Strojové leštenie auta: Všetko čo treba vedieť

Máte už aj vy poriadne doškriabaný lak ? Strojové leštenie auta nie je len tak. Môžete si ho poškodiť. Buď ho spálite alebo moc vybrúsite. Odstrániť nejaké škrabančeky môžete autoleštenkou pre ručné použitie no výsledok nie je úplne ideálny. Aj keď za tých pár eur to malú robotu spraví.

Doškriabaný lak auta

Ak chcete leštiť auto strojovo pre požadovaný efekt, je dobré pouvažovať auto zveriť niekomu kto s tým má skúsenosti. Pokiaľ sa ale chcete začať naučiť pracovať s leštičkou dám vám pár rád aby ste si auto mohli vyleštiť aj sami. Inak by mohol byť výsledok úplne opačný.

Leštiaca pasta a kotúč

Pre zovšeobecnenie. Používajú sa tri pasty a tri kotúče. Drsné, stredné a mäkké. Leštiť sa pri viackrokových lešteniach začína s drsným kotúčom a hrubou pastou a pokračuje sa až po jemnú… Čo sa týka kotúčov tie sa rozdeľujú na jednak penové a potom s ovčou vlnou či mikrovláknom, ktoré sú vhodnejšie skôr na nejaké hrubšie škrabance. Postačia vám však kľudne penové.

My potrebujeme doleštiť čo najviac škrabancov, no zároveň zbrúsiť čo najmenej laku. Autá majú totiž rôzne laky. Tvrdšie a mäkšie z ktorých sa škrabance ale tým aj lak odstraňujú rýchlejšie. Pretože na farbe auta sa nachádza bezfarebná vrstva laku.  

Obľúbené je jednokrokové leštenie kedy sa leští len so strednou pastou a s nejakým penovým stredným kotúčom. Takéto leštenie odstraňuje približne 60 až 70 % škrabancov. Zároveň je tam nižšie riziko poškodenia laku.

Dobré je ešte vedieť, že každý výrobca či značka prípravkou udáva nejaký svoj systém leštenia. Ten vlastne udáva určitý súbor pást a kotúčov ktoré ponúkajú pre konkrétny výsledok. Toto bol taký základ pre pochopenie systému leštenia.

Postup strojového leštenia

Dostávame sa k jednoduchému postupu a ku krokom celého leštenia ale aj prípravy auta na leštenie.

Umývanie a dekontaminácia laku

Autošampón na aute

Ako aj pri voskovaní auta, tak aj pri leštení treba auto poriadne umyť. Nestačí len obyčajné umytie ale je potrebná aj dekontaminácia laku od polietavej hrdze či asfaltu. Keď máte udržované auto a po prejdením prstami je lak hladký, stačí chemická dekontaminácia. Pri lakoch naozaj v zlom stave je dobré spraviť aj mechanickú. Na to vám poslúži clay.

Revízia laku

Potom treba zhodnotiť stav a poškodenia laku. Na to potrebujete mať vysušené auto. Všetky škrabančeky uvidíte na svetle. Je dobré zakúpiť si aj nejaké svietidlo. Pomôcť vám môže aj keď máte možnosť posvietil si na auto v nejakej tmavšej miestnosti. 

Pozerajte sa so svietidlom na lak z rôznych uhlov. Svietidlá ponúkajú aj možnosť studeného a teplého svetla a je dobré to využiť. Dobré svietidlá svietia rovnomerne a nepresvecujú moc stred.

Maskovanie

Všetky citlivé povrchy je treba pred leštením zamaskovať. Jedná sa o gumičky, nelakované plasty, chromované lišty… Maskovať treba dobrou páskou, ktorá plní svoj účel, drží ale aby nezanechávala pre odstraňovaní zbytky lepidla a už vôbec nie aby sa s ňou odlepil aj lak.

Samotné strojové leštenie auta

Strojové leštenie

Ako aj na umývanie tak aj strojové leštenie auta musíte vykonávať za správneho počasia. Keby svietilo slnko, leštiaca pasta by zaschla a pri leštení by ste opäť poškodili lak. Počkajte si preto na chladnejšie počasie a tieň. Pasta vám môže zaschnúť aj keby ste naraz leštili väčšiu plochu auta.

Kotúč nalepte na leštičku rovno. Inak by to robilo len problémy. Pasty nenanášajte zbytočne moc. Najprv ju môžete naniesť na kotúč „kruhovito“ po celej ploche potom počas leštenia si tam môžete už len pridávať bodky.

Zlé držanie leštičky nenaznačuje nič dobrého. Opäť si s ňou môžete spáliť lak pretože na danom mieste bude vyvinutý väčší tlak. Môžu vám na laku vzniknúť „slniečka“. Pozor teda na prudké a neopatrné pohyby. Hrany neleštiť inak ich preleštíte. Neleštite rýchlim pohybom ale nie ani pomaly.

Prehoďte si kábel cez seba, položte leštičku a začnite leštiť tým, že si pastu rozťaháte na najnižšej rýchlosti. Opakujem, leštičku dlžte kolmo aby sa pekne opierala o karosériu. Aby sa nestalo, že budete leštiť hranou kotúča. Keď chcete vypnúť leštičku, robte to počas leštenia. Keby ste ju vypínali vo vzduchu mohla by vám pasta začať fŕkať všade naokolo.

Leštite po častiach, nie zbytočne veľkú plochu naraz a postupne si lak svietidlom kontrolujte ako sa lak chová. Je fajn si pred tým danú časť laku odmastiť aby ste videli všetky škrabance ktoré neboli odstránené. Po leštení skontrolujte ešte celé auto. Zmenou teploty môžu totiž nejaké škrabance opäť vyliezť.

Ochrana laku

Keby ste po leštení niekam vyrazili, nachytané nečistoty či hmyz z laku nedáte tak ľahko dole. Je to z jednoduchého dôvodu. Po leštení je povrchová vrstva laku oslabená. Preto je treba ešte auto správne navoskovať. Použiť môžete prípadne aj hocijakú inú ochranu alebo konzerváciu laku.

A to je zatiaľ všetko. Pokiaľ ešte nevlastníte leštičku, na hobby používanie vám úplne postačí jedna orbitálna leštička (napr. Auto Finesse DPX Dual Action Polisher).