17 rád pre starostlivosť o auto

Dôvodov prečo sa starať o svoje auto môže byť niekoľko a sú dosť dôležité. Pre niekoho je to hobby a umýva auto pomaly každý týždeň. Tak isto je to dobrý pocit, keď doprajete svojmu autu potrebný servis a údržbu. V neposlednom rade je to finančný dôvod, kedy si vaše auto udrží čo najväčšiu hodnotu. V najlepšom prípade si ale užijete jeho dlhú životnosť, pekný vzhľad a spoľahlivosť vy sami.

Utieranie palubnej dosky auta

Koľko krát stačí málo, ale auto sa vám odvďačí. Zhrniem tu rôzne tipy, rady alebo pravidlá ako sa starať o vaše auto už od prvého kilometra.

Zábeh nového auta

Pokiaľ máte nové auto veľmi dôležitý je jeho zábeh. Ten by mal trvať cca 3000 až 5000 kilometrov. Zábeh sa netýka len motora ale napríklad aj prevodovky, bŕzd a iných súčiastok.

Všetky pohybujúce sa súčiastky majú od výroby určité mikroskopické nerovnosti, ktoré sa musia pomaly a jemne zabrúsiť správnou jazdou. Pohybujúce plochy sa prispôsobia jedna druhej a „sadnú si“. V opačnom prípade by ste sa mohli dopracovať k takým veciam ako je vyššia spotreba paliva, motorového oleja a nižšiemu výkonu.

Prevádzková teplota motora

Nezaťažujte motor ihneď po štarte a je jedno v akom ročnom období. Jazdite pokojne a vyhýbajte sa vysokým aj moc nízkym otáčkam. Doprajte autu pár kilometrov takejto pokojnej jazdy kým sa motor a motorový olej zohreje na správnu prevádzkovú teplotu.

V zime ešte pred tým ako s autom vyrazíte ho nechajte približne 5 minúť bežať na voľnobehu. Môžete si popritom poometať auto od snehu alebo odškrabať zamrznuté čelné sklo. Následne môžete vyraziť pokojnou jazdou v prvej tretine otáčkového spektra.

Turbo

Detail turbodúchadla

Pokiaľ máte preplňovaný motor, teda turbodúchadlo, mali by ste na neho myslieť. Po jazde na diaľnici, športovej jazde alebo jazde kedy ste motor zaťažili viac, nevypínajte motor ihneď. Pred vypnutím počkajte na voľnobehu približne 1 minútu a tým turbodúchadlo schladíte.

Pri stojacom oleji v ložiskách turbodúchadla sa môže stať, že sa „spečie“ na karbón a je problém. Dochladzovať nemusíte len v prípade, že máte vodou chladené turbo alebo ste posledné kilometre jazdili normálnou a pokojnou jazdou.

Správny servis a údržba

Nezabúdajte na základný servis a údržbu ako vymieňanie motorového oleja, filtrov, kvapalín, prípadne ich doliatie. Samozrejme aj iných potrebných vecí.

Zapalovacie sviečky a náradie

Motorový olej meňte po maximálne 15 000 kilometroch. Ak motor zaťažujete viac či už športovou jazdou, jazdou po diaľnici alebo jazdou na LPG, kľudne ho vymeňte aj po 10 000 kilometroch. Kontrolujte aj jeho hladinu. Pri varovnej kontrolke nedostatku oleja s autom v ceste nepokračujte.

Všímajte si auto a pri rôznych divných zvukoch, vibráciách, vysokej hlučnosti, dymivosti z výfuku a samozrejme pri svietiacich kontrolkách ktoré naznačujú poruchu navštívte servis.

Napríklad pri dolievaný skontrolujte či sa na hladine chladiacej kvapaliny nenachádzajú rôzne škvrny. Alebo či sa na spodnej strane viečka od motorového oleja nenachádza maz alebo emulzia bielej alebo kapučínovej farby. Takisto náhla zvýšená spotreba daných kvapalín môže naznačovať poruchu.

Umývanie auta

Dôležité je umývanie nie len počas leta ale aj v zime. Čo sa týka exteriéru, posypová soľ a špina z ciest môže spôsobiť koróziu na karosérií. Keď dávate auto do garáže môže to byť o to horšie, pretože roztápajúci sa sneh so soľou nie je vhodná kombinácia. Najlepšie by bolo umyť alebo opláchnuť auto. Určite neodporúčam umývať auto v autoumyvárni pomocou kief. Môžete si tým poškodiť lak.

Pred zimou je dobré auto navoskovať, použiť rôzne keramické ochrany alebo sealanty.  Voskovanie má však stále veľký význam aj v lete ako ochrana pred slnečným žiarením a následným poškodeným alebo postupným zmatnením laku. Samozrejme pred aplikáciou musíte auto dobre umyť. Tiež je fajn nezabudnúť na namazanie tesnení okolo dverí rôznymi prípravkami. Hlavne pokiaľ neparkujete v garáži. Môžete tým predísť tomu, že pri silných mrazoch neotvoríte dvere.

Udržujte správne otáčky

Ilustrácia tachometra

Jazdite pri vhodných otáčkach. Treba sledovať a počúvať motor. Pri jazde do kopca používajte taký rýchlostný stupeň, pri ktorom po zatlačený plynového pedála má auto snahu zrýchľovať. Pri benzíne pre približnú predstavu to môže byť napríklad 3000 otáčok, pri nafte 2000 otáčok. Podobne je to samozrejme pri predbiehaní alebo keď je auto zaťažené.

Pri bežnej jazde na rovine je dobré udržiavať aspoň približne 2000 otáčok na benzínovom motore a pri naftovom 1600 otáčok.

Nie len vysoké otáčky škodia motoru ale tak isto aj nízke. Pri nich sa vytvárajú usadeniny karbónu a u priamovstrekových obzvlášť.

Tankujte kvalitu

Či už tankujete benzín, naftu alebo LPG… Tankujte vždy kvalitu. Tu sa naozaj šetriť nevypláca. Vyhýbajte sa nekvalitným čerpacím staniciam. Sem tam môžete natankovať aj prémiové palivo na prečistenie motora.

Čo sa týka benzínu tak prémiový určite natankujte v prípade keď neplánujete s autom dlhšiu dobu jazdiť. Keď viem, že nebudem tankovať alebo nestihnem vyjazdiť palivo, ktoré mám v nádrži skôr ako za 2-3 mesiace, tankujem jedine to prémiové. Štandardný benzín (E10) obsahuje viac biozložiek, ktoré dokážu viazať vzdušnú vlhkosť lepšie, čo je nežiadúce. Aj preto je dobré v zime tankovať plnú nádrž.

Šetrite prevodovku

prevodovka

Čo sa týka automatickej prevodovky zmenu režimov vykonávajte iba počas státia. Neraďte z N do D pri vysokých otáčkach. Pri státi na semafore nevyraďujte do N  a nechajte ju radšej v režime D(S).

Pri režime P používajte aj ručnú brzdu (pri extrémne mrazivom počasí však môže primrznúť). Ak by do vás napríklad na parkovisku niekto „ťukol“ automatická prevodovka bez použitia ručnej brzdy sa tak môže poškodiť.

Vymieňajte olej v automatickej prevodovke každých 60 000 km pri nenáročnom využití.

Pokiaľ máte nefunkčný motor s automatickou prevodovkou a potrebujete aby vás niekto odtiahol pomocou lana tak iba na kratšiu vzdialenosť a do rýchlosti 50km/h.

Pri manuálnej prevodovke samozrejme tiež platí, že spiatočka sa radí až pri úplnom státí auta. Pri dlhšom státí napr. na semafore do neutrálu vyraďujtePri šoférovaní si neopierajte ruku o radiacu páku. Inak si môžete prevodovku zničiť.

Neroztláčajte auto

Auto sa nesnažte naštartovať pomocou roztláčania alebo pustením z kopca. Kedysi to možno fungovalo. Dnes už nie. Dokonca si môžete motor zničiť tým, že vám preskočí rozvodový remeň či dokonca aj reťaz.

Pri nefunkčnej autobatérií sa nepokúšajte neustále štartovať. Môžete ju tým úplne zničiť. Jediným reálnym riešením sú tak štartovacie káble.

Brzdite správne

Využívajte brzdenie motorom. Ide o podraďovanie rýchlostného stupňa bez použitia plynu. Dole kopcom tak budete brzdiť motorom a nie brzdami. Šetrí sa brzdové obloženie a neprehrejete tak brzdy či brzdovú kvapalinu.

Keď už musíte súčasne aj brzdiť pri jazde dole kopcom brzdite radšej to prerušovane aj keď trochu silnejšie miesto dlhého a súvislého brzdenia. Brzdový kotúč sa tak nebude neúmerne prehrievať.

Brzdiť môžete aj po rovnejšej ceste napríklad keď chcete pred vjazdom do obce spomaliť na požadovanú rýchlosť. Šetríte tým aj palivo keďže pri brzdení motorom je spotreba paliva nulová.

Pozor však na prvý či druhý rýchlostný stupeň. Tie sú konštruované na nízke rýchlosti. Brzdenie na jednotke neodporúčam. Brzdiť na druhom stupni má zmysel v prípadoch keď idete naozaj pomaly po dlhšej trase z kopca.

Pri brzdení motorom sú otáčky logicky vyššie. Všetko ale treba robiť s mierou. Preto sa na takéto brzdenie odvážte vtedy, keď poznáte svoje auto a viete, že vám pri zaradení daného prevodového stupňa nenaskočia až príliš vysoké otáčky. 

Radšej vypnite Start-stop systém a ECO režim

Deaktivovaný start-stop systém

Štart stop systém prispieva napríklad k opotrebovaniu hriadeľa, ložísk a turbodúchadla. A pritom s ním ušetrite len zopár kvapiek paliva. Určite by som radil ho pri každom štartovaní vypínať bez ďalšieho rozoberania nevýhod ktorých je viac ako výhod.

Tak isto nepoužívajte žiadne ECO režimy, ktoré sa neodporúčajú ani pri zábehu nového vozidla a nedosiahnete s ním žiadnu zázračnú spotrebu. Radšej jazdite úsporne a buďte ECO vy sami. Brzdite motorom, predvídajte, ponáhľajte sa tak povediac pomaly, majte správny tlak v pneumatikách, za obcou sa rozbiehajte svižne a nie pomalým tempom po dlhý čas, používajte vhodné rýchlostné stupne (určite ale motor „neduste“), nepoužívajte zbytočne klimatizáciu, vypínajte motor pri dlhom státí… A tak ďalej.

Šetrite spojku

Keď s autom stojíte na semafore, v kolóne alebo dlho niekde na križovatke, vyraďte do neutrálu (pri manuálnej prevodovke). Zaradená rýchlosť a dlhé čakanie so zošliapnutou spojkou nie je dobré.

V kolónach sa nerozbiehajte kvôli posunutiu auta o pár centimetrov. Časté a zbytočné rozbiehanie spojke škodí.

Dlhé nechávanie spojky v zábere nie je vhodné. Počas jazdy si neopierajte nohu o spojku a nerozbiehajte sa pri vysokých otáčkach.

Ručná brzda

Či máte manuálnu alebo automatickú prevodovku používajte ručnú brzdu. Pri parkovaní len za použitia rýchlostného stupňa trpí ložisková sústava ale čiastočne aj rozvody. Pri pohybe alebo náraze sa motor pretočí a rozvody môžu preskočiť. Náchylnejšie sú s motory s rozvodom poháňaný remeňom ale dnes bývajú náchylné už aj tie reťazové.

Tak môže vzniknúť porucha celého agregátu. Môže sa tak isto stať, že pri opotrebovanej spojke sa môže auto pohnúť a dokonca rozbehnúť. Pre zaujímavosť, rapkavý zvuk pri zaťahovaní nepoškodzuje ručnú brzdu.

V zime ale môže ručná brzda zamrznúť a preto sa ju snažia vodiči nepoužívať. Ak vás to zaujíma spomeniem ďalšiu zaujímavosť, že konkrétne to, čo pri ručnej brzde mrzne, sú nečistoty na lankách a mechanizmoch, ktoré obsahujú vodu.

Ak ste ju už ale použili a zamrzla vám, je tu pár rád ako si môžete pomôcť. Naštartujete auto, skúste poklepať po brzdách a po náboji kolesa (napríklad kľúčom na matice), zopár krát skúste uvoľniť a zatiahnuť ručnú brzdu a skúste sa pohnúť ale určite nie nasilu.

Elektrické alebo elektronické brzdy by zamrznúť nemali. Stále však môžu zamrznúť samotné brzdy.

Výtlky na cestách

Veľmi jednoduchá a celkom samozrejmá rada je vyhýbanie sa dieram a hrboľom na ceste. Inak si môžete poškodiť viaceré veci akými sú pneumatiky, podvozok, tlmiče, geometria, či disky. Keď už vám ale nič iné nezostáva a cez dieru musíte prejsť tak aj v tomto prípade vám poradím. 

Pred danou dierou samozrejme spomaľte kým sa dá, ale len pred ňou. Pri prechádzaní cez ňu už určite nebrzdite a voľne prejdite. Dokonca počas toho ako dierou prechádzate sa radí skôr pridať aby sa koleso „vyhrabalo“.

Nejazdite s prázdnou nádržou

Pokiaľ jazdíte so skoro prázdnou nádržou, znamená to, že je v nej veľa vzduchu ktorý môže kondenzovať a vznikajú kvapôčky vody. Je to zlé napríklad pre palivový filter. Taktiež palivové čerpadlo, do ktorého môže vzduch vniknúť a môže sa prehriať a zničiť. Pri plnej nádrži je aj menšia šanca, že sa prirodzené usadeniny na spodku nádrže nasajú, zanesú filtre a zaťažia motor.

Jazdite dlhšie trasy


cesta-a-krajina

Časté jazdenie na krátke vzdialenosti sú pre moderné priamovstrekové motory veľmi zlé. Dochádza pri nich k riedeniu oleja s benzínom a ten sa potom nestíha odpariť za pomoci tepla pri vyššej záťaži motora. Pokiaľ sa dá tak krátke trasy obmedzte.

Škodí to aj autobatérií. Pri častom štartovaní vydá zo seba veľa energie. Pokiaľ pojazdíte s autom napríklad len 10 minút, nemá sa stihnúť ako dobiť. Ak ste hodinu v nejakej dopravnej zápche tiež to moc nepomáha.

Keď jazdíte krátke trasy alebo dokonca moc s autom ani nejazdíte, dobíjajte autobatériu pomocou inteligentných autonabíjačiek raz za približne 1 až 2 mesiace.

Jazdenie dlhších trás má o to väčší význam pri naftových motoroch s DPF filtrom. Ak sa regenerácia aktivuje snažte sa pojazdiť s autom dlhšiu trasu.

„Prevetrajte“ motor

Sem-tam je dobré zajazdiť si s autom trochu športovejšie (ale bezpečne). Pri spaľovaní paliva sa tvoria karbónové usadeniny, ktoré nie sú vôbec pozitívne.

Pri vyššej záťaži motora vo vyšších otáčkach, kedy sa dostane do valca viac paliva, vznikne aj väčšie teplo a aj za pomoci väčšieho tlaku sa karbón z piestov a ventilov vypáli.