Životnosť autobatérie sa dá predĺžiť

Tak ako motorový olej ani moderné autobatérie nevydržia večnosť. Všetko opäť záleží od samotného vodiča, no batéria vám poslúži zhruba 6 rokov. Pri nesprávnej starostlivosti sa daná doba výrazne skracuje. Určite nie je bezúdržbová ako sa zvykne označovať.

Autobatéria

Čo autobatérií škodí ?

Krátke jazdy sú okrem iného zlé aj pre samotnú autobatériu. Nehovoriac v zime, keď si vodič počas nich stihne zapnúť napr. vyhrievanie volantu a sedačiek. Aby ste čo i len vyrovnali energiu spotrebovanú pri štarte, mali by ste ísť približne 20 minúť pri strednej rýchlosti. Ale ak máte zapnutú klimatizáciu a ďalšiu elektroniku, bude to trvať dlhšie. 

Preto ak nejazdievate dlhšie a pravidelnejšie trasy ako napr. 30 km tam a 30 km späť, môžete autobatérii pomôcť jej dobitím. 

Podobne škodí aj to, keď auto dlho nepoužívate. Pri vybitej batérii ho nikdy neroztláčajte ani neťahajte na lane.

Mimochodom autobatérii nevyhovujú ani veľké horúčavy. Napríklad keď necháte auto niekoľko dní či týždňov na priamom slnku na dovolenke pri mori. Dochádza jak k samovybíjaniu, tak k znižovaniu celkovej kapacity a sulfatácii materiálov. V zime môžu potom nízke teploty autobatériu doraziť.

Autobatérií neprospieva jej vybitie a cyklovanie a pokiaľ by ste ju nechávali v polovybitom stave dochádzalo by opäť k nepriaznivému javu, sulfatácií. Takéto batérie majú potom vypuklé tvrdé boky. Pri AGM batériách je to však normálne.

Udržovanie v nabitom stave

Preto batériu udržujte v nabitom stave. Či je potrebné ju vôbec dobíjať zistíte veľmi jednoducho. Potrebujete na to multimeter, ktorí si viete zaobstarať za celkom rozumnú cenu. S meraním začnite až po približne 12 až 24 hodinách po jazde alebo nabíjaní. Batéria musí byť totiž v kľudovom stave.

Meranie multimetrom

Na multimetri nastavíte hodnotu 20V jednosmerného napäťia pretože táto hodnota musí byť väčšia ako má samotná autobatéria (12V) . Potom priložíte jednoducho čierny káblik na mínusoví kontakt a červený na plusoví. Následne vám multimeter zobraz hodnotu napätia.
meranie-autobaterie-multimetrom
Pokiaľ je klasická batéria zapojená v aute, mala by ukazovať hodnotu aspoň 12,6 V. Pri vybratej odmontovanej batérií 12,5. Pokiaľ vám multimeter zobrazí hodnotu menšiu ako 12,5 alebo 12,45, je dobre batériu nabiť. Pri hodnote 12,2 voltu sa totiž takáto batéria nachádza na polovici svojej kapacity. Neplatí to ale pri AGM batériách ktoré mávajú kľudovú hodnotu 12,8 a viac V. Tam je treba dobíjať už pri nameranej hodnote 12,6 V.

Nabíjanie 

Pomocou kvalitných a inteligentných autonabíjačiek to zvládne skoro každý. Tak isto nie sú až tak finančne nákladné. Stačí ak konce nabíjačky pripojíte na kontakty autobatérie, ktorú nie je potrebné z auta ani vyberať, môžete však odpojiť čierny mínusoví kábel. V prípade poruchy nabíjačky sa nezničí elektroinštalácia vozidla. Vždy sa treba riadiť návodom konkrétnej autonabíjačky.

Nabíjačka prestane nabíjať kedy uzná za vhodné. Netreba sa tak báť ani čakať na koniec dobíjania. Ak však vybitý akumulátor zamrzol, nikdy ho v takomto stave nedobíjajte. Pokiaľ jazdíte veľmi krátke trasy alebo skoro vôbec, nabíjať môžete raz za mesiac.

Čistota

Batériu, kontakty a svorky udržujte čisté. Pri zlej svorke by mohol pol vyiskriť čo nie je dobré. Ide o to že daný pol je dutý a pri jeho vyiskrení sa dostanete priamo do článku batérie. Sem sa potom môže dostať nečistota a dôjde k problémom. Pri nečistote samotnej batérie na elektrolytom na jej veku by vznikali blúdivé prúdy. Tento problém býva u nákladných vozidiel alebo stavebných strojov.
 

Uchytenie

Batéria musí byť v aute dobre uchytená. Pri vozidlách, ktoré majú tento uchycujúci mechanizmus poškodený môže byť problém. Nie len že hrozí nebezpečenstvo pri dopravnej nehode ale poškodiť sa môže aj samotná batéria. Jej trasením a posúvaním sa v nej poškodzujú olovené dosky ale poškodiť sa môže aj jej skrinka a elektrolyt môže vytekať. 

Auto neroztláčajte

Kedysi keď auto neštartovalo, potiahlo sa alebo spustilo z kopca. Pri dnešných autách to však už nerobte. Mohol by tak preskočiť rozvodový remeň či dokonca reťaz. To už by bol naozaj problém. Batéria sa sama z ničoho nič nedobije. Preto ak sa vám nedarí naštartovať neopakujte to dookola. Môžete samotnej batérii ešte viac uškodiť a dokonca ju tak poškodiť. 

Niektoré motory dokonca bez štartovacieho impulzu nezačnú ani so vstrekovaním paliva. Nakoniec sa tak stane že by ste auto ani nenaštartovali. Takže ak chcete auto naštartovať, reálnym riešením zostávajú štartovacie káble.

Štartovacie káble

startovacie-kable

Pri vznetových motoroch si kúpte také, ktoré dokážu preniesť aspoň 500 A. Pri zážihových to môže byť 350 A. Dokonca sa štartovacie káble aj delia zvlášť pri vznetové a zážihové motory. Je to kvôli prierezu vodičov.

Keď chcete naštartovať auto s vybitou autobatériou pomocou štartovacích káblov, nikdy nepripájajte mínusoví (obvykle čierny) kábel ku zápornému pólu (-) ako prvý. Ten pripájajte na dobre ukostrené miesto auta (napr. blok motora) s vybitím akumulátorom. Pri odpojovaní káblov je to zase naopak.

Pri pripojovaní by malo byť pomocné auto vypnuté. Počas štartovania auta s vybitou batériou ho samozrejme naštartujte a môžete trochu zvýšiť otáčky motora.

Nová autobatéria

Pri kúpe autobatérie dodržte hodnotu jej kapacity a štartovacieho prúdu ako mala pôvodná autobatéria. Pozrieť s môžete aj do návodu na obsluhu vozidla. Tak isto je to aj s jej rozmermi.

Ak si však na výmenu netrúfate, zájdite do servisu. Niektoré batérie sa vymieňajú ťažšie a hlavne pri drahších vozidlách musí byť auto elektricky informované o výmene.