Preskočiť na obsah
Domov » Mechanik prezradil príznaky, podľa ktorých spoznáš, že tvoj motor už nemá dosť chladiacej kvapaliny

Mechanik prezradil príznaky, podľa ktorých spoznáš, že tvoj motor už nemá dosť chladiacej kvapaliny

chladiacia kvapalina_2

V chladiacej sústave nemáš priestor na chyby. Motor produkuje obrovské množstvo tepla a jediná vec, ktorá ho drží pri živote, je dostatok chladiacej kvapaliny. Ak hladina klesne, motor sa začne prehrievať a následky môžu byť katastrofálne. Automechanik z profilu MotorCarNut, ktorého sleduje viac ako päťdesiat tisíc autičkárov, vysvetlil, ako rozpoznať prvé signály, že motor trpí, a čo si vie všimnúť aj vodič, ktorý o autách veľa nevie.

Prehrievanie motora je najviditeľnejší varovný signál

Najčastejšie si všimneš, že teplota motora stúpa vyššie ako bežne. Ručička teplomeru sa drží v hornej tretine alebo sa k nej rýchlo približuje. Ventilátor motora sa zapína častejšie a hlučnejšie, najmä v zápche alebo v kopci. Toto je moment, kedy musíš reagovať okamžite, pretože prehrievanie poškodzuje motor v priebehu niekoľkých minút.

Úniky chladiacej kvapaliny prezrádzajú farebné fľaky aj mokré miesta

Mechanik upozorňuje, že vodič si nedostatok kvapaliny uvedomí často až vtedy, keď už motor nemá čo chladiť. Pritom prvým signálom bývajú mokré miesta pod autom. Chladiaca kvapalina zanecháva farebné fľaky, ktoré môžu byť zelené, modré alebo ružové. Ak vidíš stmavnuté mokré škvrny v motorovom priestore alebo okolo chladiča, je to jasné znamenie, že niekde uniká.

Sladkastý zápach je typický pre chladiacu kvapalinu

Chladiaca kvapalina má nezameniteľný sladkastý pach. Ak ho cítiš v kabíne alebo v okolí auta, pravdepodobne uniká. Ešte to nemusí znamenať, že hladina je kriticky nízka, no znamená to, že čoskoro bude. Únik môže byť v hadiciach, chladiči, vodnej pumpe alebo v systéme kúrenia.

chladiacia kvapalina kontrola_4
Zdroj: Autorady.sk

Biela para, biely dym a medzi nimi obrovský rozdiel

Biela para nemusí byť vždy dôvod na paniku, preto je dôležité rozlíšiť, odkiaľ vychádza a ako sa správa. Ak vidíš bielu paru stúpať spod kapoty počas jazdy alebo pri zastavení, takmer vždy ide o chladiacu kvapalinu, ktorá unikla na horúce časti motora, najčastejšie na výfukové zvody. To je jasný príznak úniku v chladiacom okruhu a musíš to riešiť okamžite.

Úplne iná situácia nastáva, keď biela para vychádza z výfuku. Ak je ráno chladno a motor je studený, krátka a rýchlo miznúca biela para je normálna. Je to iba vodná para z kondenzátu a nemá žiadny zápach. Problém nastáva vtedy, keď para z výfuku pretrváva aj po tom, čo sa motor zohreje, je hustá a má sladkastý zápach. To je silný signál, že sa chladiaca kvapalina dostáva priamo do spaľovacieho priestoru.

vyfuk auto_2
Zdroj: Autorady.sk

Najčastejšie ide o poškodené tesnenie pod hlavou valcov alebo dokonca trhlinu v hlave. Takýto stav sa rýchlo zhoršuje a ak ho vodič ignoruje, motor je prakticky odsúdený na zánik.

Prvé nenápadné príznaky, ktoré si môže všimnúť aj laik

Motor vie varovať ešte skôr, než sa úplne prehreje. Všímaj si tieto signály: Auto po jazde zapácha zvláštne, aj po krátkej trase. Ventilátor sa spúšťa častejšie ako kedysi. Teplota nečakane vyskočí a potom klesne, čo znamená, že systém bojuje a pracuje na hranici možností.

Hadice chladiča môžu byť nezvyčajne tvrdé alebo mäkké. Pod kapotou sa môže objaviť jemná biela para, ktorá sa stratí po pár sekundách. To všetko znamená, že dochádza ku strate kvapaliny alebo k znižovaniu jej účinnosti.

Ako si skontroluješ chladiacu kvapalinu doma

Najjednoduchšie je pozrieť expanznú nádobu. Na bokoch má rysky minimum a maximum. Niekedy sú zle viditeľné, ale vždy tam sú. Ak tam vidíš nápis full cold, hladinu kontroluješ pri studenom motore. Rob to vždy ráno, keď auto stálo celú noc.

chladiacia kvapalina kontrola_2
Zdroj: Autorady.sk

Mechanik z MotorCarNut pripomína dôležité pravidlo. Radiátorovú zátku nikdy neodkrúcaj, ak je motor hoci len trochu zohriaty. Otvára sa iba vtedy, keď je úplne studený, inak riskuješ vážne popáleniny.

Núdzový trik, ktorý môže zachrániť motor

Mechanici učia jednoduchú vec. Ak sa ti motor začne prehrievať a musíš dôjsť aspoň pár stoviek metrov, zapni kúrenie na maximum. Aj keď je vonku leto. Otvorí sa tým malý chladiaci okruh a teplo sa začne odvádzať cez radiátor kúrenia. Je to núdzové riešenie, ale môže ti zachrániť motor pred zničením.

kurenie auto_2_klima
Zdroj: Autorady.sk

Pozor na typ chladiacej kvapaliny

Pre laikov je toto jedna z najdôležitejších informácií. Nie všetky chladiace kvapaliny sa dajú miešať.

  • G11 má zelenú farbu
  • G12, G12 plus a G12 plus plus sú ružové alebo fialové
  • G13 má fialový alebo žltkastý odtieň

Ak nemiešaš správne typy, môžu sa zraziť a vytvoriť hustú hmotu, ktorá upchá celý chladiaci systém. Výsledok je rovnaký, akoby si jazdil bez chladiacej kvapaliny. Tento omyl zničil motor už mnohým vodičom.

Vizuálne príznaky miešania oleja s chladiacou kvapalinou

Ak vidíš na olejovej mierke mliečnu, béžovú hustú hmotu, mechanici tomu hovoria milkshake efekt. Je to znak, že sa olej mieša s chladiacou kvapalinou, čo je vážny problém a často súvisí s prepáleným tesnením pod hlavou. Ďalším varovným signálom je mastný povlak na stenách expanznej nádobky. V oboch prípadoch platí, že musíš okamžite do servisu.

@motorcarnut Signs of #lowcoolant #motorcarnut #carsoftiktok #cars #carenthusiast ♬ original sound – MotorCarNut

Čo sa stane, ak to všetko ignoruješ

Nízka hladina chladiacej kvapaliny spôsobí prehrievanie a to poškodí tesnenie pod hlavou valcov. Hlava sa môže skrútiť, blok motora môže prasknúť a ak prepáli tesnenie, chladiaca kvapalina sa dostáva priamo do valcov. Pridaj k tomu motorový kal a uzavreté mazacie kanáliky a motor nemá najmenšiu šancu.

Výsledok je jednoduchý. Oprava nedáva ekonomický zmysel. Ide o totálnu smrť motora.

A pritom stačí dvadsať sekúnd. Pozrieť hladinu, overiť hadice a sledovať prvé signály. Motor sa ti za to poďakuje dlhým životom a pokojnou jazdou.