Na ktorú nápravu dať lepšie pneumatiky ?

Téma pneumatík býva často odsúvaná trochu bokom. Človek venuje pozornosť nie len autu ako takému ale míňa peniaze často na iné a zbytočnejšie veci. Pri tom pneumatiky sú z hľadiska bezpečnosti veľmi dôležité. Treba zvážiť, či nie je čas vymeniť opotrebované pneumatiky o nejaký ten rok skôr a kúpiť nové za rozumnú cenu.

Nové pneumatiky v sklade

Je zaužívané, že pneumatiky sa pri menení striedajú a na hnanú nápravu sa namontujú tie s lepším dezénom. Je to spôsobené tým, že práve na hnanej náprave sa oveľa skôr zoderú a tak sa bude celá sada pneumatík opotrebovávať rovnomerne.

Poďme sa ale pozrieť na samotnú problematiku, kedy je jeden pár pneumatík opotrebovaný viac hlavne pri dokupovaní iba jedného páru pneumatík a nie celej sady. Je lepšie dať takéto pneumatiky „dopredu“ alebo „dozadu“ ?

Lepšie pneumatiky „vzadu“: správna voľba

 

Koleso na zadnej náprave auta

Odpoveď je možno prekvapujúca ale vyhráva zadná náprava a to v každom prípade. Aj keď väčšina áut býva s pohonom prednej nápravy, práve na tú sa odporúča použiť  „horší“ pár pneumatík.

Vodič má s prednými kolesami priamy kontakt. V prípade, že sú na prednej náprave opotrebovanejšie pneumatiky, vodič cíti čo si môže dovoliť a aká je ovládateľnosť vozidla. Keď je ovládateľnosť zlá tak ide o to opatrnejšie a pomalšie. Inak by ho mohli takéto pneumatiky rýchlo zradiť. 

Keďže sú ale na zadnej náprave použité lepšie pneumatiky, tie budú svoju funkciu plniť spoľahlivejšie. Tým sa zabraňuje pretáčavému šmyku.

Pretáčavý šmyk je veľmi nebezpečný. Ide vlastne o to, kedy predné pneumatiky napr. v zákrute pekne držia smer jazdy ale tie zadné sa dostanú do šmyku. Akoby chcel zadok auta predbehnúť svoj predok. Tak môže urobiť vozidlo ako sa vraví doslova „hodiny“.

Lepšie pneumatiky vpredu sú nebezpečnejšie

Koleso na prednej náprave auta

Opačný prípad nastáva, keď sú lepšie pneumatiky na prednej náprave. Vodič má pocit, že auto je bezpečnejšie, lepšie sa mu brzdí, zatáča, zrýchľuje a auto skrátka dobre drží na ceste. Nie však tak dobre je na tom zadná náprava, ktorá v kritických situáciách môže človeka sklamať. Vozidlo sa dostane ľahšie do pretáčavého šmyku. Takéto vozidlo je ťažko ukorigovať a bočný náraz vozidla je pritom veľmi nebezpečný.

Záver

Novší pár pneumatík s lepším dezénom by sa mal vždy použiť na zadnej náprave. Tá udržuje smerovú stabilitu auta. Zabráni sa tak pretáčavému šmyku, ktorý je takmer nezvládnuteľný aj pre skúsenejších šoférov. Hlavne pri rýchlostiach mimo obce.

Faktom však zostáva, že na aute je najlepšie mať všetky pneumatiky v rovnakom stave. Jedná sa jak o hĺbku dezénu tak aj o samotný vek. Obzvlášť v zimnom období. Preto sa odporúča kupovať vždy celú sadu nových pneumatík.