Ako si vybrať najlepšie zimné pneumatiky ?

Asi netreba opakovať aké dôležité je mať na aute správne pneumatiky. Obzvlášť v zime. Povieme si zopár základných informácií a hlavne praktických jednoduchých rád o zimných pneumatikách aby ste si vedeli rýchlo a jednoducho obuť to najlepšie na svoje auto.

Kedy prezuť na zimné pneumatiky ?

Zimné pneumatiky obsahujú viac prírodného kaučuku. V zimnom období sú mäkšie ako letné. Je známe, že keď sú priemerné teploty menšie ako 7 °C treba aby ste ich mali na aute. V opačnom prípade by letné pneumatiky boli moc tvrdé a možno sa o tom hovorí menej, ale odolávali by horšie nerovnostiam a vzniká aj o niečo vyššie riziko defektu.

Zimné pneumatiky a ich dezén

Na ich behúni je veľa drobných drážok, ktoré majú za úlohu odvádzať vodu a kašovitý sneh. Väčšinou majú smerový typ behúňa kvôli lepšiemu záberu v snehu.

Staré zimné pneumatiky radšej vyhoďte

Pokým požadujete od zimných pneumatík dobrý výkon a bezpečnosť, nemali by byť staršie ako 4 až 5 rokov. Inak povedané stvrdnú, čo je hlavne v zime dosť nebezpečné. 

Dezén by mal mať pri zimných pneumatikách minimálne 4 milimetre. Vtedy si zachovajú zimné pneumatiky pomerne slušné vlastnosti napr. aj pri aquaplaningu. Pri nových pneumatikách býva dezén hlboký až 9-10 mm.

Kupujte vždy celú sadu 

Vždy kupujte celú sadu pneumatík. Je to určite bezpečnejšie. Pokiaľ kupujete z nejakého dôvodu len jeden pár, odporúčam kúpiť takú istú značku a model. Nový pár, ktorý má výrazne lepší dezén či vek dajte vždy na zadnú nápravu. 
Pneumatiky sa tak rovnomerne opotrebúvať síce nebudú ale znížite tým riziko, že sa dostanete do pretáčavého šmyku. Ten hrozí v zime omnoho viac a je ťažko zvládnuteľný. 

Úzke zimné pneumatiky majú výhodu

Niektorí ľudia si mylne myslia, že keď majú širšie pneumatiky tak budú mať lepší záber na snehu. Nie je to celkom tak. Lepší záber síce taká pneumatika bude mať, ale iba na pevnej vrstve ujazdeného, premrznutého snehu. Na hlbokom, kašovitom snehu začne takáto široká pneumatika plávať pretože nemá ako sneh spod seba odviesť.

Kašovitý sneh na ceste

Preto celkovo odporúčam užšie pneumatiky, ktoré sa ľahšie preboria snehom a dostanú sa tak lepšie k pevnému podkladu. Sú tak vhodnejšie pri rozbehu a v zákrutách. Tak isto odolávajú lepšie aquaplaningu.

Áno, majú síce horšie vlastnosti na suchej vozovke, kde majú horšiu akceleráciu, horšie „držia“ v zákrutách a horšie brzdia. Ale v tomto prípade bude rozdiel medzi širšou a užšou pneumatikou pomerne malý. Ale keď ich porovnáme na spomínanom kašovitom snehu na našich cestách, rozdiel tu je už oveľa väčší a to v neprospech širšej pneumatiky. Preto by sme sa mali prispôsobiť tejto horšej situácií.

V praxi sú lepšie kvôli jamám na cestách všeobecne pneumatiky s väčším bočným profilom. Možno tým nedosiahnete maximálny športový vzhľad, ale šetrite tým samotnú pneumatiku ale aj podvozok auta. Za mňa sú teda lepšou voľbou.

Výber vhodnej značky

Určite nespravíte chybu, ak sa poobzeráte po prémiových značkách ako sú napr. Continental, Michelin, Dunlop či Pirelli.

peniaze

Pokým jazdíte menej, v nenáročných podmienkach alebo chcete proste len ušetriť môžete siahnuť aj po lacnejších značkách ako Sava, Barum, Nexen, Kleber alebo matador. 

Vždy je to lepšie ako jazdiť na starších a ojazdených pneumatikách.

V každom rozmere pneumatík sa môže chovať rôzna značka trochu inak. Preto sa vykonávajú testy pneumatík renomovaných skúšobní (napr. ADAC).  Môžete si tak konkrétnu značku pneumatiky vybrať podľa daných testov. Niekto uprednostní tichšie a komfortnejšie, iní sa obzrú po tých s lepšou životnosťou a cenou.

Aj keď „lacnejšie“ nové sú lepšie ako „drahé“ a staré, faktom stále zostáva, že prvoradou vlastnosťou pri pneumatikách by mali byť jazdné vlastnosti a bezpečnosť. Preto ak jazdíte často alebo v náročných terénoch, tak aj pri voľbe značky sa pozerajte v daných testoch na tieto vlastnosti. Čo znamenajú čísla na pneumatikách asi viete. Stretnúť sa môžete napr. aj so značenými pneumatikami.