Vysoká vs nízka hladina motorového oleja

Nízka ale aj príliš vysoká hladina motorového oleja v motore môže vášmu autu uškodiť tak isto ako jeho neskoré výmeny. Na všetky tieto problémy je dosť citlivé napríklad turbodúchadlo. Hrozia však aj iné závažné poruchy. Preto je dôležité pravidelne sledovať  množstvo oleja v motore.

Kontrola hladiny motorového oleja

Vysoká hladina

Vysoká hladina oleja ja stav, kedy sa olej samozrejme nachádza nad maximom na mierke. Je tu určitá tolerancia ale pokým meriate hladinu oleja s autom na rovinke a zbadáte, že hladina oleja je vyššia ako 1-2 centimetre nad maximom, treba s tým niečo robiť.

Každé auto je iné ale pre predstavu 2 centimetre nad mierkou znamená asi pol litra oleja. Celý liter tak môže značiť 4 centimetre. Preto dolievajte olej po malých množstvách a medzi dolievaniami počkajte pár minút nech olej stečie do olejovej vane. Tak odmeriate jeho správnu hladinu.

Vysoká hladina môže vzniknúť aj krátkymi jazdami a nedokončenou regeneráciou filtra pevných častíc v naftových vozidlách. Ten sa regeneruje väčším vstrekom paliva, ktoré tak v konečnom dôsledku môže skončiť v motorovom oleji. Takýto problém treba riešiť. Riedený motorový olej s palivom už neplný dobre svoje mazacie schopnosti.

Čo hrozí pri veľkom množstve oleja ?

Penenie oleja a nízky tlak

Toto je najčastejšia príčina. Rotujúci sa hriadeľ môže „rozšľahať“ motorový olej so vzduchom. Zberná trubica olejového čerpadla tak nemôže olej správne nasávať, pretože motorový olej je spenený a obsahuje bublinky. Hrozí tým nízky tlak motorové oleja.

Vysoký tlak oleja

Opačná situácia nastáva, keď sa tlak oleja naopak zvýši. Tak môže unikať napr. olejovým tesnením kľukového hriadeľa, tesnením hlavy ale tesnením krytu ventilu.

Modrý dym z výfuku

Zapáchajúci modrý dym, ktorý ide z výfuku naznačuje, že je spaľovaný motorový olej. Rotujúci hriadeľ vtedy strieka hore do valcov viac oleja. Ten sa dostáva do spaľovacej komory práve jeho vysokou hladinou.

Iné problémy

Takto hrozia ďalšie závažné problémy ako poškodenie katalyzátora. Ďalej môže vysoká hladina oleja vyvolať aj väčší odpor proti pohybujúcim sa častiam ako piesty a ojnice. Toto môže dôjsť až k tomu, že motor zničíte a budete ho musieť dokonca vymeniť.

Nízka hladina

Veľmi nebezpečná je však aj nízka hladina motorového oleja. Pokiaľ sa vám dokonca rozsvieti symbol červenej olejničky, odstavte auto a vypnite motor. V opačnom prípade môžete zadrieť motor. Je to v podstate situácia, kedy sa „stretnú“ dve kovové plochy, ktoré nie sú mazané žiadnym olejom.

Určite nepokračujte v ceste s takouto kontrolkou ani po najbližšiu čerpaciu stanicu, kde môžete olej doplniť. Môžete to urobiť iba v tom prípade, kedy máte funkciu žltej informatívnej kontrolky. Tá ešte len varuje pred týmto problémom. V takýchto krízových situáciách až tak nevadí pokým nekúpite motorový olej úplne tých parametrov ako pôvodný. Následne však dajte takýto olej radšej vymeniť.

Pokým je hladina motorového oleja v poriadku ale kontrolka stále svieti, môže byť porucha na olejovom čerpadle alebo môžu byť upchaté mazacie kanáliky. Chybný môže byť aj snímať tlaku oleja. Každopádne sa neodporúča s takýmto autom jazdiť a poruchu treba odstrániť.

Spotreba motorového oleja

Každé auto má nejakú prirodzenú spotrebu motorového oleja. Avšak motor, ktorý je v dobrom stave vydrží od výmeny do výmeny bez dolievania oleja alebo iba s malým doplnením. To môže predstavovať približne pol litra.

Pokým je spotreba až príliš vysoká, na vine môže byť poškodené turbodúchadlo alebo piestne krúžky. Pri nešťastí sa vám môže stať , že pri jazde prerazíte samotnú olejovú vaňu.

Kontrola oleja

Hladinu oleja tak pravidelne kontrolujte a to aj po jeho výmene v servise. Zmýliť sa a naliať viacej oleja ako je potrebné môžu aj tam. Ak zistíte, že je ho až príliš, je ho potrebné odobrať napr. striekačkou a gumenou hadicou.

Kontrola oleja prebieha veľmi jednoducho. Pod kapotou auta v motore sa nachádza mierka. Jej koniec ktorý uvidíte býva buď oranžový ale aj žltý.

mierka-hladiny-motoroveho-oleja

Jednoducho ju vytiahnite, utrite jej koniec do sucha a zasuňte späť. Potom ju opäť vytiahnite. Hladina motorového oleja na jej špičke musí byt medzi minimom a maximom (medzi ryskami).

Pripomeniem, že ak je potrebné olej doliať, robte to v malých množstvách (cca 2 deci), samozrejme podľa toho aká je hladina oleja. Dopĺňajte však po vychladnutí motora (min. 15 minút po vypnutí) a medzi jednotlivými dopĺňaniami počkajte pár minút aby olej stihol stiecť do olejovej vane a mohli ste opäť správne namerať hladinu oleja.