Viete kedy je potrebné kúpiť nové pneumatiky ?

S výmenou pneumatík je to ako s výmenou motorového oleja. Je to vec pri ktorej sa neoplatí šetriť. Navyše u pneumatík už ide aj o samotnú bezpečnosť posádky a odkladanie kúpy o rok alebo dva skutočne moc zmysel nemá.

Nové pneumatiky

 Zhrnieme si pár jednoduchých rád ako zhodnotiť stav pneumatiky a kedy dávajú nové pneumatiky zmysel.

Vizuálna kontrola

Či už prejdete cez nejaké väčšie nerovnosti alebo prezúvate pneumatiky, určite vizuálne skontrolujte ich stav. Pozrite sa či nemajú v sebe trhliny, vypukliny, rôzne poškodenia poprípade ostré predmety. Môžu byť samozrejme popraskané starnutím a samotným vekom pneumatiky.

Hĺbka dezénu 

Samozrejme hĺbka dezénu je veľmi dôležitá. Nie každý si je však istý kedy je už nevyhovujúci. Závisí to od toho, či sa jedná o letné alebo zimné pneumatiky. A tak isto od toho, kde a ako jazdíte. Poďme sa na to pozrieť.

Aj keď zákonom stanovená minimálna hĺbka dezénu môže byť nižšia, pri letných pneumatikách je dobré mať minimálne 3 milimetrový dezén. Keď jazdíte po meste nemusí sa stať nič závažné. Pokiaľ je však vozovka mokrá, pri väčšej rýchlosti vám hrozí aquaplaning. Je to teda veľmi nebezpečné.

Nehovoriac o tom aké krízové situácie bývajú počas zimy. Pokým zimné pneumatiky nemajú aspoň 4 milimetrový dezén, určite by som s nimi nejazdil. Tak isto, pokým najazdíte za rok viac ako pár tisíc kilometrov, neoplatí sa vám ani ich dojazdenie počas leta.  Budete mať väčšiu spotrebu nehovoriac opäť o nebezpečných krízových situáciách.

Ak zrovna nemáte merač na meranie hĺbky dezénu, môžete použiť 2-eurovú mincu, ktorej okraj má presne 4 mm. Na pneumatikách sa nachádzajú aj indikátory TWI, tie však naznačujú minimálnu hĺbku dezénu povolenú zákonom. Priamo na dezéne sa zvyknú nachádzaj aj rôzne číselné indikátory.

Indikátor opotrebenia dezénu pneumatiky

Nerovnomerne opotrebený dezén

Za normálnych okolností je samotný dezén pneumatiky opotrebúvaný rovnomerne. Pokým má pneumatika vyšší tlak ako je vhodné, logicky sa následne opotrebúva viac v strede behúňa. Pokým máte zase podhustené pneumatiky, stredná časť behúňa naopak dobre nedolieha a tak sa vám opotrebúvajú jej okraje.

Avšak rozoznávame viacej typov opotrebovania. Pokiaľ uvidíte, že jedna strana behúňa sa vám opotrebúva viac ako druhá, môže to súvisieť so zbiehavosťou kolies.

Pokiaľ je ale pneumatika nadmerne opotrebovaná na jednej strane, je pravdepodobne treba upraviť geometriu a nastaviť sklon tlmičov. Inak by sme sa potom mohli baviť celkovo o vyššej hlučnosti (kvôli vznikaniu zubov alebo „srsti“), spotrebe a ovládateľnosti. 

Geometria kolies auta

S tlmičmi môže byť problém aj keď zbadáte rôzne hrbolčeky alebo krátery. Ak sú pneumatiky dlho jazdené iba na jednej náprave naznačí vám to zubatý behúň.

Vek

Toto je ďalší dôležitý faktor, hoci často podceňovaný. Stará pneumatika tvrdne a strácajú sa aj jej dobré jazdné vlastnosti napr. priľnavosť, brzdenie či samotný komfort. Starne nie len počas používania ale aj keď auto dlhodobo stojí na mieste a dokonca aj pri nevhodnom skladovaní.

Na kondíciu pneumatík vplýva však veľa ďalších faktorov ako štýl jazdy a vozovky, zaťaženie, materiál a typ samotnej pneumatiky ale aj udržiavanie jej správneho tlaku. Vek kedy treba pneumatiku vymeniť je teda trochu diskutabilný.

Niekto kto jazdí športovo a potrebuje vyťažiť z pneumatík čo najviac mení pneumatiky skoro stále. Sú aj takí, ktorí naštartujú auto raz do týždňa keď idú na nákup a aj to len po meste. Takým vydržia pneumatiky aj 10 rokov.

Osobne odporúčam však meniť letné pneumatiky približne každých 6-7 rokovzimné pneumatiky každých maximálne 5 rokov. Ako hovorím, všetko závisí od samotného vodiča, jeho štýlu jazdy za rôznych podmienok a od jeho očakávaní.

Vek pneumatiky zistíte jednoducho. Za symbolom DOT nájdete štvorčíslie, kde prvé dve číslice znázorňujú číslo týždňa a ďalšie dve rok výroby pneumatiky (napr. 3719 = 37. týždeň, rok 2019).

datum-vyroby-na-pneumatike

Kedy sú nové pneumatiky nové ?

Starnutie pneumatík začína ich namontovaním na vozidlo. Nemusíte sa báť, že keď si kúpiťe 2 roky starú pneumatiku, tak ste stratili niečo z jej plnej životnosti. Nové pneumatiky sú nie len šetrne uskladnené a napustené ochrannou konzervačnou vrstvou ale nepôsobia na ňu negatívne vplyvy ako počas prevádzky.