Ako si vybrať tie najlepšie letné pneumatiky

Letné pneumatiky sa zdajú byť menej dôležité ako tie zimné. V zime hrozí logicky väčšie nebezpečenstvo šmyku a nebezpečnejších situácii na zľadovatenej alebo zasneženej ceste. Nebezpečná a krízová situácia však môže nastať aj v lete. Aj keď najdôležitejší faktor má v rukách stále sám vodič, oplatí sa mať na aute pneumatiky v dobrom stave.

Letné pneumatiky poukladané vodorovne na sebe

Kedy si kúpiť nové ?

Letné pneumatiky vám vydržia približne 6-7 rokov. Hĺbka dezénu by mala byť minimálne 3 milimetre aby pracovala obstojne. To sú však všeobecné hodnoty, pri ktorých treba zvážiť kúpu nových pneumatík. Veľký vplyv má však to, v akých podmienkach človek jazdí.

Na suchej vozovke, pri malej rýchlosti a pri malom kilometrovom nájazde, vám takáto pneumatika môže stačiť a vydrží ešte nejaký ten rok. Sú vodiči ktorý jazdia veľmi málo a nechajú takéto pneumatiky na aute aj do 10 rokov. Samozrejme za predpokladu, že je v dobrom stave a má ešte vyhovujúci dezén. Pri situácii kedy auto viac menej stojí v garáži a prevetrá sa iba raz za týždeň keď treba ísť na nákupy v meste to nie je ešte problém.

Iné je to pri mokrej vozovke hlavne mimo mesta. Každým milimetrom ktorý sa stratí na dezéne pneumatiky je situácia horšia. Keď jazdievate pomerne často a nie len po meste, už aj pneumatiky s 3 milimetrovým dezénom môžu znamenať problém.

Aký rozmer je najlepší ?

Niekto vyžaduje športový vzhľad, niekomu však ide hlavne o bezpečnosť a komfort. Všeobecne sa dá povedať, že pokiaľ máte na výber, širšie pneumatiky sú všeobecne lepšou voľbou. Budú lepšie „držať“ na ceste a aj lepšie brzdiť. Väčší pozor ale na mokrej vozovke.

Pokiaľ prihliadate na komfort a hlavne si nechcete pneumatiky a podvozok doničiť platí, že treba mať dostatočný bočný profil. Prečo ? Jednoducho preto lebo „hrubšie“ pneumatiky lepšie odolávajú jamám na ceste.

Ktorá značka je tá najlepšia ?

Je to opäť veľmi jednoduché. Poobhliadať sa môžete po rôznych testoch pneumatík. Ak sa vám nechce, pomôcť vám môže aj štítok na pneumatikách s orientačnými hodnotami. Na ňom si môžete pozrieť či je konkrétny model pneumatiky zameraný na ekonomickú alebo skôr bezpečnú jazdu.

Keď jazdíte športovo a chcete kvalitné pneumatiky, môžete sa poobzerať po značkách ako Pirelli, Continental, Michelin, Dunlop alebo takou strednou cestou môže byť Hankook.

Pokým nejazdíte športovo, nejdete do extrémov a chcete ušetriť, chybu nespravíte ani pri značkách ako Barum, Sava, Matador či Nexen.

Zimné pneumatiky v lete

Vodiči radi šetria tým, že nechajú zimné pneumatiky na aute celý rok. Pokiaľ však s autom najazdíte v lete čo i len pár tisíc kilometrov, odporúčam nerobiť to. A pozrieme sa na to prečo.

Majú horšiu styčnú plochu s vozovkou kvôli drážkam prispôsobeným pre zimnú prevádzku a horšie odvádzajú vodu. Na suchej vozovke sa síce s takou pneumatikou ako-tak jazdiť dá, ale na mokrej vozovke sa správa skoro ako letná pneumatika v zime.

Samozrejme zmes zimnej pneumatiky nie je prispôsobená na prevádzku v lete a v kritických situáciách alebo v zákrutách sú nebezpečné.

Netreba zabúdať ani na to, že majú horšie brzdné vlastnosti kedy sa brzdná dráha predlžuje asi o 20 až 25 %.

Treba sa pripraviť aj na vyššiu hlučnosť, vyššie opotrebovanie a vyššiu spotrebu paliva, ktorá v priemere narastie cca o 5 až 10 %.

Takže v konečnom dôsledku jazda so zimnými pneumatikami v lete môže byť za istých okolností nie len nebezpečná ale nepodarí sa vám ani ušetriť.