Zábeh motora je potrebný aj pri dnešných autách

Zábeh motora je veľmi podstatná vec. Pokiaľ si kúpite nové auto a začali by ste na ňom hneď „pretekať“ a jazdiť športovo určite by ste mu len uškodili. Takto by ste sa mohli dopracovať k trvalo zvýšenej spotreby paliva, motorového oleja a v konečnom dôsledku k úbytku výkonu.

Jazdiace auto

Koľko by mal trvať zábeh motora ?

V ideálnom prípade by mal zábeh trvať počas prvých 3000 až 5000 kilometrov.

Ide o to, že aj keď sa dnes motory vyrábajú s veľkou presnosťou, stále sú na kovových plochách mikroskopické nerovnosti. Tie sa musia pohybom medzi sebou pokojnou jazdou správne zabrúsiť. 

poskodeny-piest

Napríklad v motore sa trú piesty a piestne krúžky o valec. Ak by ste motor vystavili veľkej záťaži, nerovnosti sa môžu prehriať a odlomiť sa. Vyskytnúť sa môžu aj miesta kde kov zmení svoju štruktúru. Zábeh vytvorí optimálne tesnenie medzi valcom a piestom. 

Zábeh motora vyžaduje primeranú jazdu

Počas zábehu netrápte motor trápiť prudkým zrýchľovaním, tlačením plynového pedálu na podlahu a vytáčaním.

Naftový motor nevytáčajte nad zhruba 3000 ot./min. a benzínový nevytáčajte nad približne 4000 ot./min. Pokiaľ sa teda nedostanete do krízovej nebezpečnej situácie, kedy vám nič iné nezostáva a musíte zrýchliť viac.

Otáčkomer v aute

Pozor však aj na jazdu v moc nízkych otáčkach. Keď idete napr. do kopca, zvoľte optimálny prevodový stupeň. Skrátka auto neduste.

Jazdite v rôznych rýchlostiach a obmieňajte tak prevodové stupne. Tak si auto zvykne jazdiť v rôznych rýchlostiach a otáčkach.

Dlhšie trasy pomôžu

Snažte sa jazdiť dlhšie trasy (20-40 km). Tak sa zahreje motor na správnu prevádzkovú teplotu.

Počas tohto obdobia nepoužívajte tempomat vypnite start-stop systém a rôzne eco režimy a to aj po zábehu. Tie vám na spotrebe moc nepomôžu a môžu skôr škodiť.

Kontrola a spotreba kvapalín

Pravidelne kontrolujte hladinu motorového oleja a chladiacej kvapaliny. Spotreba oleja môže byť počas prvých pár tisíc kilometrov vyššia, kým si časti motora časom dobre sadnú.

Určite by som odporučil hneď po zábehu vymeniť motorový olej. Ten obsahuje kovové čiastočky zo zabrusovania trecích plôch.

Tak isto vyššia môže byť aj spotreba paliva. Tá niekedy klesne až po 10 000 kilometroch.

Tlmiče, brzdy či pneumatiky

Dá sa tak baviť nie len o samotnom motore ale napr. aj prevodovke, tlmičoch, brzdách či pneumatikách.

Čo sa týka tlmičov a pružín, tie sa na začiatku správajú tvrdšie. Je dobré vyhýbať sa nekvalitným cestám aspoň prvých 1000 km.

pekna-cesta

Do brzdových kotúčov musia správne zapadnúť aj brzdové doštičky. Brzdový systém potrebuje na dosiahnutie optimálne účinnosti 300 až 500 km. Preto pokým sa dá, nebrzdite extrémne silno a veľmi dlho. Z kopca brzdite radšej s prerušovaním ako súvisle. Dopomôže vám napríklad brzdenie motorom.

Na dosiahnutie svojej ideálnej trakcie potrebujú nejakých 300 km aj pneumatiky. Počas tohto obdobia sa z nich odstráni vrchná vrstva a kontakt s vozovkou bude ideálny. Preto si dávajte celkovo väčší pozor a jazdite primerane.

Záver

Jednoducho povedané, netrápte nový motor. Nejazdite vo vysokých ale ani v nízkych otáčkach. Nezaťažujte ho prudkým zrýchľovaním a ťahaním prívesov či druhého auta. Snažte si vyberať dlhšie trasy a kašlite na start-stop a rôzne eco režimy aj po zábehu. To je tá správna cesta k dobrej spotrebe, spoľahlivosti a životnosti auta. Samozrejme nezabúdajte na správny servis a údržbu.