Čo prezrádza farba dymu z výfuku ?

Ideálne je, pokiaľ výfuku nevychádza žiadny dym. Motor v dobrom stave uvoľňuje len bezfarebné plyny až na nejakú výnimku. Pozrieme sa čo všetko hrozí pri vyskytnutí sa dymu rôznej farby.

Žena pri otvorenej kapote auta

Nadmerný biely dym počas zimy – „vodná para“

Počas chladnejších dní a zimy môžeme vidieť biely dym aj z drahých nových áut. Ide o to že to v podstate nie je dym ako taký. Je to len para, ktorá vniká kvôli nahromadeniu vody vo výfukovom systéme. Tá sa po štarte odparuje. V tomto prípade sa tak vôbec nemusíte báť. Tento jav nenaznačuje nič vážne. Dokonca môže pretrvať niekoľko kilometrov po štarte. Avšak okrem tohto prípadu naznačuje dym z výfuku už len samé negatíva.

Čierny dym je nepríjemný

Čierny dym môžeme spozorovať hlavne u starších naftových vozidiel pri pridaný plynu. Pomocou nových technológii alebo DPF filtra však s čiernym dymom naftové vozidlá už taký problém nemávajú. Tento dym môže naznačovať hlavne poškodenie vstrekovačov. Tie môžu mať buď nízky vstrekovací tlak alebo vyskytnúť sa môže aj únik v systéme. Oprava býva celkom nákladná. Common Rail systém je dosť citlivý napr. na kvalitu paliva.

Ak ste zaznamenali čierny dym, môže byť problém aj s hadicami chladiča turbodúchadla. Pri poklese výkonu a hlasnejšej prevádzke vám mohol zlyhať medzichladič. Horšou správou pri nadmernom čiernom dymení môže byť aj pokazené samotné turbo.

Čierny dym sa môže vyskytnúť aj benzínových autách následkom nekvalitného elektronického tuningu.

Modrý dym, „žrút oleja“

Tento dym nenaznačuje tak isto nič pozitívne. V takomto prípade informuje, že je spaľovaný samotný motorový olej. Logicky sa to prejavy jeho väčšou spotrebou. Opotrebované bývajú piestne krúžky a tesnenia ale zle na tom môže byť aj turbo.

Modrý dym môže znamenať generálku motora. Aj ale aute už nemá veľkú hodnotu, takáto oprava sa už moc neoplatí a často sa odporúča motorový olej len dolievať.

Neprestávajúci biely dym

Pokiaľ biely dym pretrváva po 10-siatich kilometroch, spaľujete vodu. Konkrétne chladiacu kvapalinu, ktorá stupuje do valcov a to cez netesnú hlavu. Spozorovať môžete nižší výkon a pri zvýšení zaťaženia motora automaticky aj viac bieleho dymu.

Mali by ste sa pozrieť na hladinu chladiacej kvapaliny v nádržke. Ak je problém naozaj s netesniacou hlavou, náklady na opravu taktiež nie sú ničím príjemným.

Hnedá farba

Aj keď modrý dym sa zvykne označovať za najhorší, existuje aj hnedý. Pri ňom je veľa krát lepšie vymeniť skôr rovno celý motor. Vysoká je pritom jak spotreba oleja tak aj paliva. Samozrejme nižší je aj výkon. Nie len piestne krúžky ale aj vložky valca sú v tomto prípade extrémne opotrebované