3 veci, ktorými zničíte motor skôr

Rád ako udržať auto v dobrej kondícií je dosť. Aj chýb a zlozvykov čo škodia. Aké sú ale časté a najdôležitejšie veci čo škodia samotnému motoru ? 

Auto v servise

Vysoká záťaž studeného a vypínanie horúceho motora

Pri šoférovaní musíme brať ohľad aj na to, akú teplotu má motor. Nemôžete chcieť od čerstvo naštartovaného auta športové výkony. Dajte mu čas zhruba 10 kilometrov na jeho zahriatie a prípravu. Počas tejto doby nevytáčajte motor do vysokých otáčok ani prudko neakcelerujte.

Počkajte tak, kým sa dostane do prevádzkovej teploty nie len chladiaca kvapalina. Približne dvojnásobný čas potrebuje na zohriatie aj motorový olej.

Naopak, po nadmernej záťaži nevypínajte rozpálený turbomotor hneď. Za nadmernú záťaž môžeme považovať športovú jazdu alebo jazdu po diaľnici. Počkajte pred samotným vypnutím cca 1 minútu na voľnobehu. Turbo môžete schladiť aj pokojnou jazdou počas posledných kilometrov. Inak sa môžu zdeformovať mechanické časti turbodúchadla a motorový olej sa v ňom spečie na karbón.

Jazda v nízkych otáčkach

budiky-v-aute

Toto poznajú všetci skúsení vodiči. Keď chceme znížiť spotrebu, snažíme sa zaradiť čo najvyšší prevodový stupeň. Otáčky klesnú a máme dobrý pocit z úspornej jazdy. Pokým to však s nízkymi otáčkami preháňate, z dlhodobého hľadiska si koledujete o problém.

Jazda v moc nízkych otáčkach a neprimeraná záťaž motoru neprospieva. Pokým idete do kopca neduste motor v nízkych otáčkach ale podraďte aby po pridaní plynu malo auto chuť a silu mierne zrýchľovať. Iné je, keď idete ustálenou rýchlosťou na rovinke alebo dole kopcom. S motorom sa musíte vcítiť a počúvať ho.

Bohužiaľ sú vodiči, ktorí sú naučení radiť prevodové stupne podľa rýchlosti na tachometri a nie podľa otáčok. Pre približnú predstavu, naftovému motoru vyhovuje rozmedzie od 1500 do 3000 ot./min a benzínovému od 2000 do 3500 ot./min. Tu sa cíti najlepšie ale musíte ich prispôsobiť.

Pokým idem niekde v obci po rovinke, kedy nechcem od môjho benzínového motora veľa, držím sa okolo 2000 otáčok a keď idem do strmšieho kopca, držím sa na 3000 otáčkach. Samozrejme každí motor je trochu iný. Niekedy z času na čas je dobré dokonca auto prevetrať vo vyšších otáčkach.

Neskorá výmena motorového oleja

Náradie

Výmena motorového oleja je veľmi dôležitá. Patrí medzi tie najdôležitejšie servisné úkony. Najhoršie čo môžete spraviť je prekračovať intervaly jeho výmeny. Menenie oleja po 20 000 kilometroch nestačí. Pokým sa chcete o motor starať, dôležitá je prevencia.

Čím skôr vymeníte motorový olej, tým lepšie. Je pravidlom, že motorový olej sa vymieňa maximálne každých 15 000 kilometrov alebo po roku. Ak však jazdíte kratšie trasy, motor zaťažujete alebo jazdíte športovejšie, vymeňte ho každých 10 000 kilometrov.

Dôležitá je aj pravidelná kontrola hladiny oleja v motore. Tak isto sa nezabúdajte pozerať ani na chladiacu kvapalinu. Nasledujú filtre, sviečky, rozvodový remeň a proste ďalší potrebný servis.