Zahrievanie motora

Zahrievanie motora má určite veľký vplyv na jeho životnosť. Kovové časti motora sa pomocou tepla rozpínajú. Keď nie sú správne zohriate, vôľa medzi nimi nie je optimálna. Ďalej je to motorový olej, ktorý je hlavne pri nízkej teplote hustejší a nemaže správne. Ten sa zohrieva ešte dlhšie ako kov či chladiaca kvapalina.

Motor

Povieme si nie len ako motor zahrievať na prevádzkovú teplotu, ale či ho má zmysel pred tým chvíľu ponechať na voľnobehu.

Ako zahrievať

Je známe, že pri studenom štarte, kedy nie je motor a motorový olej zohriaty na svoju prevádzkovú teplotu, treba počas prvých kilometrov a minút motor šetriť.

Zohriatie môže mať vplyv na diferenciály, funkciu tlmičov ale aj prevodovku. Tá sa zohrieva až počas jazdy.

Pri tzv. studenom štarte hlavne pri priamovstrekových motoroch sa vstreknuté palivo v spaľovacom priestore nestrihne dobre odpariť. To sa zachytáva na stenách valcov a piestne krúžky ho stiahnu do oleja. Motorový olej sa tak riedi samotným palivom.

Preto nie je dobré jazdiť s autom len krátke trasy. Totižto pri tej dlhšej sa toto palivo z oleja vyparí. Čo je len prospešné. Motoru preto pomôžete aj včasnou výmenou motorového oleja. Stačí, že parkujete svoje auto vonku a olej sa začne riediť aj vzdušnou veľkosťou pri zmene teplôt. Olej tak degraduje aj vekom. Preto ho meňte každý rok alebo samozrejme po prejdení 10 000 až 15 000 kilometrov.

Auto, respektíve motor zahrievajte pokojnou jazdou. Zbytočne ho nevytáčajte do vysokých otáčok. Udržujte ho skôr pri nižších ale ani s nimi to nepreháňajte.

Nie len vysoké otáčky ale aj prudká akcelerácia a záťaž motoru počas tejto doby škodí. Preto keď idete napr. do kopca, nedržte ho nasilu v moc nízkych otáčkach ale zvoľte primeraný prevodový stupeň.

Jazdite skrátka kľudne a primerane a to platí dvojnásobne v zime. K zahriatiu motora môžete prispieť aj tým, keď nebudete používať kúrenie alebo klimatizáciu. Tá však v zime môže pomôcť pretože vysúša vzduch a tak sa môžete vyhnúť zahmleniu skiel. Preto aj keď máte nastavený teplý vzduch, môžete ju zapnúť a nastaviť prúdenie vzduchu na okná.

Zohriatie na voľnobežných otáčkach

Každý motor je iný a preto čo vyhovuje jednému, nemusí úplne vyhovovať druhému. Každopádne mimo zimného obdobia stačí počkať pár sekúnd a začať s autom jazdiť.

V zime počas mrazov je situácia iná. Tu môžete pred jazdcov nechať motor na voľnobehu približne 5 až 10 minút. Počas toho stihnete odstrániť sneh z auta poprípade odstrániť lad z čelného skla.

 

auta-zapadnute-snehom

Motorový olej sa tak síce na prevádzkovú teplotu nedostane, ale prenikne na potrebné miesta. Ďalšia vec je, že kovové mechanické časti motora sa aspoň z časti zahrejú. Takto dopomôžete pred jazdou napríklad aj turbodúchadlu.

Po približne štyroch minútach sa kovové súčiastky dostanú z teploty –20 ˚C na +20 ˚C. Ako som spomínal, kov sa totiž zohrieva rýchlejšie ako motorový olej.

Problém však nastáva, keď necháte auto na voľnobehu viac ako 10-15  minút. Tým že motor správnu prevádzkovú teplotu na voľnobehu nedosiahne sa zbytočne opotrebovávajú piestne krúžky.