Zapneš klimatizáciu a zrazu máš pocit, že motor beží ako traktor? Neboj sa, nie si jediný. Mnohí vodiči sa zľaknú, keď auto začne triasť, strácať výkon alebo znie „ťažšie“, akoby sa mu nechcelo pracovať. Pravda je však jednoduchšia, než si myslíš, a zároveň, bohužiaľ, oveľa zákernejšia.
Prečo motor trpí, keď zapneš klimatizáciu?
Keď zapneš AC, v aute sa nespúšťa žiadna malá elektrická skrinka, ale mechanická potvora, kompresor klimatizácie. A ten niečo žerie. Kompresor totiž poháňa ten istý remeň, ktorý točí aj ďalšími časťami motora. Takže keď klimatizáciu zapneš, motor zrazu musí pracovať proti väčšiemu odporu.

Zároveň je dôležité pochopiť, že kompresor sa nezapína plynule. Vo väčšine áut sa k remeňu pripája cez elektromagnetickú spojku. Keď stlačíš tlačidlo AC, spojka sa magneticky pritiahne a prudko pripojí kompresor k rotujúcemu remeňu. Práve tento „cvak moment“ je pre motor najväčší šok. Ak je spojka opotrebovaná alebo škrtí pri zapínaní, motor môže pri prechode do záťaže ešte intenzívnejšie trhnúť či zaváhať.
Fyzika auta v praxi: prečo motor zrazu duní
Motor pracuje v rovnováhe. Reaguje na každú zmenu záťaže podľa jednoduchého pravidla: čím viac práce musí vykonať, tým viac paliva potrebuje. Klimatizácia je pre motor ako keby ti niekto hodil na chrbát batoh plný fliaš vody, ideš ďalej, ale cítiť, že ti niekto pridal bremeno.

Moderné autá však nie sú hlúpe stroje. Riadiaca jednotka motora (ECU) presne vie, že sa kompresor zapne. V momente, keď dostane signál o zapnutí AC, okamžite zvýši dávku paliva a upraví predstih zapaľovania. Tým sa snaží kompenzovať náhlu záťaž skôr, než motor stihne spadnúť s otáčkami.
Preto pri zapnutí AC často na sekundu cítiš krátke zaváhanie, otáčky môžu padnúť z 800 na 650, ale okamžite sa vrátia späť, napríklad na 850 alebo 900 otáčok.

Ak sa otáčky nevrátia späť a motor ostane roztrasený, znamená to, že ECU už nedokáže záťaž vyrovnať.
A tu začína hľadanie skrytého problému: slabé zapaľovanie, špinavá škrtiaca klapka, zlé sviečky či cievky.
Kedy je to najhoršie? Pri nízkych otáčkach
Všetky trhania, prepadávanie otáčok a vibrovanie sú najvýraznejšie na voľnobehu alebo pri veľmi nízkych otáčkach.
Na diaľnici si klimatizáciu síce všimneš, ale len ako jemnú stratu výkonu. Motor má pri vyšších otáčkach oveľa viac energie a kompresor preň predstavuje len malý percentuálny odber výkonu.
V meste alebo v zápche je to iné. Motor pracuje na minimálnych otáčkach, kde aj malá zmena záťaže spôsobí citeľný „otras“.
Prečo auto vibruje, keď beží klimatizácia?
Možno ťa prekvapí, že vibrácie často nepochádzajú z motora samotného. Veľmi často ich spôsobujú motorové silentbloky. Motor visí na kombinácii kovu a gumy, ktorá tlmí jeho prirodzené chvenie. Lenže guma starne, praská, roztrhne sa alebo vytečie.
Keď je silentblok zlý, motor sa pri každej malej záťaži, teda aj v momente zapnutia kompresora, začne prudko nakláňať a prenášať klepot a vibrácie do celej kabíny. Možno sa teraz pýtaš na výsledok? Trasie sa ti sedačka, pedále, volant aj celé auto.
Ako zistíš, čo sa vlastne pokazilo?
1. Motor trhá alebo sa dusí po zapnutí AC.
Pravdepodobne máš problém v zapaľovaní, škrtiacej klapke alebo inom komponente, ktorý ECU nedokáže kompenzovať.
2. Auto vibruje, ale motor znie normálne.
Skontroluj motorové silentbloky. Sú jednou z najčastejších príčin trasenia pri zapnutom AC.
3. Motor krátko spadne s otáčkami, ale hneď sa stabilizuje.
To je normálny prejav práce ECU. Motor len reaguje na náhlu záťaž kompresora.
Klimatizácia auto nekazí. Ona len ukáže, čo už bolo pokazené. Ak motor pri zapnutí AC reaguje prehnane, niečo v ňom nedokáže zvládnuť dodatočnú mechanickú záťaž. A čím skôr to vyriešiš, tým menej rizikuješ, že sa drobný problém zmení na veľký.
