Automat vs manuál

Neviete sa rozhodnúť či chcete vo vašom novom aute manuálnu alebo radšej automatickú prevodovku ? Pre niektorých vodičov to vie byť veľká dilema. Pozrieme sa jednoduché fakty a možno sa už po tomto článku definitívne rozhodnete.

Automatická a manuálna prevodovka

Komfort

Treba uznať, že pokým sa bavíme o komforte, vyhráva automat. Jednoducho zaradíte páku do polohy D pre jazdu vpred a pravou nohou už len brzdíte alebo pridávate plyn. Riadiacej páky sa už dotýkať v podstate nemusíte. Samozrejme iba ak chcete cúvať alebo odstaviť auto. Na semafore sa neodporúča dokonca ani vyraďovať do neutrálu. Do neutrálu sa zvykne vyraďovať iba pri dlhšom čakaní.

Je to pohodlnejšie nie len v kolónach ale aj počas celej jazdy. Nemusíte tak v jednom kuse meniť prevodové stupne keď idete po meste alebo po ceste neustálymi ostrými zatáčkami alebo kopcami.

Automat je o to viac vhodný aj pre ľudí, ktorým robí jazda s manuálnou prevodovkou veľké problémy a nevedia sa naučiť s ňou pracovať.

Kontrola nad vozidlom

Ďalšou skupinou sú ľudia, ktorým manuálna prevodovka nerobí problém a obľubujú športovú jazdu. Môžu tak pracovať s otáčkami motora lepšie a aj vďaka spojke sa tak odpichnúť z miesta športovo alebo si prichystať už pred prudším zrýchlením taký rýchlostný stupeň aký im bude vyhovovať. Pokiaľ vás teda vyslovene baví jazda s manuálnou prevodovkou, športová jazda a pocit, že všetko máte maximálne pod kontrolou, voľba je asi jasná.

Neznamená to však, že s automatickou prevodovkou sa nedá predbiehať alebo auto prevetrať vo vyšších otáčkach. Jednoducho zošliapnete prudko plynový pedál a automatická prevodovka si podradí ako potrebuje. 

Pri moderných automatoch nie je oneskorenie nejak moc badateľné a dokonca pri preraďovaní sú rýchlejšie ako manuálne. Nakoniec si viete zvoliť aj športový režim alebo prepnúť prevodovku do manuálneho režimu a podradiť si.

Cena

Tu jednoznačne vyhráva manuálna prevodovka, keď aj tu to môže byť trochu diskutabilné. Obstarávacia cena takéhoto vozidla je o nižšia. Do úvahy môžeme zobrať aj fakt, že pri automatickej prevodovke sa bezpodmienečne odporúča výmeny oleja každých 60 000 až 70 000 kilometrov. Pri väčšej záťaži aj skôr. 

Výmena oleje v automatickej prevodovke je drahšia ako výmena motorového oleja. Tak isto poruchy sú veľmi nákladné a za repas automatickej prevodov môžete tak isto zaplatiť pár tisíc. Avšak ak sa o ňu staráte ako je treba, vie vám vydržať veľmi dlho.

U manuálnych prevodoviek treba rátať s faktom, že u neskúsenejších šoférov viete opotrebovať spojku za oveľa kratší čas. Tu sa však cena za opravu pohybuje v stovkách eur. Podobne je to aj s prevodovkou. Pri jej poruche pri nesprávnom používaní zaplatíte približne pätinu z ceny oproti automatickej. 

No pri nesprávnom radení prevodových stupňov môže trpieť aj samotný motor. Rýchlejšie opotrebovať sa dá aj automatická prevodovka. Avšak pri dodržaní úplne základných pravidiel sa toho oproti manuálne prevodovke nemusíte skoro vôbec obávať.

Spotreba paliva

U manuálnych prevodoviek môže byť spotreba hlavne v meste kde je treba sa často rozbiehať menšia. Je to spôsobené aj tým, že u manuálnych prevodoviek sa pri státi napr. na semafore vyraďuje do neutrálu. Niektoré automaty to ale zvládnu aj sami keď uznajú za vhodné.

Dnes je však spotreba medzi autom s automatickou prevodovkou a manuálnou zhruba rovnaká. Neskúsenejším vodičom dokonca môže k dobrej spotrebe automat pomôcť. Pri jazde z kopca zvykne sám využívať brzdenie motorom.

Zostáva tak už len na vás akej prevodovke dáte prednosť. Automatická prevodovka je veľmi dobrý pomocník za ktorého si však musíte priplatiť.