Auto na LPG: výhoda či len problémy ?

Ako všetko, aj LPG systémy napredujú a aj keď sa nájdu rôzny odporcovia jazda na LPG sa môže oplatiť. Stručne zhrniem rôzne mýty a fakty o LPG a zoznámim vás s danou témou.

Nálepka s označením LPG

Kedy sa oplatí prestavba auta na LPG ?

Ak nechcete minúť všetky svoje zarobené peniaze za palivo, montáž LPG je tou správnou voľbou. Ak najazdíte aspoň 15 000 kilometrov ročne, máte auto v dobrom stave a plánuje si ho ponechať v tomto prípade približne 4 roky určite by som túto možnosť zvážil. Všetko závisí od konečnej sumy za prestavbu či spotreby daného vozidla.

Koľko stojí prestavba ?

Cena za takúto prestavbu závisí od konkrétnej značky montovaného zariadenia a typu motora. U bežných áut to môže byť zhruba 1000 eur. Nie všetky motory sú však hromadne schválené na prestavbu alebo sa zaobídu bez inštalácie zariadenia na „premazávanie ventilov“. Konečná suma teda závisí od viacerých vecí, poplatkov…

Aké sú náklady na prevádzku ?

Autíčko s peňaženkou

Spotreba pri jazde na LPG sa síce zvýši maximálne o 20 % ale tým, že liter LPG stojí oveľa menej ako benzín zistíte, že vaše celkové náklady za palivo so základným servisom a občasným minutím starého benzínu budú približne o 40 % nižšie.

Auto na LPG z výroby ?

Dnes možno zoženiete nové vozilo aj s LPG pohonom od výroby. Niekedy je to však na škodu pretože tieto vozidlá používajú svoj softvér a pri poruche LPG zariadenia ste odkázaný na autorizovaný servis danej značky vozidla.

Nie všade však majú dostatočné skúsenosti so servisom LPG a ceny za opravu tu bývajú vysoké. Poruchu možno opravia aj v servisoch montujúcich LPG zariadenia ale môže to byť trochu zložitejšie.

Aj preto je zvykom, kúpiť si auto a následne vykonať montáž LPG zariadenia. Aj keď dnes je taká Dacia Duster na plyn celkom na dobrej úrovni, čo sa týka spoľahlivosti LPG zariadenia.

Ktoré autá sú vhodné na prestavbu ?

Logicky sa vykonáva montáž LPG skôr u benzínových áut. Avšak nie všetky sú vhodné na prestavbu. Najvhodnejšie na prestavbu sú nepriamo vstrekové motory (MPI). Dnes už však nie je taký problém ani s prestavbou motorov s priamym vstrekom. Preto je dobré sa pred kúpou vozidla informovať u konkrétnych firiem kde montáž LPG vykonávajú.

Výhody a nevýhody

Medzi výhody okrem finančného hľadiska patrí napríklad aj to, že vďaka dvom palivovým nádržiam máte k dispozícií približne dvojnásobný dojazd.

Nevýhodou je, že nádrž LPG je umiestnená na mieste rezervného kolesa.

lpg-nadrz-v-kufri

Je tu však aj možnosť, že rezervné koleso nemusíte mať v kufri zvlášť ale stačí vám miesto neho bezdemotážna sada na opravu pneumatík.

V niektorých podzemných garážach je zákaz vstupu pre vozidlá poháňaným LPG. Tento problém sa však už pomaly vytráca.

Čo sa týka životnosti motora, tá sa môže dokonca aj zvýšiť pretože LPG vytvára menej karbónových usadenín. Životnosť a výkon motora teda zostáva prakticky zachovaný. 

Prevádzka na LPG

Po naštartovaní sa motor sám po miernom zahriatí prepne do režimu LPG. A podobne je to naopak keď sa vám plyn v nádrži minie. Prepínať medzi danými palivami viete aj sami manuálne obyčajným gombíkom. Na ňom sa nachádza aj približný ukazovateľ množstva plynu v nádrži.

Prepínač lpg

Prevádzkou na LPG môžu byť ohrozené výfukové ventily pri ktorých niektorý výrobcovia šetria na materiáloch. Tento problém sa však dá vyriešiť tým, že si dáte pri prestavbe vozidla na LPG nainštalovať aj takzvané primazávanie ventilov. Sem-tam tak budete musieť doliať do danej nádržky aditívum, čo nepovažujem za nejakú veľkú starosť.

Zapaľovacie sviečky sú tak isto namáhané o čosi viac. Ale stačí keď ich vymeníte o pár tisíc kilometrov skôr ako je potrebné. Keďže nejde o nákladnú položku nepovažujem to tiež za problém.

Ako je to s tankovaním ?

Tankovanie lpg

Sieť čerpacích staníc kde sa dá LPG natankovať je pomerne veľká. Dôležité je ale nešetriť dva krát a tankovať kvalitné palivo. Či už LPG alebo aj benzín, ktorý je dobré nemať v nádrži dlhšie ako 3 mesiace. Tak isto sem-tam, približne po vyjazdení dvoch nádrží LPG, je vhodné prejsť cca 50 km čisto na benzín.

Tým, že benzín v aute skoro nepoužívate, odporúčam tankovať prémiový. Samozrejme všetko u kvalitných značiek palivových staníc.

Záver

Toto je také praktické zhrnutie. V konečnom dôsledku to že jazdíte na LPG ani nespozorujete.

Dnes sú montáže LPG zariadení na dosť dobrej úrovni a takéto auto je úplne bezpečné aj keď ešte aj dodnes panuje množstvo odradzujúcich mýtov o LPG. Treba si vybrať však serióznu firmu s dobrým menom, u ktorej si montáž dáte spraviť.

Všetky informácie o zápise LPG a podrobnosti sa dozviete priamo od konkrétnej firmy. Nejde o zložitý proces a niektoré úkony spravia aj za vás.