Mýty vs fakty o motorových olejoch

Ešte aj dnes kolujú medzi motoristami veľké mýty a nepravdivé informácie o motorovom oleji. V tomto článku si skúsime dané tvrdenia trochu poupratovať.

Kontrola motorového oleja pomocou mierky v motore

Minerálny vs syntetický

Či je na etikete napísané syntetický alebo plne syntetický olej, aj tak má v sebe menej alebo viac minerálnych zložiek. Momentálne sú oleje na takej dobrej úrovni, že vlastnosti minerálnych a syntetických olejov sa skoro vyrovnali. Dnes tak už naozaj kúpite buď dobrý, alebo ešte lepší motorový olej. Pokým sa teda nebavíme o výnimkách lacných olejov pre staré motory.

Samotnú kvalitu a životnosť určuje výkonová špecifikácia (napr.  ACEA A3) a nie viskozita či dokonca značka výrobcu oleja. Oleje ako napr. 0W40 a 5W40 sa kvôli svojej viskozite dostanú na potrebné miesta rýchlejšie ako oleje SAE 10W40 či 15W40. To však nehovorí nič o spomínanej kvalite alebo životnosti motorových olejov.

Rozdeľovanie olejov na minerálne, polysyntetické a syntetické je prežitok zo 70. a 80. rokov. Tieto termíny by nemali vôbec existovať.

Ako je to s tou výrobou olejov ?

Základové oleje vyrába väčšina známych a veľkých spoločností vo vlastných rafinériách. Veľké a významné rafinérie nepratia len jednej spoločnosti ale podiel v nej má viacero spoločností. Významné olejárske rafinérie môžeme hľadať v Malajzii či v Singapure. Nedá sa povedať, že motorové oleje predávané v Európe sa vyrábajú zo základový olejov z európskych rafinérii.

Výroba aditív sa sústreďuje prevažne v dvoch veľkých aditivárskych firmách. Tie vyrábajú kompletné aditíva pre motorové oleje či maziva. Je zopár firiem, ktoré vyrábajú len niektoré aditívna. Olejárske firmy nevyrábajú žiadne vlastné aditíva. Tie kupujú práve v aditivárskych firmách. S aditívami dostanú dokonca návod pre výrobu motorového oleja a tak veľa krát nepoznajú ani približné zloženie aditív, ktoré miešajú do olejov.

Dostávame sa k miešaniu motorových olejov na ktoré sa používa zmes základových olejov. Tým sa nastavuje požadovaná viskozita. Do základného oleja sa nadávkuje aditivačný balík. Miešarňu má každá olejárska spoločnosť a používa základové oleje z toho istého zdroja až na pár malých výnimiek.

Dá sa povedať, že čo motorový olej, to tá istá aditivácia a iný základový olej. Dokonca sú špeciálne motorové oleje ako napr. tie s predlženými výmennými intervalmi, kde je možné stretnúť sa aj s tým, že firmy tieto už hotové motorové oleje od seba kupujú. Aj keď sa môže jednať o rôzne značky olejov, môže sa stať, že sú rovnaké.

Long Life oleje

Nie, stále ešte nevymysleli doživotné oleje ani olej, ktorý vydrží viac ako tie štandardné. Neverte tomu, že olej stačí vymeniť každých 30 000 kilometrov. Nachádzajú sa v ňom nečistoty, v benzínovom motore degraduje aj kvôli vyšším teplotám, v naftovom je znečistený sadzami. 

Kvalita oleja, lepšia výkonová špecifikácia či norma nemá skutočne vplyv na výmenu motorového oleja. Limit pre výmenu oleja určuje výrobca motora, no aj ten je len maximálny a väčšinou veľmi prehnaný.

Je známe medzi motoristami, že olej sa má meniť každých 15 000 kilometrov. Aj to je však maximálny interval za ideálnych podmienok. Motoru prospeje vždy, keď vymeníte olej o niečo skôr. Pokým jazdíte krátke trasy so studenými štartmi, jazdíte športovo alebo zaťažujete motor, meňte olej každých 10 000 kilometrov. Dôležitý je aj časový údaj. Preto ho nenechávajte v aute viac ako 1 rok.

Vzájomná miešateľnosť

Všetky oleje sú vzájomne miešateľné. Pokiaľ zmiešame 2 alebo aj viac olejov, nikdy sa vám nič nezrazí ani nič podobného. Tohto ste sa mohli báť konkrétnejšie niekedy v druhej polovici 70. rokov, keď sa začínalo so syntetickými olejmi. Dnes si nikto nedovolí vyrobiť olej, ktorý by nebol s ostatnými miešateľný.

Pri miešaní sa však môže zmeniť viskozitná charakteristika. Pri zmiešaní dvoch rôznych olejov SAE 5W40 môže dokonca vzniknúť za určitých okolností olej SAE 10W40. A ani pri zmiešaní oleja 5W40 s olejom 15W40 nemusí vzniknúť 10W40.

Núdzovo je tak možné doplniť všetko a motoru to moc nezaškodí. Odporúča sa však doplňovať vždy taký olej, ktorý už v motore je.

Náhle rozpustenie karbónových usadenín

Oleje ako napr. 15W40 majú dostatok potrebných aditív a motory, ktoré ich používajú sú v podstate tak isto čisté ako motory používajúce iné, akože „plne syntetické oleje“. Za predpokladu, že majú rovnakú alebo podobnú výkonovú špecifikáciu.

Nemusíte sa vôbec obávať žiadaného náhleho rozpustenia karbónových usadenín, ktoré zadrú motor. Pre zopakovanie, dnešné motorové oleje sú také kvalitné, že je možná náhrada akéhokoľvek oleja s hocijakým iným motorovým olejom a to vždy. 

Pripomeniem však, že vždy sa odporúča dávať a nalievať do motora taký olej, ktorý spĺňa potrebné špecifikácie a normy predpísané výrobcom automobilu. Avšak daného javu sa báť nemusíte pokiaľ nemáte 20 a viac ročné auto. Tam by už na mieste určitá opatrnosť bola.

Chemicko-fyzikálne nezmysly

Už ste určite možno počuli o zázračných aditívach, určené na samostatné pridanie do motorového oleja. Frázy ako zníženie trenia o x % a mnoho iného síce znejú krásne. Problém však je, že sú to chemicko-fyzikálne nezmysly.

Už samotný olej obsahuje rôzne prísady a keď do takéhoto oleja pridáte doplňujúce aditíva, pridáte mu vlastnosti, ktoré už má. Dané aditíva samé o sebe možno naozaj obmedzujú trenie o niečo viac. Je tu však ďalší problém. Motorový olej je vyrobený tak, aby chránil aj proti korózii. To už však neplatí u zázračných prípravkoch. Zlepšenie mazivosti by tak v konečnom dôsledku bolo sprevádzané korozívnym pôsobením. Nedávajte tak do motorového oleja nič okrem samotného motorového oleja.