Možno sa ti to už stalo. Prídeš pred garáž, zastavíš, stlačíš spojku, pohneš radiacou pákou a spiatočka nie a nie zapadnúť. Páka sa opiera, drhne, ty na ňu pozeráš ako na nepodarený kúsok techniky a v hlave už vidíš pokazenú prevodovku aj mastnú faktúru zo servisu. Dobrá správa je, že toto je úplne bežný jav a väčšinou neznamená žiadny problém.
Na tému upozornil expert na autá z dominiccars.sk, Dominik, ktorý sa dlhodobo venuje údržbe a technickému poradenstvu. Jeho vysvetlenie je presne to, čo vodiči potrebujú počuť, jednoduché, logické a užitočné.
Čo sa deje v prevodovke keď chceš zaradiť R
Ostatné rýchlosti v aute majú synchronizátory, ktoré zladia ich otáčky, takže zaradenie je mäkké, plynulé a bez odporu. Spiatočka však synchronizátor väčšinou nemá. Je to najjednoduchší prevod v celej prevodovke, preto sa správa trochu surovejšie.
Keď potiahneš páku do polohy R, vnútri sa zasúva jedno ozubené koliesko medzi ďalšie dve, čím sa otočí smer jazdy. Ak však zuby týchto kolies práve stoja presne oproti sebe, nemajú kam skočiť. Páka sa ti zdá tvrdá, nechce ďalej ísť a máš pocit, že niečo ju drží.

To nie je porucha, to je čistá náhoda v tom, ako sa ozubenie zastavilo.
Prečo sa to deje práve keď zastavíš
Aj keď stojíš, prevodovka sa nezastaví úplne okamžite. Olej stále jemne pohybuje ozubením, niektoré časti doznievajú a občas sa zastavia v „nezmyselnej“ polohe. A práve to je okamih, keď spiatočka odmietne zapadnúť.
Zároveň platí, že ak sa auto hýbe aj úplne pomaly, hoci len o centimeter, spiatočka sa často zaradí ľahšie, pretože pohyb pootočí ozubenie. Preto niektorým vodičom zapadne lepšie, keď auto úplne jemne „popustia“ dopredu alebo dozadu.
Toto je trik ktorý ti funguje vždy
Dominik odporúča jednoduchý postup, ktorý používajú aj mechanici:
- Prehoď páku do neutrálu.
- Pusti na sekundu spojku.
- Opäť spojku stlač a hoď spiatočku.
Touto maličkosťou sa ozubené kolieska jemne pootočia, zuby sa posunú do správnej polohy a rýchlosť zapadne okamžite. Celé to trvá doslova sekundu a funguje to aj na nových autách.
Nikdy do spiatočky netlač silou
Keď sa rýchlosť nechce zaradiť, niektorí vodiči zatlačia silnejšie. „Veď to pretláčim.“ Toto je najhorší možný nápad.
Ak tlačíš násilím, tlačíš zuby ozubených kolies priamo proti sebe. Aj keď sú kolesá z tvrdého kovu, takýto tlak môže časom spôsobiť mikroskopické poškodenie hrán. Drobný kovový prach sa následne mieša s olejom a zbytočne urýchľuje opotrebovanie ďalších častí prevodovky.

Nie je to síce bežné, ale zbytočne si tým koleduješ o problém. Preto nie sila, ale technika. Nechaj ozubenie pootočiť neutrálom a krátkym pustení spojky, pôjde to vždy ľahšie a bez rizika.
Počul si pri pokuse o zaradenie jemné „cvaknutie“
Nie je to nič zlé. Je to moment, keď sa ozubené kolesá jemne dotknú nesprávne postavených zubov. Nie je to škrípanie ani brúsenie, iba kontakt.
Ak však počuješ hlasné „zazubenie“, teda typický kovový zvuk, znamená to, že sa spiatočka snažila zapadnúť do ešte roztočeného ozubenia. V takom prípade stačí na sekundu počkať a zopakovať trik s neutrálem.
Čo ak máš automat
Automaty sú jednoduchšie, pretože ich elektronika a hydromenič robia veľkú časť práce za teba. No aj tu sa môže stať, že neskočí R okamžite, najmä pri starších alebo rozohriatych prevodovkách.
Pokiaľ auto tvrdšie zaradí alebo má oneskorenie, zvyčajne ide o bežné preklápanie tlakových okruhov. Ale ak sa to deje pravidelne a prichádza aj s trhnutím, odporúča sa skontrolovať hladinu oleja v automate, nízka hladina často robí presne tento typ problémov.
Kedy už treba spozornieť
Spiatočka odmieta zapadnúť občas? Normálne. Robí to takmer vždy? Tu už môže byť drobný technický dôvod:
- spojka neodpája úplne,
- prevodová kvapalina je stará alebo hustá,
- kulisa radenia je opotrebovaná (ide o mechanizmus, ktorý spája radiacu páku s prevodovkou),
- alebo je zle nastavené tiahlo radenia (ide o sústavu tyčiek a kĺbov, ktorá spája radiacu páku v kabíne s prevodovkou).
Aj v týchto prípadoch ale rýchle pootočenie pomocou neutrálnej polohy a púšťania spojky často dočasne pomôže.
Prečo sa to deje aj v úplne nových autách
Veľa vodičov si myslí, že je to znak starého auta. Pravda je presne opačná. Drvivá väčšina nových áut nemá synchronizátor spiatočky, preto sa problém objavuje aj na čerstvých modeloch.
Je to konštrukčná vlastnosť, nie chyba. A preto neexistuje auto, na ktorom by sa to nestalo aspoň raz za čas.
Ak spiatočka nechce skočiť, nepanikár. Niet čo pokaziť. Ozubené kolesá sú len zle natočené. Pomôže neutrál, rýchle pustenie spojky a opätovné zaradenie. Nie sila, ale technika.
