Zahmlené okno v aute či iné rady na zimu.

To, že si pred jazdou treba odstrániť sneh z auta a očistiť čelné sklo asi viete. Pozrieme sa na ďalšie veci, ktorými si môžete uľahčiť život no pozrieme sa aj na bezpečnú jazdu.

Sneh a zasnežené auto v premávke.

Kúrenie pri štarte vypeckujem naplno

Nie je správne nastaviť všetko na MAX ihneď ako si sadnete a naštartujete auto. Veľa vodičov si myslí, že to je najlepší a najrýchlejší spôsob ako dostať do interiéru auta teplo. Vieme, že benzín sa zahreje pomerne rýchlo ale nafta nie.

Každopádne odborníci vravia, že kúrenie sa neoplatí púšťať naplno ihneď pri štarte. Počkajte, kým sa auto aspoň trochu zohreje. Nakoniec sa vám podarí dostať k sebe teplý vzduch paradoxne rýchlejšie.

Je fajn použiť aj tlačidlo „AUTO“. Teplotu aj silu vám pomôže upraviť podľa potreby. Prekúrené auto mimochodom zvyšuje riziko prechladnutia. Vyhrievané sedadlá taktiež nie sú úplne najlepšou voľbou. Okrem iného, chrbtu neprospieva keď ho vyhrejete, a potom vystúpite z auta. Takto dostane akýsi šok a môže ho „ofúknuť“.

Zahmlené okno v aute

Jeseň, zima a skorá jar býva často spojená s nepriaznivým počasím, vlhkosťou či snehom. „Tešiť“ sa tak môžete na zahmlené okno v aute. Táto kondenzácia vzniká vysokým teplotným rozdielom medzi teplotou vzduchu v aute a vonku.

V zime si radi zakúrime a takéto auto jednoducho zaparkujeme. Ráno tak mávame zahmlené alebo zamrznuté okná. Zahmlievaniu sa ťažko vyhnúť keďže aj my máme určitú teplotu a vydychujeme teplý vzduch. Ako proti roseniu okien bojovať ? Prezradím vám niekoľko jednoduchých a účinných trikov.

Prvou vecou je samotné vetranie. A to buď pomocou okien alebo ventiláciou. Tú treba nastaviť na okná a teplotu nastavte takú ako vám vyhovuje. Najlepšie by však bolo, keby bol vzduch teplý. Netreba mať však zapnutú recirkuláciu ale nechajte prúdiť vzduch z vonka. Údržba zohráva dôležitú úlohu aj tu. Preto nezabudnite meniť kabínový filter včas.

celne-sklo-v-aute

Spomínali sme aj kúrenie počas zimy. Ak nechcete mať ráno zahmlené či zamrznuté čelné sklo z vnútra, môžete to obmedziť alebo tomu dokonca predísť. Jednoducho po jazde nechajte auto vyvetrať. Dôležité je zamedzovanie vlhkosti v aute ako sa dá. Preto nesadajte do auta mokrý a topánky od stehu si pri nastupovaný obúchajte.

Posledným a obľúbeným trikom je použitie klimatizácie. V tomto prípade využijeme nie jej chladiaci efekt ale to, že vzduch vysúša. Tak isto prúd vzduchu nasmerujte na čelné sklo.

Tesnenia

Primrzli vám už niekedy dvere auta ? Toto nie je žiadne tajomstvo no musím to spomenúť. Pred príchodom zimy je vhodné aby ste ošetrili a oživili tesnenia. Je na to veľa prípravkou, silikónových olejov či tyčiniek na tesnenia. Môžete tak spraviť nie len s dvermi ale aj kufrom a prednou kapotou. Keď vám ale dvere primrzli, určite ich neotvárajte nasilu. Skúste radšej iné dvere…

Korekcia šmyku

Pneumatiky na snehu.

Je dobre byť pripravený aj na zvládanie šmyku. Tie poznáme dva. 

Nedotáčavý šmyk

Prvý je nedotáčavý. Pri ňom neposlúchajú predné kolesá. Stratia trakciu a kontakt s vozovkou napríklad  na zasneženej zákrute. Miesto toho aby sa točil predok auta do zákruty prirodzene ako ste zvyknutí, tak chce skôr vyletieť von zo zákruty.

Keď by sa vám už stalo, že sa dostanete do nedotáčavého šmyku, jediné čo viete urobiť, je dať nohu z plynu a  volant skôr vyrovnať ako ho ešte viac točiť smerom kam chcete ísť. Potom už len musíte čakať pokým predné kolesá chytia znova trakciu. Pozor na brzdenie. Aj keď inštinkt vám káže brzdiť, nerobte to. Daný šmyk by to ešte viac podporilo.

Pretáčavý šmyk 

Poznáme aj druhý typ šmyku. A tým je pretáčavý šmyk. Pri tomto šmyku chce akoby zadok auta predbehnúť svoj predok. Určite ste počuli o driftovaní. Vtedy sa tento jav využíva naschvál.

Auto tak môže spraviť „hodiny“. Je veľmi nebezpečný a ťažko zvládnuteľný aj pre skúsených vodičov. Práve preto sa zvyknú autá konštruovať aby boli náchylnejšie skôr do šmyku nedotáčavého ako pretáčavého. Tak isto aj v prípade kúpi len jedného páru nových pneumatík je paradoxne lepšie namontovať ich na zadnú nápravu.

Čo robiť keď nastane ? Je treba sa pokúsiť čo najrýchlejšie vytočiť volant na opačnú stranu aby ste sa vrátili s autom do pôvodnej polohy. Inými slovami, ak sa predok auta začne točiť akoby doľava, vytočte čo najrýchlejšie kolesá do opranej strany takže doprava. A takto to robte až kým nedostanete auto pod kontrolu. Aj v tomto prípade nestúpajte na brzdu.

Staré zimné pneumatiky sú nebezpečné

Ako sa vraví, opakovanie je matka múdrosti. Nedá mi nepripomenúť, že na prvom mieste je hlavne bezpečnosť. Na to majú obrovský vplyv práve pneumatiky a o to viac v zime. Mnohý sa pozerajú len na stav dezénu. A aj ten nie je práve vždy optimálny.

Tu je dobré držať sa dvoch základných pravidiel. Po prvé, nejazdiť na zimných pneumatikách ktoré nemajú aspoň 4-milimetrový dezén. A po druhé vymeniť ich za nové minimálne každých 5 rokov. V lete možno využijete aj staršie pneumatiky. V zime je to však oveľa nebezpečnejšie. Nie je to len marketingový ťah. Guma časom naozaj tvrdne.

Aj auto potrebuje tekutiny

Nemali by ste zabudnúť vyprázdniť či minúť letnú zmes do ostrekovačov a do nádržky naliať zimnú. Inak sa vám môžu zdeformovať alebo až popraskať hadičky. Je fajn dať si po lete skontrolovať bod tuhnutia chladiacej zmesi v chladiči.

Čo sa týka tankovania, je dobré tankovať plnú nádrž. Nebude v nej toľko prázdneho priestoru, ktorý by podporoval zbytočnú vlhkosť. Tá by mohla neskôr spôsobiť problémy. Určite ale neodporúčam tankovanie po cvaknutí pištole.

Jazdite s rozumom

Keď ráno naštartujete auto, nenechávajte ho na voľnobehu zbytočne dlho. Motoru neublíži pokým ho na voľnobehu necháte 5 až 10 minúť. Môžete tak rýchlo medzitým očistiť auto od ľadu a snehu. Pozor však na premrznuté stierače. Tie nasilu neodliepajte.

Dlhšou dobou však motor budete z dlhodobého hľadiska zbytočne ničiť. Následne zohrejte motor na prevádzkovú teplotu párminútovou pokojnou jazdou.

Auto v snehu.

V neposlednom rade jazdite bezpečne. V zlom počasí si nezabudnite zapnúť miesto denného osvetlenia aj stretávacie svetlá. Prudká akcelerácia, brzdenie či krútenie volantom taktiež nie je na mieste. Určite sa nelepte na autá, jazdite radšej pomalšie a dávajte si pozor.