Oplatí sa tankovať prémiové palivá ?

Veľa vodičov sa pýta, či má zmysel tankovať prémiové palivá. Odpoveď nie je zložitá ale závisí čo od paliva potrebujeme alebo očakávame. V prvom rade či už sa bavíme o benzíne, nafte či LPG, odporúčam tankovať kvalitné palivá u serióznych značiek čerpacích staníc. Šetrenie a tankovanie u podozrivých predajcov sa vám neoplatí a v konečnom dôsledku prerobíte.

Tankovanie benzínu do auta

Do auta treba tankovať palivo minimálne takej kvality, ako je odporúčané jeho výrobcom. Tento údaj je na viečku palivovej nádrže.

Prémiový benzín 

keď výrobca odporúča tankovanie benzínu s oktánovým číslom 95, môžete natankovať aj kvalitnejšie palivo s vyšším oktánovým číslom. V opačnom prípade kedy výrobca odporúča palivo s oktánovým číslom 98 alebo viac, tankujte len dané palivo. Núdzovo môžete natankovať aj 95-tku ale daný automobil vám neposkytne plný výkon a z dlhodobého hľadiska sa tankovanie takéhoto paliva neodporúča.

Otázkou zostáva, či sa oplatí tankovanie prémiového vysokooktánového paliva do áut, ktoré ho nepotrebujú. V určitých prípadoch určite áno. Hlavne keď sa bavíme o dlhšom skladovaní paliva.

Dnes obsahuje štandardný benzín viac bio zložky (E10) ako prémiové (E5). Pri častom tankovaní by sa nemal vyskytnúť žiadny problém a nemusíte míňať peniaze na prémiové palivá. Sem tam motoru však môžete pomôcť keď mu doprajete plnú nádrž aj práve prémiového paliva, ktoré obsahuje viacej aditív. Prečistíte si tým palivovú sústavu a udržíte ju v dobrom stave.

Čo sa týka výkonu, ten môže síce narásť ale iba o približne 1-2 KW a spotreba tak isto môže klesnúť ale zanedbateľne.

Skladovateľnosť benzínu

Problémom je hlavne skladovateľnosť. Palivo E10 obsahuje viac etanolu ktorý lepšie viaže vlhkosť. Keď naviaže veľa vlhkosti tak sa táto voda oddelí od benzínu a usadí sa na dne. Kovové časti palivového systému môžu trpieť koróziou. Problém môže nastať aj u gumových hadíc, plastov či tesnení. Tie začnú krehnúť a môžu sa rozpadávať.

Výraznejší negatívny vplyv môže nastať u áut poháňaným LPG, kde auto po naštartovaní prepne z benzínu na LPG pohon a tým sa benzín spotrebúva len minimálne. Preto je vhodné u týchto aut tankovať kvalitnejší benzín a ten vyjazdiť do 3 mesiacov. 

Problém s palivom E10 môžu mať kosačky, motorové píly, záhradná technika, motorky a všetko kde sa takéto palivo dlho skladuje alebo aj veľmi staré autá, ktoré nepovoľujú používanie paliva E10.

Prémiové palivo E5 obsahuje menej bio zložky. Navyše v takomto palive sa používa iná bio zložka (ETBE) a tá na tento problém tak netrpí.

Preto keď viete, že benzín nestihnete minúť do maximálne troch mesiacov, určite natankujte prémiové palivo (E5). Môžete tým predísť závažným komplikáciám.

Prémiová nafta

Celkovo však pomôžete nielen benzínovému motoru ale tankovanie prémiového paliva má pozitívne účinky aj u naftového auta. Je to vďaka vyššiemu tentokrát cetanovému číslu a teda lepšiemu spaľovaniu. U naftového auta je to lepšie spozorovateľné na lepšom výkone, hladšom a tichšom chode a postupne sa prejavujú tak isto aj čistiace schopnosti.