Zimné pneumatiky v lete - oplatí sa to vôbec ?

Vodiči radi šetria tým, že nechajú zimné pneumatiky na aute celý rok. Z časti to chápem. Na aute s ktorým sa jazdí respektíve skoro ani nejazdí to naozaj niekedy zmysel má. Netreba zabúdať ani na to, že odpadávajú starosti so skladovaním.

Zimné pneumatiky v lete a jazda s nimi

Aj tu však treba dávať pozor na horšie jazdné vlastnosti. Poďme sa v jednoduchosti pozrieť na to, kde je tá magická hranica, kedy zimné pneumatiky v lete skutočne dávajú zmysel.

Zimné pneumatiky v lete a spotreba

Poznáme to. Hlavne keď sú zimné pneumatiky staré alebo majú príliš malú hĺbku dezénu na to, aby sa dali použiť na zimu. A tak ich chcú mnohí „zodrať“ ešte v lete aby ušetrili. Potiaľto by to logiku malo. Pokiaľ sa však bavíme o šetrení tak ak s autom najazdíte v lete cez cca 5 000 kilometrov, táto výhoda sa stráca. A pozrieme sa na to prečo.

Stojan na benzínke

Okrem iného sa tým zvýši spotreba približne o 5 až 10 %. Jednoducho je to spôsobené tým, že zimné pneumatiky v lete majú väčší valivý odpor. Túto minutú sumu za palivo tak môžete odčítať z ušetrených peňazí za neprezutie zimných pneumatík za letné.

Aké majú jazdné vlastnosti zimné pneumatiky v lete ?

Suchá vozovka

Samozrejme zmes zimnej pneumatiky nie je prispôsobená na prevádzku v lete a v kritických situáciách alebo v zákrutách sú nebezpečné. Majú horšie brzdné vlastnosti kedy sa brzdná dráha predlžuje asi o 20 až 25 %.

Mokrá vozovka

Tu je to tak isto veľká bieda. Aj keby ste si mysleli možno opak. Zimné pneumatiky majú horšiu styčnú plochu s vozovkou kvôli drážkam prispôsobeným pre zimnú prevádzku a horšie odvádzajú vodu.

voda-na-ceste

Na suchej vozovke sa síce so zimnými pneumatikami ako-tak jazdiť dá, ale na mokrej vozovke sa správajú skoro ako letné v zime. Hrozí vám aj o približne 20 % väčšie riziko aquaplaningu. Nehovoriac o tom, že keď je hrúbka dezénu príliš malá toto riziko sa opäť zvyšuje.

Komfort

Zimné pneumatiky majú mäkšiu zmes. To znamená, že sa v lete o niečo viac prehrievajú. Tým sa zvýši hlučnosť od odvaľujúcich sa pneumatík.

Opotrebenie

Zimné sú viac priľnavejšie. Je to spôsobené tým, že v ich zmesi je viac siliky. V lete rátajte s tým, že sa budú opotrebovávať asi o 20 % rýchlejšie ako letné.

presmykovanie-kolies

Zimné pneumatiky v lete alebo celoročné

Tu môže vzniknú otázka, či si rovno nekúpiť celoročné pneumatiky. V jednoduchosti povedané, pokiaľ najazdíte približne do 6000 km za rok a nejazdíte ako pretekár, dá sa nad tým vážne uvažovať. Ak máte na výber, rozhodnúť sa môžete skôr pre užšie. Oceníte to práve v zime, kedy býva na cestách kašovitý sneh.

Na druhú stranu treba myslieť aj na to, kde bývate. Ak v zime jazdievate po príliš zasnežených cestách, väčšou rýchlosťou mimo mesta alebo naopak pomalšie ale po strmých cestách, treba si to poriadne premyslieť. V takomto prípade by som uvažoval kúpiť si aj zimné aj letné pneumatiky za nejakú rozumnú cenu.

detail-polozenych-penazi

Netreba zabúdať ani na fakt, že už zimné pneumatiky sa odporúča meniť každých maximálne 5 rokov. Vekom totiž tvrdnú a už nemajú také dobré vlastnosti. 

To znamená, že keby ste mali celoročné a nabeháte dosť kilometrov, aj keby vám ešte na leto poslúžili, na zimu už nebudú mať dobré vlastnosti či už kvôli veku alebo nízkemu dezénu.

Nakoniec ich tak budete musieť vymeniť o nejaký ten rok skôr. Netreba teda zabúdať na túto skutočnosť a nejazdiť na starých pneumatikách a to hlavne v zime. 

Celoročné pneumatiky sú určitým kompromisom medzi letnými a zimnými. Vývoj však ide stále dopredu a dnes ponúkajú celkom slušné vlastnosti. 

Porozmýšľať nad tým aký je váš štýl jazdi, kilometrový ročný nájazd a typ trás po ktorých jazdíte musíte už vy sami. Verím ale, že sa na základe týchto praktických rád rozhodnete správne. 🙂