Starajte sa o svoje turbo

Je známe, že turbo je dosť drahá súčasť dnešných motorov. Jednoduchými pravidlami je možné zamedziť jeho poškodeniu. Pri správnom zaobchádzaní s vozidlom a správnej údržbe by sa vodič nemal s turbodúchadlom ani „stretnúť“. Malo by vydržať celú životnosť auta pri bežnom nájazde. Poďme si teda povedať čo robiť a čo naopak nerobiť.

Turbodúchadlo

Turbo treba dochladiť

Dochladzovať turbodúchadlo treba hlavne po diaľničnej jazde alebo pokiaľ jazdíte športovo a celkovo vystavujete motor vysokej záťaži. Pokiaľ by ste ho ihneď vypli, môžu sa zdeformovať mechanické časti turbodúchadla a motorový olej sa v ňom spečie na karbón. Nie len z tohto dôvodu je dobré vypínať aj start-stop systém.

Po takejto záťaží nechajte motor pred vypnutím bežať na voľnobeh približne minútu. Alebo je tu možnosť posledné kilometre spomaliť a schladiť tak turbo pokojnou jazdou. Dochladzovať nemusia len tie najmodernejšie turbodúchadlá, ktoré sú chladené vodou aj po vypnutí motora.

Výmena motorového oleja

Aj tu je veľmi dôležitá výmena motorového oleja. Pokiaľ jazdíte často po diaľnici, na LPG, športovo alebo naopak často len veľmi krátke trasy, meňte ho skôr a to pokojne po 10 000 kilometroch. Pokiaľ je motorový olej znečistený, olejový filter sa dokáže zaniesť a znečistený olej prepúšťa. To dokáže viesť veľmi ľahko k poškodeniu turbodúchadla.

Správna hladina motorového oleja

O nič menej je dôležité aj udržovanie správnej hladiny motorového oleja. Asi netreba rozoberať aká nebezpečná je jazda s nízkou hladinou. Alarmujúca je však aj tá vysoká. Olej môže začať peniť, spätne vedenie prebytočného oleja sa môže upchať, v kľukovej skrini môže vzniknúť vysoký tlak a tým môže v turbodúchadle samotný olej unikať.

Nedokončená regenerácia DPF filtra

S vysokou hladinou motorového oleja súvisí aj nedokončená regenerácia filtra pevných častíc. Ten sa čistí tým, že motor začne dávkovať väčšie množstvo nafty. Tá sa však v konečnom dôsledku zriedi s motorovým olejom a vysoká hladina oleja kontaminovaná ešte aj so samotným palivom je na svete.

Osobitne aj samotné zvýšené množstvo vstreknutého paliva je zlé. Preto pokiaľ sa začne DPF filter regenerovať, dokončite túto regeneráciu dlhšou jazdou. V opačnom prípade regenerácia nikdy nenastane a takýmto spôsobom sa zničí samotné turbodúchadlo.

Zahrievanie motora

Pred tým ako začnete využívať výkon motora naplno, zohrejte ho pokojnou jazdou prvých pár kilometrov. Tým dosiahne nie len motor ale samotný motorový olej správnu prevádzkovú teplotu a bude mazať a fungovať ako má. O to dôležitejšie je to v zime, kedy môžete pred samotnou jazdou nechať motor bežať na voľnobehu pár minút.

Poškodené turbo býva následkom inej poruchy

Turbo sa samo osebe nepokazí. Vždy je to následok inej poruchy. Preto treba vymieňať vzduchový filter včas. Ak by sa dostali nejaké nečistoty do sacieho potrubia, hrozí problém. Lopatky tubodúchadle a lopatky vo variabilnej geometrii sa môžu ohnúť alebo úplne vylámať.

Tak isto, pokým máte zlé vstrekovače. Tie prepúšťajú viac paliva ako treba a to bude dohorievať v samotnom turbodúchadle a lopatky turbíny môžu zhorieť.

Športová jazda

rychlo-jazdiace-auto

Sem tam je športová jazda vyhovujúca. Prepália sa tým nečistoty v samotnom motore. U turbodúchadla s variabilnou geometriou sa tak regulačné lopatky budú pohybovať medzi krajnými polohami a riziko ich zatuhnutia sa zníži.

Ako sa prejavuje poškodené turbo

Prejavom poškodeného turbodúchadla môže byť atypické pískanie. To silnie s rastúcimi otáčkami. Pokiaľ turbo prepúšťa motorový olej, ten sa následne spaľuje a z výfuku ide modrý dym. Ten nemusí vždy značiť len poškodené turbodúchadlo. Ďalej to môže byť strata výkonu.