Benzín alebo diesel ?

Kúpiť si auto na benzín alebo diesel ? Na túto tému existuje nekonečno článkov. Mnohých ľudí však nezaujímajú detaily a podrobnosti ale chcú jednoduchú rozumnú radu. Zameriam sa na to ako neminúť všetky zarobené peniaze za palivo a údržbu.

Auto jazdiace na ceste

Osobne som radšej za „lacné“ nové auto ako za ešte lacnejšie ale z bazáru alebo z druhej ruky. Pokiaľ sú na to financie. V konečnom dôsledku sa to vyplatí viac. Ušetríte si čas, nervy a nakoniec aj peniaze. Samozrejme v prípade, že na ňom plánujete jazdiť dlhú dobu.

Benzín

Benzínový motor

Benzínové auto je veľmi obľúbenou voľbou. Dôvody sú jednoznačné. Je to nižšia kúpna cena, cena za poistenie a hlavne nižšie náklady za servis a údržbu. Netreba však zabúdať, že na životnosť auta má stále veľký vplyv sám vodič svojou starostlivosťou či štýlom jazdy.

Vyhráva aj z hľadiska komfortu. Je tichší a v zime sa nemuste báť, že ani nenaštartujete ako sa vám to môže stať s naftovým motorom.

Benzínový motor sa zohreje rýchlejšie čo je pre správnu prevádzku a tým pádom aj životnosť motora potrebné. V zime si tak môžete zakúriť skôr.

Nevýhodou je však cena za palivo a vyššia spotreba oproti naftovému motoru aj keď dnes už tie rozdiely nie sú až tak výrazné a dobrú spotrebu dosahujú aj benzínové motory. Navyše pri vyššom kilometrovom nájazde stojí za úvahu dať si do benzínového auta domontovať  LPG.

Pokým ročne najazdíte približne do 20 000 km určite by som siahol po benzíne.

Nafta

naftovy-motor

Naftový motor je vhodné zvoliť v tom prípade, pokým najazdíte aspoň 20 000 kilometrov ročne. Je vhodný pre dlhšie jazdy po diaľnici a mimo mesta. Pri takejto správnej prevádzke je jeho životnosť oproti benzínovému motoru väčšia.

Má samozrejme nižšiu spotrebu paliva, ktorú si navyše udržuje aj pri častejšej akcelerácií a rýchlejšom tempe. Výraznejšou výhodou je, že mu nevadí vyššia záťaž alebo ťahanie prívesov.

Dlho sa zahrieva na prevádzkovú teplotu čo okrem zlého komfortu v zime, škodí aj samotnému motoru. Preto nie je vhodný pre krátke jazdy a hlavne v mesteS komfortom to je tak isto horšie keďže je hlučnejší.

Problémom však je obstarávacia cena. Je konštrukčne zložitejší takže aj cena za servis a údržbu bude vyššia

Životnosť takých vstrekovačov alebo vysokotlakového čerpadla je približne 200 000 až 300 000 km. Takže tu má ešte väčší zmysel dávať si pozor na to čo tankujete. Motoru tak môžete pomôcť aspoň občasným natankovaním prémiového paliva alebo pridaním aditív do štandardnej nafty.

Inak sa môžete ľahko dopracovať k poškodeniu vstrekovacieho systému, ktorý vás bude stáť minimálne pár stoviek a  niekedy dokonca aj viac ako tisíc eur. Keď sa vstrekovače poškodia, trápiť vás bude hlučný, nerovnomerný chod motora, jeho slabší ťah v nižších otáčkach ale aj zlý studený štart.

Tak isto draho by vás vyšiel aj poškodený dvojhmotný zotrvačník, ktorý sa prejavuje vibráciami, chrchlajúcom voľnobehom, hlukom pri zrýchľovaní (cca pri 2000 otáčkach) či trhavým rozjazdom pri zábere spojky. Jeho poškodenie môže byť následkom jazdy v moc nízkych otáčkach, častej jazde po meste, parkovanie v kopci len so zaradenou rýchlosťou, necitlivé radenie či dokonca brzdenie motorom.

Na niekoľko stoviek vás vyjdú aj problémy s DPF filtrom. Dnes nájdete GPF filtre už aj v benzínových autách. U nich sa však očakáva o niečo dlhšia výdrž.

LPG

male-auticko-na-peniazoch

Výhody automobilu s pohonom na LPG sú nespochybniteľné. Takéto auto v sebe skrýva tie najlepšie vlastnosti benzínového a naftového motora. Udržuje si nízke náklady za servis a údržbu a pritom jazda na LPG je ešte lacnejšia ako pri naftovom aute.

Servis a údržba LPG nie je dokopy moc náročná. Ak nepatríte k vodičom, ktorí s autom prejdú len pár kilometrov denne a najazdíte cez 15 000 ročne, odporúčam prestavbu auta na LPG. Samozrejme pokiaľ si plánujete dané vozidlo nejaký dlhší čas aj nechať.

Vaše náklady za prevádzku budú o necelú polovicu nižšie oproti jazde na benzín.

Záver

Pokým ročne nenajazdíte viac ako 20 000 km radil by som vám aby ste si kúpili benzínové auto. Je konštrukčne jednoduchšie a tým klesá poruchovosť a celkové náklady na údržbu. Navyše pri dostatočnom nájazde sa pri benzínovom motore dá porozmýšľať o prestavbe na LPG.

Naftové vozidlo by som si osobne zvolil pri nájazde minimálne 20 000 km ročne, diaľničných trasách či ťahaní prívesov.