakrát častejšie kontroly.

Prečo ministri návrh odmietli

Rada ministrov dopravy návrh nakoniec zastavila. Podľa oficiálneho dokumentu bol problém jasný. Náklady pre vodičov by výrazne vzrástli, no neexistujú dôkazy, že staršie autá spôsobujú viac nebezpečných nehôd. V praxi totiž väčšinu nehôd nespôsobí technická porucha, ale samotný vodič. Od nepozornosti až po príliš vysokú rýchlosť.

auto soferovanie statie na mieste_1
Zdroj: Autorady.sk

Ministri tiež upozornili na to, že moderné autá už dnes obsahujú rozsiahle diagnostické systémy. Mnohé chyby, ktoré kedysi vedel odhaliť iba technik v servise, dnes vyhodí auto rovno na palubnú dosku. A ak vodič ignoruje kontrolky, nepomôže ani každoročná technická kontrola.

kontrolka motora auto_2
Zdroj: Autorady.sk

Výsledkom rokovania je jasný záver. Dvojročné intervaly STK zostávajú nedotknuté a Komisia musí hľadať iné spôsoby, ako zvýšiť bezpečnosť na cestách.

Čo sa naopak mení. Čakaj prísnejšie emisné testy

To, že ročná STK padla, neznamená, že sa pravidlá nemenia. Práve naopak. Rada podporila modernizáciu viacerých dôležitých oblastí. Medzi najzásadnejšie patrí zavedenie nových testovacích metód na meranie oxidov dusíka NOx a počtu jemných častíc. Ide o hodnoty, ktoré dnešné klasické emisné testy často nedokážu zachytiť. Nové metódy umožnia lepšie odhaliť autá s nefunkčnou či upravenou emisnou technikou.

Teoretický princíp je jednoduchý. NOx a jemné častice vznikajú pri spaľovaní paliva v motore. Ak je katalyzátor po rokoch slabší alebo ak niekto manipuluje s filtrom pevných častíc, auto pri rovnakom množstve spáleného benzínu či nafty vypustí do vzduchu oveľa viac škodlivín. Nové merania preto dokážu odhaliť niečo, čo dnes uniká pozornosti servisu aj vodiča.

Rada podporila aj využívanie diaľkového merania emisií. Ide o systém, ktorý dokáže zachytiť znečistenie z výfuku aj bez toho, aby polícia musela auto zastaviť. V praxi môže ísť o senzory umiestnené nad cestou, ktoré pri prejazde odmerajú koncentráciu škodlivín.

vyfuk auto_1
Zdroj: Autorady.sk

Novinka pre vodičov. Technickú kontrolu budeš môcť spraviť aj v zahraničí

Rada podporila aj návrh Komisie, ktorý vodičom umožní absolvovať dočasnú technickú kontrolu v inom členskom štáte. Ak sa ti napríklad minie platnosť STK počas pobytu v zahraničí, budeš si môcť nechať vystaviť dočasné potvrdenie. Toto potvrdenie bude platiť šesť mesiacov, čo ti umožní bezpečne sa dopraviť domov, kde absolvuješ riadnu kontrolu. Je to praktická úprava, ktorá uľahčí život najmä ľuďom žijúcim pri hraniciach či pracujúcim v cudzine.