Typy dezénu pneumatík

Typ alebo vzor dezénu pneumatiky nie je len nejaký dizajnový prvok. Aj keď vieme aké vlastnosti môžeme od danej pneumatiky zhruba očakávať podľa jej štítku, určité jazdné vlastnosti nám môže naznačovať samotný typ a vzor dezénu. Rozlišujeme 3 tvary dezénu. Je to asymetrický, symetrický, alebo smerový.

Symetrický typ dezénu

Pri kratších trasách a jazde po meste býva vhodnou voľbou symetrický dezén. Je to najlacnejší a najmenej technologický vyspelý typ pneumatiky. Preto sa používa hlavne pri vozidlách nižšej a strednej triedy. Majú dobré jazdné vlastnosti na suchej vozovke. Horšie sú ale na mokrej, zasneženej vozovke a tak isto v zákrutách.

Vzorka dezénu je rovnaká na celej pozdĺžnej osi a je jedno na akej pozícii je pneumatika na vozidle umiestnená. U daných pneumatík sú nižšie výrobne náklady a dobrý je tak pomer/výkon avšak dnes sa tento typ dezénu používa málo.

Asymetrický typ dezénu

Pneumatika s asymetrickým tvarom dezénu

Tento tvar dezénu má lepšiu priľnavosť, kratšiu brzdnú dráhu, lepšie sa správa v zákrutách. Oproti symetrickému a smerovému má väčšiu odolnosť proti aquaplaningu. Je vhodnejší pre športovejšiu jazdu.

Jeho segmenty na dezéne sú usporiadané asymetricky. Líši sa tvarom svojich blokov pričom jedna časť  strana pneumatiky je vnútorná (INSIDE) a jedna vonkajšia (OUTSIDE). Nápis na pneumatike OUTSIDE by mal na namontovaných kolesách smerovať smerom von, teda ku vám. Tým pádom drážky na jednej pneumatike akoby cúvajú a na tej druhej idú zas dopredu.

Smerový typ dezénu

Pneumatika so smerovým typom dezénu

Smerový dezén sa používa najčastejšie pri zimných pneumatikách. Je bezkonkurenčne najlepší na mokrej vozovke, má lepšiu trakciu a lepšie brzdí. Dobre odvádza vodu aj sneh a najlepšie pri tom spolupracuje s užšími pneumatikami. Sú vhodné taktiež na jazdu v teréne alebo v blate. Dezén pripomína tvar V a má výborný záber na celej ploche.

K nevýhodám potom patria horšie vlastnosti na suchej vozovke, menšia životnosť a väčšia hlučnosť.

Na vozidle musia byť namontované správne. Je na nich vyznačený smer otáčania buď šípkou alebo nápisom ROTATION. Možno ich meniť iba medzi prednou a zadnou nápravou. Tým pádom sa nehodia ako rezervné koleso pretože je polovičná šanca, že bude rezervné koleso namontované správne.