Karbónovanie motora, postrach moderných áut

Spaľovanie nikdy nebude na 100 % dokonalé. Benzín obsahuje veľké množstvo uhlíka a tak nastáva karbónovanie motora. Karbón sú vlastne zbytky organických, na uhlíku založených zlúčenín.

Usadzuje sa na piestoch, hlave motora, spodnej strane ventilov ale aj sviečkach. Je to veľmi zlý a nežiaduci jav hlavne pri priamovstrekových motoroch. U nich karbonizuje aj sanie a vstrekovače, ktoré sú umiestnené priamo v spaľovacom priestore.

Auto s otvorenou kapotou

Motory s nepriamym vstrekovaním majú výhodu v tom, že vstrekovač je umiestnený v sacom potrubí. Vstreknutý benzín tam obmýva sacie potrubie aj so sacími ventilmi. Preto sú voči tomuto nepriaznivému javu odolnejšie.

V priamovstrekových motoroch idú síce spaliny preč cez výfukové potrubie, ale ešte predtým sú nachvíľu pootvorené aj sacie ventily. A tak tieto uhlíkové sadze vznikajú aj z vnútornej strany sacích ventilov a celkovo v sacom potrubí.

Karbónovanie motora a následky 

Motor postupne stráca výkon, vzniknúť môže detonačné horenie (klepanie motora) a tak sa zvýši spotreba. Opotrebovať sa však môžu aj steny valcov keďže karbón sa dostane aj do spaľovacieho priestoru. Jeho usadeniny sú totiž abrazívne.

Karbónovanie môže vzniknúť v novom priamovstrekovom motore kľudne aj po niekoľkých desiatkach tisíc kilometroch.

Ako s karbónom „zatočiť“ ?

Karbónovanie je o dôvod viac prečo sa o motor starať. V aute súvisí jedno s druhým. Keď sa vám niečo pokazí alebo je niečo v zlom stave, následkom môžu byť ďalšie nákladné a veľa krát zbytočné poruchy. Motoru tak vždy pomôžete správnym servisom ale aj štýlom jazdy. To je dôležité práve aj na zamedzenie nadmerného karbónovania.

Majte v aute čerstvý motorový olej

Toto je veľmi omieľaná téma. Ak ste sa ňou zaoberali tak určite viete, že včasná výmena motorového oleja ale aj udržovanie správneho množstva oleja v motore je veľmi dôležité.

Pri priamovstrekovom motore sa palivo vstrekuje priamo do spaľovacieho priestoru, kde sa musí rýchlo odpariť a premiešať so vzduchom. Počas jazdy za studena pri chode na bohatú zmes, sa ale benzín nestihne dobre premiešať. Piest potom čiastočne stiera tento nespálený benzín do oleja.

A preto aj tu stojí za pripomenutie, že výmenu motorového oleja treba vykonať každých maximálne 15 000 kilometrov. Toto je však maximálna hranica pri ideálnych podmienkach. Pokým chcete motoru dopriať to najlepšie, motorový olej vymeňte kľudne každých 10 000 kilometrov. Vráti sa vám to.

Tankujte kvalitu

Začneme samotným palivom. Určite netankujte nič z podozrivých čerpacích staníc. Pokiaľ by bolo palivo menej kvalitné, určite by to viedlo k väčšej tvorbe sadzí počas spaľovania.

Odporúčam aspoň niekedy natankovať nádrž prémiového paliva, ktoré obsahuje z pravidla viac aditív, prípadne nejaké aditívum pridať pred tankovaním klasického paliva zvlášť. Prečistíte a udržíte tak napr. vstrekovacie trysky čisté. Palivo sa tak bude správne rozprašovať a nebude tak dochádzať k nadmernému riedeniu oleja benzínom. Spaľovanie je tak účinnejšie čo môže mať len priaznivý vplyv na spotrebu paliva a výkon.

Navyše prémiové palivá mávajú vyššie oktánové číslo. To priaznivo pôsobí proti samozápalom a detonačnému spaľovaniu na ktoré môžu byť niektoré motory chúlostivé.

Karbónu sa síce na sacích ventiloch zbaviť nemusíte, ale tankovaním kvalitného alebo aditivovaného paliva tvorenie karbónu znížite.

Prevetrajte auto

Pretekársky automobil

Sem tam je dobré vykonať „taliansku“ údržbu auta. Neviete čo to je ? Práve taliani sú známi tým, že vedia aj s mestskými fiatkami jazdiť zúrivo až do červeného pásma otáčkomera.

Prevetrajte auto takouto športovejšou jazdou. Samozrejme až keď je zohriate na prevádzkovú teplotu. Všetko však s mierou a v rámci bezpečnosti.

Ide o to, že pri vyššej záťaži motora, kedy sa dostane do valca viac paliva, vznikne aj väčšie teplo a za pomoci väčšieho tlaku sa karbón z piestov a ventilov vypáli.

Odparí sa tak aj spomínaný benzín v oleji, ktorý sa tam dostane kvôli krátkym jazdám, pri ktorých máte pochopiteľne aj naschvál nižšie otáčky. To je o dôvod viac, zaradiť medzi krátke trasy aj nejakú dlhšiu.

Treba pamätať vždy na to, že pri bežnej prevádzke auta nie dobré jak neustále jazdenie vo vysokých otáčkach, tak ani „dusenie“ motora na príliš nízkych.