5 najzaujímavejších automobilových faktov/mýtov 2.časť

predchádzajúcej časti už vieme napr. to, že pneumatiky rovnakej značky, modelu a rozmerov nemusia byť rovnaké alebo že testovanie hydrofóbneho efektu ihneď po aplikácií vosku na auto nemá veľkú výpovednú hodnotu. Možno vás zaujmú ďalšie veci o ktorých niektorí nemuseli vedieť. 🙂

Modré SUV

4X4 lepšie „drží“ v zákrutách

Neviem či ste o tom už počuli ale to, že 4X4 v zákrutách lepšie nedrží zistíte už v prvej zákrute. Bočné preťaženie aké dokáže auto v zákrute vyvinúť je čisto vecou pneumatík, geometrie a naladenia podvozka. Práve naopak, v zákrute to majú autá s pohonom 4X4 horšie, pretože sú ťažšie. Až na nejaké výnimky zo sveta športovejších áut. Štvorkolkám však nemôžme odoprieť iné výhody.

Náhle rozpustenie karbónových usadeným po použití syntetiky

Rozdeľovanie motorových olejov na syntetické, minerálne či polosyntetické dnes už dávno neplatí. Kvalitu oleja určuje jedine výkonová špecifikácia (napr. ACEA A3) a nie viskozita či dokonca značka oleja.

Dnes majú oleje ako 15W40 dosť potrebných aditív. Motory, ktoré takéto oleje používajú sú rovnako čisté ako tie, ktoré používajú akože „plne syntetické oleje“. Samozrejme keď berieme do úvahy podobnú alebo rovnakú výkonovú špecifikáciu.

Neodohrá sa tak nič podobného ako náhle rozpustenie karbónových usadenín po použití „syntetického“ motorového oleja do motora, kde bol pred tým „minerálny“. Za predpokladu, že nemáte 20 a viac ročné auto.

Klimatizácia iba v lete

Nastavenie prudenia vzduchu v aute na okná

Klimatizáciu je dobré použiť aj v zime a to nie len kvôli tomu, že vám pomôže v boji proti zahmlenému čelnému sklu. Aby ste ju udržali v dobrom stave, používajte ju niekoľko krát do mesiaca aspoň na pár minút a to práve aj zime.

V systéme klimatizácie cirkuluje olej spolu s chladivom, ktorý má tesniace a konzervačné vlastnosti. Keby ste klimatizáciu niekoľko mesiacov nepoužili, môže sa zničiť kompresor.

Pneumatika s novším dátumom výroby je vždy lepšia

Starnutie pneumatiky začína od jej používania. Je teda jedno či kúpite pneumatiky s tohtoročným dátumom výroby alebo 2 roky starú. Nové pneumatiky bývajú chránené a napustené špeciálnou konzervačnou ochrannou vrstvou.

Čím väčšie auto, tým bezpečnejšie

Veľké biele SUV

Toto je skôr polopravda. Pri čelnom náraze sú síce SUV-čka bezpečnejšie. No to je asi tak všetko. Na druhej strane sú vyššie, širšie a aj ťažšie. Takéto auto zaberá viacej miesta na ceste, má dlhšiu brzdnú dráhu, horšiu ovládateľnosť a je náchylnejšie na prevrátenie.

Tu je na mieste zamerať sa pri výbere veľkého auta na konkrétny model, ročník a pozorne porovnať jeho bezpečnostnú výbavu s inými autami.