10 rád ako jazdiť na spotrebu

Veľa krát si to pri každodennom zhone neuvedomíme ale snažiť sa jazdiť úsporne má svoj zmysel. Možno o pár deci paliva na 100 kilometrov viac nevyzerá byť žiadna katastrofa ale pri takomto každodennom jazdení človek zistí, že sa z toho môže vykľuť zrazu pekný balík peňazí

Na to aby sme ušetrili na spotrebe nemusíme nutne jazdiť jak slimák ani si ničiť auto až príliš nedravo nízkymi otáčkami motora. Zhrniem jednoduché rady, ktoré vám pomôžu ušetriť nejaké to euro s ohľadom na čo najdlhšiu životnosť vášho auta.

Tankovacie pištole

Predvídavosť

Spotrebu daného vozidla vie samozrejme najviac ovplyvniť samotný vodič. Prvá známa a najlogickejšia rada je, zbytočne sa prudko nerozbiehať keď viem, že pravdepodobne budem musieť aj tak o chvíľu brzdiť. Či už je to pred križovatkou, semaforom alebo pred nejakou kolónou.

Brzdenie motorom

Brzdenie motorom súvisí aj s predvídavosťou. Keď vidím, že je predo mnou kolóna a som pomerne ďaleko a nemám vysoké otáčky, podradím prevodový stupeň a nechám nohu z plynu dole.

Šetria sa tým brzdy ale hlavne palivo pretože v tomto momente máme nulovú spotrebu. Keby sme totiž vyradili do neutrálu, motor by na svoj chod musel nejaké to palivo použiť.

V konečnom dôsledku sa môže spomínaná kolóna pohnúť a my sa tak nebudeme musieť ani rozbiehať z miesta ale pokračovať v jazde.

Netreba to však preháňať a brzdiť motorom pár metrov a pri maličkých rýchlostiach. V takých prípadoch je lepšie ten kúsok „doplachtiť“ na neutrále (pri manuálnej prevodovke).

Jazda na čo najvyššom prevodovom stupni

Detail manuálnej prevodovky

Ďalšia rada je, ak sa dá, jazdite na čo najvyššom prevodovom stupni. A čo najnižších možných otáčkach. Pri slovnom spojení , najnižších možných by som sa zastavil. Veľa vodičov to až preháňa a motoru doslovne škodí. Príliš nízkymi otáčkami motor „dusíte“ a to tiež nie je práve najlepšie. Zvyšujete tým napr. riziko nadmernej tvorbe karbónu v motore. Raz za čas sa dokonca odporúča ísť s autom športovejšie.

Všeobecná rada je pohybovať sa v prvej tretine otáčkového spektra. Po rovnej ceste to znamená orientačne 2000 otáčok pre benzínový motor a 1600 otáčok pre naftový. Záleží však od konkrétneho auta.

Do kopca však zvoľte taký prevodový stupeň, aby po zošliapnutí plynového pedála malo auto aspoň nejakú snahu zrýchľovať aj za cenu vyšších otáčok. Práve také otáčky vášmu konkrétnemu autu v danú situáciu vyhovujú. 

Nejazdíte rýchlo

Je rozdiel, či idete po diaľnici 130 alebo 120 km/h. V konečnom dôsledku sa vám pri rýchlejšom tempe podarí doraziť do cieľa iba o pár minút skôr ale odzrkadlí sa to na spotrebe. Spotreba s pribúdajúcou rýchlosťou totiž rastie kvadraticky.

Pre zaujímavosť, autá majú najlepšiu spotrebu pri rýchlosti 70-80 km/h. Neradím však, že teraz musíte jazdiť danou rýchlosťou a brzdiť autá za vami.

Tak isto či už ste v obci alebo mimo obce, zbytočne sa budete ponáhľať príliš vysokou rýchlosťou keď nakoniec vás aj tak spomalí nejaké auto pred vami. Ako sa vraví, ponáhľajte sa pomaly.

Tempomat

Keď máte zapnutý tempomat a máte pred sebou prudký kopec radšej ho vypnite. Ten by sa totiž silou mocou snažil udržať danú rýchlosť. Radšej sami pred kopcom mierne zrýchlite aby ste to nemuseli robiť v kopci a neudržovali auto nasilu v jednej rýchlosti.

Start-stop a ECO systémy

Dané systémy neodporúčam používať vôbec. Palivo vám možno dokážu znížiť ale to len v nepatrných množstvách, ktoré nestoja ani za povšimnutie.

V prípade kedy s autom zastavíte a viete, že budete čakať viac než minútu, vypnite ho sami.

Odpor vzduchu a klimatizácia

vyduchy-v-aute

Klimatizácia s ventilátormi samozrejme spotrebu paliva zvyšujú. Ak vám je však teplo odporúčam ju zapínať keď jazdíte dlhé trasy, mimo obce. Miesto nej si môžete síce otvoriť okná ale len v obci kedy nejdete moc rýchlo. Pri vyššej rýchlosti sa pri otvorených oknách zvyšuje odpor vzduchu. Takže od rýchlosti cca 60 km/h sa vám oplatí radšej zapnúť klimatizáciuOdpor vzduchu vytvárajú aj iné veci ako strešný nosič.

Zvážte taktiež používanie vecí ako vyhrievanie sedačiek, zadného okna alebo zrkadiel keď to nie je potrebné. Tieto všetky veci zaťažujú alternátor, ktorý si berie energiu z motora a ten si následne cucne palivo z nádrže.

Akcelerujte primerane

Keď potrebujete pri výjazde z obce zrýchliť  neakcelerujte ako keby ste išli predbiehať. Je možno prekvapením, že ani príliš jemná akcelerácia a zbieranie rýchlosti nie je vhodné. Treba zrýchliť primerane svižne a nie plynový pedál len tak hladkať. Pri dosiahnutí požadovanej rýchlosti zaradiť optimálny prevodový stupeň a danú rýchlosť už len udržiavať.

Pneumatiky

Vyfúknuté koleso na aute

Udržiavajte správny tlak pneumatík ako je odporúčané výrobcom na štítku, ktorý nájdete na karosérií. Maximálne o 10% viac. Samozrejmosťou je aj nepoužívať zimné pneumatiky v lete a naopak.

Nejazdite s plným kufrom

Neprevážajte so sebou zbytočné veci ktoré nepotrebujete. Každých 30 kg hmotnosti navyše robí pozorovateľný rozdiel na spotrebe.