5 najzaujímavejších automobilových faktov/mýtov 1.časť

To, že motorový olej sa musí meniť minimálne raz za 15 000 km alebo, že zimné pneumatiky majú dobré vlastnosti prvé cca 4 roky je celkom známe. Poďme sa však pozrieť na ďaľšie zaujímavé mýty alebo fakty zo sveta áut. 🙂

Drahé strieborné auto na ceste

Pneumatiky rovnakej značky, modelu a tých istých rozmerov musia byť rovnaké

Nemusia :). Môžete mať tú istú značku, model a presne tie isté rozmery pneumatík spolu s rýchlostným a hmotnostným indexom ale nemusia byť rovnaké. Môžu mať úplne odlišnú hrúbku dezénu, konštrukciu, iné jazdné vlastnosti alebo odlišný vzor dezénu.

Bavíme sa tu o značených pneumatikách. Výrobcovia si na prémiovejšie a športovejšie vozidlá dávajú vyrábať vlastné značené pneumatiky. Pri rozmeroch pneumatiky sa tak dá stretnúť napr. s označením HN pre Hyundai N, AO pre Audi alebo s hviezdičkou (*) pre BMW.

Je nebezpečné doliať do motora hocijaký motorový olej

Nie je to pravda. Všetky dnešné motorové oleje sú vzájomne miešateľné. Keby aj zmiešate viac ako 2 oleje, aj tak sa vám nič nezrazí a nič sa nestane. Pri zmiešaní sa môže zmeniť viskozitná charakteristika. Zaujímavosťou je, že v určitých prípadoch môže dokonca s dvoch rôznych olejov s viskozitou 5W40 vzniknúť 10W40.

Pre núdzové doplnenie motorového oleja môžete doliať aj iný motorový olej ako je v motore a nič závažného sa diať nebude. No dlhodobo je samozrejme vždy správne mať v motore len taký olej, aký odporúča výrobca vozidla.

Pri jazde na spotrebu treba akcelerovať pomaly

Je síce fakt, že rýchle akcelerovanie ako keby sme išli predbiehať na spotrebu vplýva veľmi zle. No pomalé naberanie rýchlosti a „hladkanie“ plynového padálu, keď chcete zrýchliť pri konci obce je tak isto zlé. Najlepšie urobíte, keď sa rozbehnete primerane svižne a pri nadobudnutí požadovanej rýchlosti zaradíte optimálny prevodový stupeň. Rýchlosť tak už len udržujte.

Olej v prevodovke je doživotný

automaticka-prevodovka

Ako aj pri motorových olejoch tak isto aj pri prevodových neplatí, že olej je „doživotný“. Či sa už jedná všeobecne o automatickú alebo manuálnu prevodovku. Obzvlášť by som sa staral o automatickú prevodovku a olej menil približne každých 60 000 km. Pri častej jazde po meste, v teréne, či ťahaní prívesu a jej náročnejšom využití by som tento interval určite skrátil.

Testovanie hydrofóbnych vlastností voskov

Možno ste sa stretli s nejakými testami, kedy po nanesení vosku na karosériu sa skúšala jeho schopnosť odpudzovať vodu. Takto testovať vosky sa však nedá.

Hydrofóbny efekt na kapote auta

Keď použijeme dva rôzne vosky, jeden síce môže mať lepšie hydrofóbne vlastnosti ako ten druhý, no o týždeň ich môže mať horšie a výsledok sa môže obrátiť. Preto porovnávanie voskov liatím vody na kapotu auta po ich aplikácií nie je moc hodnoverné.