Dekontaminácia laku: Prečo a ako ju robiť

Čo to je a prečo je potrebná dekontaminácia laku ? Dobre vieme, že auto sa špiní stále. A je jedno či sa na ňom jazdí alebo je zaparkované niekde vonku. Aj keď sa to zdá byť divné, poriadne umytie autošampónom nedá dole všetky nečistoty.

Hrdzavé auto

Naďalej na ňom zostávajú všelijaké kontaminanty, ktoré sa musia odstrániť dekontamináciou. Inak sa doslova prežierajú lakom a mechanicky ho ničia. Kontaminované auto nemá ani ideálny lesk, lak je drsný a nemá taký vodoodpudivý efekt.

Čistý lak bez kontaminantov spoznáte tak, že je hladký. Prsty sa vám po ňom kĺžu jak po mydle. Lak na ktorom sú kontaminanty je hrubý a drsný. Niekedy to ide spozorovať aj pri umývaní kedy pri prejdený mikrovláknovou rukavicou počuť „šušťanie“.

Náletová hrdza

Takým najväčším nepriateľom je náletová hrdza. Niekedy je vidieť aj voľným okom na bielom laku. Sú to tie malé hrdzavé bodky hlavne za prednými kolesami. A niekedy ich často vôbec nevidieť. Dokážu sa postupne prežierať bezfarebným a potom následne aj samotným lakom. No a nakoniec narazia na samotný plech a je problém. Dané miesto potom „nabobtná“ a to už musí riešiť lakýrnik.

Asfaltové bodky a iné nečistoty

S asfaltovými bodkami sa môžeme stretnúť hlavne v lete. Tie tiež nedáte dole obyčajným umytím. Ďalej je to miazga zo stromov či hmyz, ktorý sa veľakrát dáva veľmi ťažko preč aj s lacnejším prípravkom. Dokonca medzi kontaminanty patrí aj vodný kameň a možno to niektorých prekvapí ale aj ten sa lakom postupne prežiera.

Ako často je dekontaminácia laku potrebná ?

Pokiaľ máte svoje auto radi ale hlavne keď ho idete napríklad voskovať či leštiť, bez dekontaminácie to nemá poriadne ani zmysel. Predstavte si, že dávate ochranu laku alebo vosk na špinavý lak.

Všetky tie kontaminanty by zostali medzi voskom a lakom. Tie sa budú prežierať lakom ďalej a vosk na aute vydrží kratšiu dobu. Nebude tak mať ani také vodoodpudivé či samočistiace vlastnosti.

Dekontamináciu je preto vhodné robiť pred každým alebo skoro každým voskovaním. Záleží od toho ako často sa voskuje a ako ste o lak starali. Pri voskovaní to môže byť napr. 3 krát do roka. Pokiaľ je však lak čistý a cítite že je úplne hladký, nemusíte ju robiť. Všetko záleží aj o tom ako často sa s autom jazdí a kde sa parkuje. Pokiaľ jazdíte spôsobom brzda-plyn, náletová hrdza bude lietať z bŕzd viac.

Aké dekontaminácie poznáme ?

Sú dva typy dekontaminácie. Chemická a mechanická. Môžu sa robiť naraz ale nemusia.

Chemická dekontaminácia laku

Či už pôjdete auto dekontaminovať aj mechanicky, začať musíte aj tak tou chemickou. Tá je založená čisto na prípravkoch. Je to chémia, ktorou odstránite tie najbežnejšie kontaminanty. Tými sú hlavne náletová hrdza, asfalt ale aj lepidlá…

Ako názov vypovedá, ide o bezkontaktnú dekontamináciu. Znamená to, že chemická dekontaminácia je maximálne šetrná k lakuDruhá výhoda je určite jednoduchosťStým súvisí aj rýchlosť, pretože chemickú dekontamináciu máte spravenú do 10 minút.

Nevýhodou je, že na niektoré miesta môžete frknúť menej alebo žiadny prípravok a účinnosť je tým pádom nižšia. Bavíme sa hlavne o odstraňovači náletovej hrdze. Je tu však možnosť rozotrieť prípravok nastriekaný na aute ešte mikrovláknovou utierkou alebo aplikovať prípravok lepším rozprašovačom. Odstraňovač náletovej hrdze a odstraňovač asfaltu sú pomerne drahé.

Postup chemickej dekontaminácie

Najskôr si musíme poriadne umyť auto. Zabráni sa tým aj zníženiu účinnosti dekontaminácie. A v prípade, že budete chcieť rozotierať odstraňovač náletovej hrdze utierkou, nepoškodíte lak.

chemicka-dekontaminacia-laku

Môžete auto trochu vysušiť a zvýšiť tým účinnosť prípravku ale nie je to podmienka. Nastriekate odstraňovač náletovej hrdze, počkáte pokiaľ sa železné čiastočky nezafarbia na fialovo (pár minút) a opláchnete, ideálne vapkou.

Najviac náletovej hrdze sa nachádza po bokoch auta a za kolesami. Pokiaľ o auto nebolo pred tým dobre postarané, treba nastriekať celé auto. Pri naozaj zakontaminovanom aute aj sklá. Tento prípravok je ph neutrálny takže nemusíte sa báť použiť ho na všetky materiály. Je však známi tým, že trochu smrdí.

Keď chcete byť poctivý je dobré opäť auto ako-tak vysušiť. Nastriekate prípravok na odstránenie asfaltových bodiek. Tu je malá výnimka a je dobré ich zotrieť mikrovláknovou utierkou pretože opláchnutím vám len tak nezídu.

Dekontaminácia laku a odstranovanie asfaltových bodiek

Potom hlavne dané miesta, kde prebiehala dekontaminácia opäť klasicky umyjeme. A to je z chemickej dekontaminácie všetko. Potom máte možnosť robiť aj mechanickú ale je to na vás. Alebo to zakončiť voskovaním auta prípadne použitím inej ochrany laku.

Mechanická dekontaminácia laku

Pri mechanickej dekontaminácii už mechanicky „jazdíte“ so špeciálnou plastelínou po laku. Volá sa clay. Budete na to potrebovať ešte lubrikant. Clay funguje jak taká žiletka a vyťahuje kontaminanty z laku. Sú tri tvrdosti. Odporúčam mäkký alebo stredný. S tvrdím je o niečo väčšie riziko, že doškriabete lak.

Výhodou tejto dekontaminácie je vyššia účinnosť pretože si viete kontrolovať dekontaminované miesta po ktorých ste prešli. Za ďalšie je to nižšia cena.

Obrovskou nevýhodou je riziko poškriabania laku. Niektoré tvrdší nemecké laky sú menej náchylné, pri kórejských či japonských je riziko väčšie. Mechanická dekontaminácia trvá oveľa dlhšie.

Postup mechanickej dekontaminácie

Postup je asi taký, že umyté a chemicky dekontaminované auto usušíte, odtrhnite si kúsok z Clayu aby po rozmačkaní ste ho mali asi na šírku prstov. Spravíte si z neho takú placku v tvare obdĺžnika. S lubrikantom na to určeným si nastriekate časť laku, zároveň aj clay a začnete jazdiť rovnými pohybmi (nie krúživými) po laku.

Najprv sa vám môže zdať, že to ide ťažšie. No keď sa začne clay po laku šmýkať ľahko, viete je dekontaminovaný. Netlačte silno, stačí akoby váhou ruky. Keď sa clay zašpiní, proste o preložte a pokračujte čistou stranou. Nikdy z neho nerobte guličku. Aj v prípade ak vám spadne na zem , určite ho rovno vyhoďte.

Nakoniec je úplne ideálne auto znova umyť, v prípade, že nepoužijete prírodný (karnaubský) vosk, tak aj odmastiť a použiť nejakú ochranu laku.

Ktorá dekontaminácia je lepšia ?

Za mňa určite chemická. Obľubujem ju pretože je bezpečná, rýchla a takáto základná starostlivosť o auto mi vyhovuje.

Mechanická dáva zmysel pre detailistov, pri autách v zlom stave a najlepšie, keď sa ide potom auto ešte aj leštiť.