Spojka sa dá ľahko zničiť

Spojka dokáže na aute vydržať aj 150 000 kilometrov. No nesprávnym používaním to môže byť kľudne aj 10 000. Každý by mal ovládať základné pravidlá aby spojku neničil a ušetril si čas aj peniaze.

Spojka

Inak sa vodič môže dopracovať k jej poškodeniu. A to sa prejavuje jej záberom až pri vrchu, stratou výkonu pri preraďovaní rýchlosti, hlukom a vibráciami pri jej zatlačení, spáleným zápachom v kabíne auta, zníženým výkonom motora a trhaním auta pri preraďovaní.

Nestojte na nej zbytočne 

Keď s autom stojíte napríklad na semafore, v kolóne alebo dlho niekde na križovatke, vyraďte do neutrálu (pri manuálnej prevodovke). Zaradená rýchlosť a dlhé čakanie so zošliapnutou spojkou nie je dobré.

Počas jazdy si neopierajte nohu o spojku. Pri státi v kopci nevyužívajte miesto brzdy preklz a záber spojky. Dlhé nechávanie spojky v zábere nie je vhodné.

Spojka nemá rada časté rozbiehanie 

V kolónach sa nerozbiehajte kvôli posunutiu auta o pár centimetrov. Časté a zbytočné rozbiehanie spojke škodí. Tu je tiež ideálne kolónu a situáciu na ceste predvídať. Keď viete, že za autom pred vami budete musieť stáť, je zbytočné sa ponáhľať. Keď ste ešte ďaleko a idete rýchlo, môžete začať spomaľovať brzdením motorom. Možno sa dokonca aj daná kolóna začne pohýnať a vy nemusíte trápiť spojku rozbiehaním sa z miesta. Ušetríte ešte aj nejakú tú kvapku paliva.

Rozbiehajte sa správne

Spojku poškodzuje aj to, keď ju pri rozbiehaní rýchlo prudko pustíte. Vaše vozidlo tak začne „trhať“. Týmto neničíte len spojku ale napr. aj prevodovku. Pri jazde a preraďovaní, je situácia samozrejme iná. Tu už spojku nemusíte držať ako pri rozbiehaní. Je logické, že spojke nepomáha ani keď zbytočne veľa preraďujete. To sa však moc obmedziť nedá.

Spojka a štartovanie

Pre viacerých je možno zaujímavosťou, že podľa odborníkov by sa malo auto štartovať bez zošliapnutia spojky. Ide o to, že keď pred štartovaním zatlačíte spojku, z axiálnych ložísk sa vytláča olej von. Pri naštartovaní tam potom vzniká veľké trenie. Preto by sa mal len zaradiť neutrál a naštartovať bez spojky. 

Batéria má síce o niečo vyšší odber energie ale pokiaľ je v dobrom stave mala by to zvládnuť. Zatlačený spojkový pedál má však výhodu, že pri zabudnutom zaradenom rýchlostnom stupni autom pri naštartovaní nepohne. Preto niektoré moderné autá ani nedovoľujú naštartovať bez stlačenej spojky.