Ako zvládnuť nedotáčavý a pretáčavý šmyk

Šmyku sa snažia všetci vyhýbať. Vznikajú častejšie na mokrej vozovke a v zimnom období. Je jedno či sa jedná o auto s pohonom predných, zadných alebo všetkých kolies. Či sa jedná o šmyk prednej alebo zadnej nápravy, dostať sa do neho môže každé auto.

Auto jazdiace na mokrej ceste v zime

Sú samozrejme veľmi nebezpečné ale sú určité pravidlá čo robiť, keď sa už do niektorého zo šmyku dostanete. Úplne najlepšie je si to vyskúšať v praxi napr. v školách (šmyku) bezpečnej jazdy.

Ako si poradiť s nedotáčavým šmykom

Ide o šmyk, keď auto v zákrute nedotáča tak ako by sme chceli a predok auta chce akoby vyletieť zo zákruty von. Vzniká pri vyššej rýchlosti, zmene povrchu alebo pri rôznom manévrovaní.

Prvá rada znie, ísť do zákrut primerane a radšej pomalšie. Pri vysokej vstupnej rýchlosti auta už nemusí pomôcť nič aby sa poradilo šmyk ukorigovať.

Druhá rada znie, nebrzdiť. Znie to trochu zvláštne ale keď sa s autom dostanete do nedotáčavého šmyku mali by ste len ubrať plyn a čakať pokiaľ auto chytí stopu a vy ste tak pokračovali zákrutou.

Tretia rada znie, snažiť sa nepanikáriť a nevytáčať volantom ešte viac do zákruty. Prudké točenie volantom do zákruty aktuálny stav už nevylepší.

Pretáčavý šmyk

Ten vzniká vtedy, keď naopak zadné kolesá nemajú dobrý kontakt s vozovkou a auto akoby pretáča zákrutu viac ako by sme chceli. V tomto prípade akoby chce vyjsť von zo zákruty zadná náprava.

Auto v pretáčavom šmyku

Vzniknúť môže pri rýchlej jazde v zákrute a náhlom, silnejšom zabrzdení. Vtedy sa dostáva váha na predok auta a odľahčený zadok už zažne „plávať“. Dokonca netreba ani prudko zabrzdiť ale stačí ubrať plyn pri nižšom prevodovom stupni u manuálnych prevodoviek.

Ďalej je to prípad, keď ide vodiť určitou rýchlosťou do zákruty a tá je ostrejšia ako čakal. V takom prípade prudšie zatočí volantom ale zadok auta sa odstredivou silou dostáva do šmyku.

Pretáčavý šmyk môže nastať v zákrute aj u vozidiel so zadným pohonom. A to buď pri vypnutí systémov trakčnej a stabilizačnej kontroly a pridaní plynu. Hlavne u výkonnejších vozidiel alebo na snehu.

Ako ho zvládnuť ?

Pretáčavý šmyk je veľmi nebezpečný. Pri náraze tak chránia vodiča v podstate len dvere. Pri čelnom náraze má pred sebou vodič dobru časť auta s deformačnými zónami. Preto sa aj samotné autá vyrábajú tak, aby boli „poslané“ radšej k nedotáčavosti ako práve k pretáčavému šmyku. 

Takáto situácia je veľmi ťažko zvládnuteľná. Podstatný je aj správny posed v aute. Tak môžete aj podľa tela zavčasu šmyk rozpoznať.

Keď sa do pretáčavého šmyku dostanete, točne volantom rýchlo a to logicky v protismere šmyku. Tu je najvhodnejšie naučiť sa správne na volante rúčkovať. Musíte počítať aj s tým, že po prudkom otočení volantu do druhej strany sa môže začať auto otáčať naspäť. Preto musíte vo vhodnej chvíli  s volantom točiť opäť do opačnej strany.

Ďalšou radou je stlačiť spojku pri manuálne prevodovke a pri automatickej dať dole nohu z plynu. Môžete byť vystrašený ale určite sa v takomto prípade neodporúča brzdiť ani pridávať plyn.

Najlepšie je sa do žiadneho zo šmykov nedostať a jazdiť opatrne, bezpečne a dôležité je mať všetky štyri pneumatiky v dobrom stave. Odporúča sa kupovať vždy celú sadu nových pneumatík. Ak ste si kúpili len jeden pár pneumatík, je vhodné dať ich na zadnú nápravu, čím obmedzíte riziko pretáčavého šmyku.