Ako sa starať o automatické prevodovky

Tvrdenie, že automatická prevodovka nepotrebuje žiadny servis ako výmenu oleja nie je moc pravdivé. Pokiaľ si chcete auto nechať čo najdlhšie určite by som sa o neho staral a to znamená aj o automatickú prevodovku.

Aj keď výrobca vozidla môže z rôznych dôvodov tvrdiť, že je doživotná bez akéhokoľvek servisu. Nie len servis ale sú aj určité pravidlá ako s automatickou prevodovkou jazdiť aby vám vydržala čo najdlhšie a dalo sa naozaj povedať, že vydrží samotné auto.

Čo znamenajú písmenká na automate ?

Detail automatickej prevodovky

Na úvod treba uviesť čo znamenajú konkrétne režimy na prevodovke:

P je parkovací režim pri ktorom je logicky vozidlo zabezpečene proti samovoľnému rozjazdu.

R poznáme aj z manuálnych prevodoviek. Je to teda spiatočka na pohýnanie sa smerom vzad.

N je samozrejme neutrál, ktorý sa u automatov používa v prípade preraďovania z polohy D do R.

D (drive) tak slúži na jazdu dopredu. Pri tomto režime sa nemusíte báť, že sa auto v kopci pohne dozadu.

Na automatoch býva aj manuálny režim kde si môžete určovať prevodové stupne sami. To však už ďalej rozoberať nebudeme. Tak isto sa môžete stretnúť napr. s režimom S čo väčšinou znamená športovú jazdu.

Zmena režimov len počas státia

Čo sa týka automatickej prevodovky zmenu režimov (P, R, N, D) vykonávajte vždy iba počas státia. Pri štartovaní väčšinou musíte stlačiť brzdový pedál. Aby ste mohli pohnúť pákou z režimu P do D, stlačte najprv poistku a až potom jedným plynulým pohybom prejdite do režimu D. Nemusíte tak „skákať“ po jednotlivých režimoch.

Nevyraďujte do neutrálu

Pri státi na semafore nevyraďujte do N ako to býva u manuálnych prevodovkách. Tú automatickú nechajte radšej v režime D (či S). Inak by sa prevodovka opotrebovávala a neušetríte tým ani moc paliva.

Ide o to, že počas relatívne krátkej doby kedy vodič čaká na zelenú a vyradí do neutrálu, môže zabudnúť zaradiť naspäť do D-čka. Zbytočne tak pridá plyn na neutrále a následne musí zaradiť D, čím sa prevodovka ničí lebo dochádza k jej prešmyknutiu. Automatická prevodovka je v skratke stavaná tak aby ste na začiatku jazdy zaradili do D-čka a na páku už viac nesiahali.

Totižto, keď preradíte na iný režim znamená to opotrebovanie spojky navyše. Preto sa jazda na neutrály neodporúča ani pri jazde dole kopcom. Prerušil by sa tak prívod oleja a v konečnom dôsledku nemáte ani kontrolu nad autom v prípade potreby, že chcete zrýchliť.

Neutrál môžete zaradiť pri naštartovanom motore v prípade keď viete, že budete čakať nejakú dlhšiu dobu.

Vymieňajte olej

Vymieňajte olej v automatickej prevodovke minimálne každých 60 000 km pri nenáročnom využití. Keď ale jazdíte väčšinou len po meste, ťaháte príves alebo jazdíte v teréne určite tento interval skráťte. Pri takomto nadmernom zaťažení môžete tento interval skrátiť aj o polovicu. Výmena oleja v automatickej prevodovke býva niekoľkokrát drahšia ako výmena motorového oleja. Avšak keď chcete s autom najazdiť čo najviac kilometrov bez jej poškodenia, je potrebná a prospešná.

Kontrolujte hladinu

Ak by v prevodovke nebolo dostatok oleja, môže začať peniť čo nie je prospešné. Takáto pena totiž neposkytuje dostatočné mazanie, je vysoko kompresná, má nízku mieru tepelnej vodivosti ale aj kapacity. Tým sa bude prevodovka nadmerne opotrebovávať a zníži sa jej výkon. Aj nadmerné množstvo oleja je zlé. Olej tak isto môže začať peniť ale aj unikať.

Je dobré aj kontrolovať kryt prevodovky a spodok auta či olej neuniká nech sa jedná už o akúkoľvek príčinu. V konečnom dôsledku tak bude potrebná možno len výmena tesnenia a pri včasnom spozorovaní úniku oleja sa tak vyhnete zbytočným iným poškodeniam a nákladným opravám.

Zohriatie a jazda

Je známe, že motor sa má najskôr zahriať plynulou jazdou. V studenom počasí môžete pred jazdou zohriať aj automatickú prevodovku. To docielite tak, že naštartujete motor a postupne preradíte z Park (P) na Low (L) a späť niekoľkokrát za sebou. Počas toho držte brzdový pedál stále stlačený. Čo sa týka veľmi agresívnej jazdy, tá samozrejme automatickej prevodovke tiež moc zrovna nepomáha.

Zabudnite na ľavú nohu

Nepoužívajte obe nohy. Toto býva chyba u vodičov, ktorý sú zvyknutý na manuálnu prevodovku. Pri jazde na automate zabudnite na ľavú nohu. Inak sa vám môže stať, že stlačíte brzdu v nesprávnom momente, pretože ste zvyknutý používať ľavú nohu pri stláčaní spojky.

Používajte ručnú brzdu

Pri režime P použite predtým aj ručnú brzdu. Samozrejme počas úplného státia. Takto nebude prevodovka trpieť ale samotné auto bude držať ručná brzda. Ak by aj do vás napr. na parkovisku niekto „ťukol“ automatická prevodovka bez použitia ručnej brzdy sa tak môže poškodiť.

Pozor na ťahanie lanom

Pokiaľ máte nefunkčný motor s automatickou prevodovkou, neťahajte auto lanom a zavolajte si odťahovú službu. V nevyhnutných prípadoch ťahajte takéto auto lanom iba na kratšiu vzdialenosť a do rýchlosti 50km/h. Je to kvôli tomu, že pri nefunkčnom motore nefunguje ani olejové čerpadlo a tým nie je prevodovka mazaná.

Manuálne prevodovky by nemali mať takýto problém. Zaujímavosťou možno je, že problém sa môže vyskytnúť pokým ťaháte auto s manuálnou prevodovkou a zadným náhonom.